• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Katana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 761
K

Katana

Är sadel bommen ett måste? Om man köper en bomlös sadel så måste man dessutom köpa en pad som ger en kanal för ryggen. Är det då inte egentligen samma sak som att ha en bomsadel som passar? Ta inte detta som en kritisk fråga men jag tycker att det borde bli samma effekt i slutänden?

Varför ska man då ha en bomlös om man ändå måste köpa en pad som ger "bomeffekt"?

Sv: Fundersam

Fast, en bomsadel följer inte med hästen i stegen som en bomlös gör. Hästen har ingen stel bom som hindrar den från att röra sej.
En bomlös är inte lika stötdämpande och jämnar inte ut trycket lika mycket som en bomsadel.

Bommen i en sadel är till för att fördela trycket över ryggen på hästen, bossorna gör att ryggraden går fri. Så en kanalbildande pad är inte som en bom utan som bossor. (Det finns ju bomlösa sadlar med bossor som man ej behöver kanalbildande pad till)

En bomsadel följer inte hästens rörelser som en bomfri sadel gör. En bomsadel anpassar sig ej efter hästens form som en bomlös sadel gör. En bomlös sadel skulle du kunna ha hela hästens liv medan en bomsadel får du byta ut då den ej kan passa hästen hela tiden då hästar av naturliga skäl ändrar form och en stel bom gör det inte.

Du behöver inte köpa en padd till alla bomlösa. Det finns varianter som redan har bossor och alltså kanal för ryggraden. Sen så är priset på de billigaste bomlösa sadlarna (inkl. padd) nu jämförbart med icke-budgetvarianter av bomsadlar.

Man kan inte säga att en bomsadel och en bomlös sadel ger samma effekt. Då är det mer rättvist att jämföra de mjuka bomlösa sadlarna med en barbackapad med stigbyglar och mer stöd. Sen finns det varianter som är fastare i materialet och de blir liiite mer lik en bomsadel men mer rörlig och större chans att den passar på hästen.

Man kan inte påstå att lägga en träplanka på ryggen på hästen skulle vara samma sak som att lägga en kudde där (extrem jämförelse, men du kanske förstår vad jag menar..) :p

Det är ju långt ifrån samma sak. En bom är stum och behöver tillpassas. Sadeln ger inte med sig i längsled och det är betydligt obehagligare för hästen.

På något sätt måste hästen ryggrad, tornutskotten, skyddas från vikt, och därför behövs en kanal. Hur den skapas, genom bossor på sadel eller padd är ju en smaksak. Men det har ju inge egentligen med BOMMEN att göra.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
516
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 234
Senast: iNHALE
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka