Bukefalos 28 år!

funderingar kring blodgrupp!

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

H0N3Y

Jag har lite små funderingar kring att jag är rhd negativ.
Dom sa att jag skulle få en spruta om barnets blodgrupp va +.

Är det någon fara med att vara rhd negativ ?

Jag fick nämligen missfall i höstas, fick ingen spruta då.
För dom kollade inte min blodgrupp. Det va min mamma som
började fundera på detta. . skulle jag haft en spruta då ?

Min barnmorska sa att kroppen kan stöta ifrån sig fostret
om man har olika blodgrupper. kanske därför jag fick missfall 2004.
Barnmorskan sa att jag skulle få en spruta om barnet föds med
positiv blodgrupp, har för mej hon sa så.

Börjar bli lite fundersam & orolig. .såg på tv om ngn mamma som
hade en negativ blodgrupp, hennes kropp försökte stöta bort
barnet. . och de blev jätte svagt. .

Är jag ute o surrar i onödan ? eller . . ngn som kan förklara lite mer ?
 
Sv: funderingar kring blodgrupp!

Jag *tror* att detta kan vara värt att kolla upp lite ordentligt. Jag har en kompis som också är RH- och jag minns att det var något med sprutor och grejer, men jag tror också att en variant var att helt enkelt byta blod på bebisen ?

Hallå läkare hitåt så jag inte lurar nån ..... med mitt svaga minne
 
Sv: funderingar kring blodgrupp!

Att vara rh-positiv innebär att man har en molekyl som kallas rh-antigen på sina röda blodkroppar. Rh-negativa personer saknar denna molekyl. Om en rh-negativ person på något vis får i sig rh+ blod så kan han/hon bilda antikroppar mot rh-antigenet. Detta kan ske genom att modern får i sig lite av ett rh+ fosters blod eller genom en blodtransfusion.

Om en rh- moder får i sig rh+ blod från sitt foster kommer hon alltså att bilda antikroppar mot rh-antigenet. Dessa antikroppar kan ta sig över moderkakan och förstöra fostrets röda blodkroppar (HDN - hemolytic disease of the newborn). Detta kan behandlas genom att den nyföddas blod byts ut mot rh- blod.

Vanligen sker läckage av foster-blod till mamman sent i graviditeten eller vid förlossningen. Dessutom tar det ett tag för immunförsvaret att "starta upp". Därför blir det vanligen inte några problem vid första graviditeten. Vid senare graviditeter kan det däremot bli problem eftersom mammans immunförsvar redan "känner igen" rh-antigenet.

HDN kan förhindras genom att mamman får en spruta med antikroppar som kan binda rh-antigenet på de röda blodkropparna om något av fostrets blod skulle läcka över till mamman. Detta förhindrar att mammans immunförsvar reagerar på rh-antigenet och hon bildar då inga antikroppar.

Om fostret kan stötas bort om man har olika blodgrupp vet jag inget om, men om din barnmorska sa så så bordet det ju stämma. Men rimligen så borde det ju i så fall vara mycket större risk vid graviditet 2 och senare än vid graviditet 1. Om någon vet hur det ligger till är jag också intresserad av att veta.

Var missfallet din första graviditet? Om du planerar att bli gravid igen så kan du ju höra med barnmorskan om hur du bör göra. Om så bara för att få lugnande besked.
 
Sv: funderingar kring blodgrupp!

Nu har jag för mig att hon redan är gravid, så det är lite sent påtänkt. Men jag är Rh-, och för att kontrollera om det skett läckage och så (vilket rent teoretiskt kan hända "när som helst" under graviditeten), så görs vid vissa tidpunkter i graviditeten immuniseringsprov, för att se om det har skett något läckage. Jag har fått besked om att även om så är fallet, så är det ingen större fara, bara man har koll på det, finns hjälp att få. Som sagt, spruta får man också vid förlossningen, om barnet är Rh+. Man får sprutan också vid abort och sena missfall, för säkerhetsskull, men tror inte det ska vara någon fara vid tidigt missfall, eftersom det tar ett tag för fostret att börja använda sig av och leva av moderkakan. Tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket för det här, blodprov kommer tas för att kontrollera dina värden.
 
Sv: funderingar kring blodgrupp!

Tack för era båda svar !

Ska prata med min barnmorska, är bäst så.
Men nu vet jag iaf lite mer om det hela !

Tack . . :bow:
 
Sv: funderingar kring blodgrupp!

De olika blodgrupperna och rh är inte samma sak, dvs att mamman kan stöta bort fostret även om men har samma blodgrupp om man har olika rh.
Och ja det är farligare med andra, trejde... barnet än med första, om rh skiljer sig från modern i alla fallen. Men det behöver det inte vara farligare alla barnen behöver ju inte få det motsatta rh-antigenet mot moderns.(rh- genen är recceciv och rh+ dominant, man måste alltså ha två rh- för att bli negativ, och endast en rh+ för att vara positiv.)

tex min mormor är rh+ (även morfar) deras fjärde barn är rh- men det blev inga komplikationer alls, min moster är den enda i syskonskaran som är rh-. Min moster har sen får ta sprutor osv när hon fick sina barn som allihop var rh-positiva, dock missade de att ge henne en spruta när hon var gravid med barn nr 1 men båda klarade sig fint tillslut.
Troligtvis är jag själv dessutom rh-negativ(jag räknar inte självtest i skolan som hundraprocentigt) och har positiva föräldar dock helt utan kompikationer (fast jag kom iof med kejsarsnitt men inte pga det)

/xenox som bara svamlar om saker hon läst lite om i biologin i skolan
 
Sv: funderingar kring blodgrupp!

Det är när en Rh- mamma får ett Rh+ barn som det kan bli farligt, inte tvärtom.

I en del fall kan även blodgrupperna (A, B, 0, AB) spela in, men då krävs det att mammans antikroppar mot den blodgrupp hon inte själv har är av en annan sort än den vanliga. Det är lite mer av ett specialfall än vid det vi diskuterar här, den s k Rh-immuniseringen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 436
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 952
Senast: Trott
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 871
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Eftersom jag undviker att googla just nu så tänkte jag att jag frågar här istället. Jag fick väldigt nyligen missfall. Själva processen...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp