funkar ej med hästen

busan100

Trådstartare
Har panik. Vi var och tittade på ett underbart sto d-ponny 148 som vi skulle köpa, efter lite småstrul med besiktning så ville jag ej köpa utan ta på foder i tre månader. Ägarna gick med på detta och vi skrev ett slarvigt avtal, foder. Där det står att efter 3 månader foder ska vi köpa om allt fungerar. Nu är det så att det inte alls funkar:(. Min 11 åriga pojke som skulle rida denna häst fixar det ej, hästen har ändrat beteende. Blivit svårriden, försöker komma undan arbeta o uppför sig allmänt otrevligt i stall o hage. När jag hjälper till o förrider funkar det men det klickar ej mellan dem. Kan jag avbryta köpet av denna anledning=? Känner det är taskigt men vi kan ju inte köpa en häst som ej funkar.

Sv: funkar ej med hästen

Om det inte funkar, och kontraktet anger att ni får bryta avtalet om det inte funkar - då är det väl bara att ringa ägaren och meddela att ni kommer att lämna tillbaka hästen?

Om det är ett slarvigt eller luddigt avtal som skrivits där det står "ni ska köpa om allt fungerar", så har du ju inga problem att dra dig ur köpet eftersom allt uppenbarligen inte fungerar för er. Eller framgår det i avtalet vad "om allt fungerar" innebär? Vad jag tänker på är om detta härrör till småstrulet med besiktningen. Gick inte hästen igenom och den går igenom nu så kanske det enligt avtalet betyder att "allt fungerar". Eller är det så att du vill lämna tillbaka hästen nu direkt, utan att vänta 3 månader? Är det seriösa säljare så vill de väl inte heller sälja en ponny till en köpare/ryttare som inte klarar av den, tror säkert att det löser sig om du kontaktar dem..

om jag hade varit ägare hade jag blivit glad om fodervärden och blivande köpare berättade att det inte funkade, precis som vi avtalat. Det hade varit taskigt att ljuga om att varken ni eller hästen trivs.

Köp inte en häst ni inte vill ha!
Ring dem direkt och tala om att ni vill lämna tillbaka hästen när det passar.
Det är inte rätt mot varken er eller hästen om det inte fungerar!
Avtal eller ej men de lär ju knappast dra er till Tingsrätten för att ni inte vill köpa hästen..

Jag skulle som säljare ALDRIG vilja att en utlånad häst var hos någon som den inte funkade med. Möjligtvis kontraktstiden ut om jag har platsbrist, men det innebär ju kanske att hästen ställs av = sämre kondition om jag ska försöka leta nytt hem senare. Ring o berätta, det borde lösa sig om de har lite vett o sans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Huu. Jag hittade ingen tråd om detta, finns det redan så är det bara att plocka bort : ) Nu är det så att jag är vansinnigt sugen på...
Svar
13
· Visningar
1 920
Senast: B070715
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka