Funderingar på en show (videolänk)

Sammet

Trådstartare
Nu var jag personligen inte på showen, men jag tycker att vissa av hästarna verkar vara lite för spända, andra slår emot sin ryttares signaler (tänker då på videodelarna (i video sas) och inte fotona). Detta ska då vara en stor show antar jag om man ser på hur de är klädda och att det bara är lippzianer där. (?)

Jag ser även en hel del negativa öron.

Är jag petig eller ska man åtminstone kunna kräva av en sådan show att hästarna är i harmoni med sin ryttare? De rider förvisso avancerade saker, men inte i harmoni i mina ögon.

http://www.youtube.com/watch?v=yTOrZo89cBE&feature=rec-HM-r2


Kanske bara jag som är kräsen.
Men om man drar en parallell, så tror jag att Bent skulle skämmas ögonen ur sig om han kom in och genomförde en show som denna?
 
Sv: Funderingar på en show (videolänk)

Nu är jag febrig och yr i mössan. Men det stod stallions väl. Att ha så många hingstar i den miljön på så liten yta kan ju leda till viss "över-energi".
Visst var det inte harmoniskt direkt och en hel del hängmattor och underhalsar på bilderna. Men det är en annan sorts ridning än den Bent rider och lär ut. Man får då andra problem än de Bent har. I Bents fall är det visserligen lugnt. Men dessvärre är det också slappt. Dessutom tror jag han förstår att uppskatta hur svårt det är att time:a allt. Så att han skulle skämmas ögonen ur sig om han fick annat resultat än det önskade tror jag inte. Han är för kunnig för att hispa upp sig över sånt. Hästar är hästar och ibland reagerar de inte som man vill.

Att rida en show med så mycket publik, den belysningen och så många andra hingstar med möjligtvis en viss egen nervositet är inte lätt, skulle jag tro. Jag har då aldrig gjort det. Och jag skulle säkert göra det mycket sämre. Även om jag så lyckades rida felfri GP på hemmaplanen i mer hästvänlig miljö.

Jag ställer mig också tveksam till att det är Lipizzaner. Jag tycker det mer ser ut som Spanska eller Portugisiska hästar. Och då kan man förstå en del taktmissar och nerv/känslighets-problem mer. Vissa Iberiska är lugna och fina. Men de flesta är känsliga som tusan, snabba och kan reagera lite större och snabbare på ryttarmissar därefter. De sitter ju heller inte ihop i kroppen så som andra hästar gör. Det kan i vissa fall vara som att jämföra en pilbåge eller metspö med en cykelkedja.

Det bör man nog också ta i beaktande. Samt att detta är en show. Och då går säkerligen en del okunniga människor med. De kanske inte har förmågan att uppfatta det fina med harmoni och små hjälper. För de vill se levader, piaff, passage, pirouetter och skolor ovan mark. Då gäller det nog om man vill tjäna sitt leverne att få igenom dessa saker oavsett om man får ta i mer än önskat.
Är det så jag skulle vilja rida? Nej!
Men får man försöka se att myntet har fler sidor? Ja, det tycker jag absolut. Man ska inte vara så snar att dömma.
Jag tror tex hästarna i Paraguay har det värre som kanske inte kan få tillräckligt med foder, sköts av betydligt mer okunniga, dålig utrustning och har bristande veterinärvård etc.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp