Bukefalos 28 år!

Fukt i stallet

fejko

Trådstartare
Jag är lite orolig att mitt stall är för fuktigt. Det är nybyggt, i lecasten och jag vet inte riktigt om väggarna hunnit torka (byggdes i oktober). Finns det någon luftavfuktare man kan sätta in? Kan man mäta luftfuktigeten och vad ska värdet i så fall ligga på?
 
Luftfuktigheten mäter man med en Hygrometer, finns att köpa för några hundralappar i lite större affärer.
Min sadelkammare är byggd i Leca och jag upplevde den som väldigt fuktig första året. Rummet var från början isolerat och en värmefläkt höll temperaturen runt 15 grader men jag investerade i en avfuktare i höstas (år 2) och har hållit runt 60%RH (relativ luftfuktighet).
Det är väl ingenting jag skulle rekommendera för ett stall eftersom hästarna avger mycket vatten i utandningsluften och det bör bli kostsamt att torka upp så många kubikmeter luft.
Det finns två alternativ för att få en torrare stallklimat: sänk temperaturen i stallet eller öka ventilationen (uppvärmd torr luft för att inte kyla ner stallet).
(Jag har kallstall och det håller sig runt 65%RH när det är plusgrader ute, ju kallare desto torrare luft inne).
 
Tack för svaret! Mellan vilka värden ska luftfuktigheten ligga?
Temperaturen ligger kring nollan nu när det är ca 5-10 minus ute. Kanske en värmefläkt kan vara en god idé?

Hur märker man om hästarna far illa? Hosta?
 
Boken "Att bygga häststall" tar upp detta med stallmiljö på ett antal sidor (20-30) bla detta. Kommer inte ihåg alla detlajer, men att installera en avfuktare såg de som de sista alternativet. I första hand skall man förbättra ventilationen. Inte minst frånluften som oftast är problemet.
I ett isolerat stall får luftfuktigheten endast i undantagsfall överstiga 80% om jag inte minns helst fel.
Viktigt att tänka på är vad luftfuktigheten är ute. Ligger den på över 90% ute är det inte så lätt att få den under 80% inne i stallet utan att värma bort eller ha luftfuktare.
Köp en hygrometer. Finns billigt digitala för 129 på http://www.clasohlson.com. Sök på hygrometer.
Sedan kan jag rekommendera boken jag nämnde ovan http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

//Jocke
 
Är det kondensen på väggarna och fönster som oroar dig eller känns det fuktigt i luften när du kommer in i stallet?
När luftens förmåga att ”bära” på vatten är beroende på temperaturen, ju varmare desto mer vatten kan den innehålla utan att dropparna blir så stora att de trillar ner (kondenserar).
När den relativt varma luften kommer i kontakt med de kalla väggarna kyls luften och vattnet läggs som en hinna på ytan.
Så länge väggarna inte är isolerade och därför kallare än luften i stallet kommer väggarna att bli blöta.
Hur blöta de blir beror på den relativa luftfuktighet (RH), är den 100% då är luften mättad på vatten och små temperaturskillnader resulterar i stora mängder vatten på väggarna.
Värme och fukt gör att bakterier och mögelsporer lättare överlever och det kan ge bekymmer med luftvägarna. Pälsen mår inte hellre bra att vara ständigt små fuktigt. Så en dammig och fuktig miljö där partiklar i luften kan vara bärare av mögel och bakterier ner till hästarnas luftvägar kan ge problem.
Nu till värmefläkt: värmer du upp luften kommer den att kunna ”bära” mer vatten och RH-värdet kommer att sjunka. Temperaturskillnaden mellan inne och ute kommer att öka och mer vatten kommer att kondensera på väggarna. Suger du ut den fuktiga luften kommer ny torrare luft in och den totala vattenmängd i stallet minskar.
Så där ja, hoppas du får ut något av detta!
 
Det är nog mest det att lecaväggarna ser blöta ut som oroar mig. Ska köpa en hygrometer.
 
"Viktigt att tänka på är vad luftfuktigheten är ute. Ligger den på över 90% ute är det inte så lätt att få den under 80%"

Just det! När det är jättefuktigt ute är det lite knepigt att få ner luftfuktigheten i stallet genom att vädra :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 138
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 651
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 660
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp