Bukefalos 28 år!

Funderingar

T

Tiggertjejen

Jag har mina hästar i lösdriften, vi har stall men tycker det är bättre att de går ute. De har fri tillgång till hösilage, och 14 tunnland att göra vad de vill på.

Fullblodet som aldrig ens hade varit på bete förr tog sommarbetet bra, trivs i lösdriften, mår som en kung helt enkelt.
Han fodras en gång om dagen och rids nästan varje dag.

Denna veckan har jag inte ridit honom eftersom jag inte kan vägarna (nyinflyttad), kan bara de trafikerade vägarna och har man då jobbat till mörkret så tar jag hellre skogs grusvägar.
Har paddoc som ej har belysning så där har vi ej ridit.

Idag när jag kom för att mata honom, tog jag in honom i stallet och maten låg i krubban. Han var inte alls intresserad utan pillade bara lite i maten. Verkade lite stressad för att komma ut till kompisarna.
Tempade honom och den låg på 38,4 ganska normaltemp på honom, kanske lite lite hög.

Nu hade vi ju 13 grader häromdagen och hade 7 minus inatt, hastiga omställningar. Han hade ett ofodrat regntäcke innan och nu har han fått ett 100g regntäcke.

Kan det vara omställningen som tagit på honom? Han känns liksom inte sjuk, men han äter alltid annars.
Hade en tanke om att han kanske var otroligt mätt, stallägaren sa att han konstant ätit både hösilage och gräs. Han är ju inget matvrak precis.

Sen funderade jag på att han är understimulerad, är ju en arbetsnarkoman. Sist jag lät honom stå så var han tvärtom galen eller ja överenergisk.

Någon som har en tanke om detta?

Naturligtvis håller jag koll så han äter och dricker ordentligt, samt tempar och kollar allmäntillstånd. Vilket ju var bra utom att han inte ville ha sin musli:crazy:
 
Sv: Funderingar

Jag tycker det låter som om han är proppmätt ...

De flesta hästar jag känner äter hellre hösilage än både kraftfoder och hö, och har han dessutom haft fri tillgång så ... ***bööörp*** helt enkelt!

;)
 
Sv: Funderingar

Vi får verkligen hoppas på det:)

Idag åt han men intemed samma aptit som förr, men han blev iallafall riden idag vilket han uppskattade.
 
Sv: Funderingar

Ska ta ut en vet för att titta på tänderna, verkar som han har problem att tugga sin musli men inte hösilaget
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: Habina
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 334
Senast: Ela
·
Hästvård Vet inte vad jag ska ta mig till... gör ett försök att skriva av mig och se om någon av ER har några tankar kring detta.. Har en häst...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
9 276
Senast: em-pirre
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp