Funderar på att lämna voven till fodervärd...

C

Cinzano

Usch jag är så i valet o kvalet, är ägare till 1,5 år gammal blandistik (boxer/pinscher) och kan inte bestämma hur jag vill ha det. Å ena sidan är hon en jättesöt, speciell vove som jag kämpat med för att få någorlunda uppfostrad :) å andra sidan kräver hon så mkt mer än vad jag kan ge just nu (ska ha barn nr.2 i sept) vilket gör att allt slutar i konflikter mellan oss. Sälja henne vill jag inte men har en familj som gärna tar henne på foder, men som sagt så vill jag både ha kakan o äta upp den. Hon lider inte på ngt vis har både kompis och en jätteträdgård att springa i hela dagarna samt 2-3 långpromenixer/vecka, men det dåliga samvetet ringer i öronen. snälla kom med synpunkter!!!
 
Jag fick barn barn nr 1 för snart 1.5 år sedan och i samma veva som jag fick veta att jag var gravid köpte jag ett sto. Jag hade SÅ mycket funderingar (fick mkt hjälp här på Buke) om jag skulle klara det och hur hästen skulle må. Skulle jag hinna rida, sköta och fixa en ok tillvaro för mina två hästar då jag hade småbarn?

Nu med facit i hand har det gått jättebra! Visst, hon kanske inte är världens mest vältränade men hon mår på alla sätt bra och nu till sommaren tänker jag sätta igång träningen på mer allvar. Hon har dessutom varit dräktig under perioden och det fungerade OCKSÅ bra. Både hon och jag har haft två lugnare år men å andra sidan har jag min häst kvar och kan börja satsa igen!

Mitt råd till dig, för jag tror att skillnaden på häst o hund inte är jättestor i det här fallet, är att behålla henne om du känner att hon kommer att få det ok under småbarnsåren? På din beskrivning lät det inte som några problem att ha kvar henne. Allt beroende på hennes ålder mm.

Lycka till! :smirk:
 
Jag kan tala ur barnens synvinkel...
att under hela sin uppväxt ha en hund i huset så lånt tillbaka man kan minnas är underbart, men desto hemskare när hunden dör men fördelarna väger upp nackdelarna.
dessutom hur vet du att barnen inte tycker hunden är läskig och farlig och STOR när den kommer tillbaka sen? är det inte bättre att uttnyttja hunden i barnpassandet? dom hjälper till att vakta och passa sina flockmedlemars "valpar" :)
hunden kan ju ta det lite lugnare ett tag skaffa någon tonåring i närheten som vil tjäna pengar och tycker om hundar att gå ut och gå fler långpromenader om det känns som den inte kommer ut tillräckligt.
finns det ingen pappa i huset som kan hjälpa till? och vad sägs om långpromenader med hela familjen med småttingarna i barnvagn och skrinda? det tycker man är kul mär man är liten..
 
Jag kände likadant när jag väntade min dotter, speciellt då jag hade det jobbigt under graviditeten med svår foglossning och även depression. Men min sambo tog sig an henne, och även om han inte var så duktig med hundar så har han tränat henne jättefint och de två har ett speciellt förhållande nu. Han sköter det mesta nu också (tösen är 8 v idag, men jag känner att jag orkar mer och mer för varje dag). Så det ordnar nog sig om du har en man som kan ta sig an hunden lite extra (eller bebisen, så att DU kan ta dig an hunden! :-) ) Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp