Fyraårigt sto räddades undan avlivning

Sv: Fyraårigt sto räddades undan avlivning

Jag vet inte jag.... Hästen har fortfarande en diagnos eller?

Nya ägaren är jätteglad för sin häst och det går bra med henne :)

På artikeln låter det ungefär som att hästen var dåligt utbildad, därför inte gick framåt och att kissing spines är en fejkdiagnos :crazy:.

Visst kan vissa KS-hästar fungera normalt efter träning som bygger upp muskulaturen osv, men som fd ägare till en häst med just KS känns det faktiskt både provocerande och en smula sårande... Med betoning på fd, då han trots behandling och rehab under sammanlagt 3 års tid fortfarande inte blev tillräckligt bra för att kunna ridas.

Men ändå, go Sveland!

Jag uppfattar det snarare så att hästen faktiskt har KS men att just för denna hästen även var dåligt utbildad, detta tillsammans var ingen lyckad kombo och gav symtom som med rätt utbildning/träning kunde undvikas.

Jag är helt övertygad om att man inte kan rädda alla hästar med KS, det beror ju helt på hästens historia och förutsättningar, och hur allvarlig grad av KS.

Det finns säkert många hästar med KS som inget vet om att dom har men som ridits rätt och på det sättet aldrig kännt av sin KS. Den känns ju oftast av just för att hästen inte arbetar korrekt med ryggen.

Det är inte lätt att rida en häst i en optimal form där hästen verkligen arbetar rätt. Visst går det att behandla och rehabilitera men samtidigt, ibland så räcker ens egen ridning inte till oavsett behandling och rehab tyvärr. Inte sagt med det att alla KS hästar går att få att fungera som ridhästar igen.¨

Delling har räddat många hästar som blivit utdömda pga att dom har varit fel ridna, främst är det utdömda hästar pga kotledsinflammationer. Det är inte konstigt att ta åt sig när en annan ryttare kommer och faktiskt kan "rätta till" hästen och få den att fungera problemfritt igen.

knapplån

Jag känner precis som Kissing Spines... Har själv haft KS häst, för att inte säga andra underliga fel de nu har :(

Jag funderar en del på hur veterinärna bedömer saker i dessa fall där hästarna sedan är välfungerande, eller har veterinärerna kanske egentligen rekommenderat något annat än vad ägarna sedan söker ifrån försäkringen? Jag tycker det ingår i veterinärernas arbete att rekommendera att kanske ta till ridhjälp eller försöka säga till ägaren/ryttaren att problemet mkt väll kan ligga i ridningen.

Jag googlade lite och hittade snarlik artikel hos Hippson som skrämmer mig lite...
" I mångt och mycket är det hästar som inte fungerar tillsammans med ryttaren och som visar upp olika problem på grund av det, säger Hans." - Det måste ju betyda att massor med veterinärer sätter felaktiga diagnoser enligt honom? Är rätt stor skillnad på att hästen har ett kroppsfel och får en diagnos jämfört med att hästen är dåligt skolad eller har en ryttare som stör den. Detta bekymrar mig väldigt mycket.

"Nästan alla av de utdömda hästarna som Hans har tagit hand om har kommit tillbaka och fungerat fullt ut vid ridning under många år. " Han har tagit emot omkring 30 hästar och nästan alla har enligt honom vissat sig vara feldiagnoserade och/eller felridna och fungerat bra sedan. Jag tycker det känns rättså ifrågasattbart hur bra det stämmer...

Jag funderar på hur jag själv skulle reagera om mitt försäkringsbolag skulle fråga mig om alternativet att köpa ut min häst som jag ansökte om att få ut livvärde på och alltså tycker borde få somna in. När jag varit hos veterinären och sökt behandling och veterinären -antagligen- rekommenderat att det bästa för min vän är att få somna in. Jag hade nog valt att hellre låta min vän somna in utan att få ut några pengar än utsätta den för att någon ska försöka "rida till den" om jag hade en veterinär som gett hästen en bevisningsbar diagnos som är svår att behandla. Hur hade ni ställt er till om det är er försäkringsbolaget kommer med denna fråga?

Ett till knapplån. Funderar vidare i min uttråkning på nattarbete...

Jag vet inte om något försäkringsbolag gör detta, men om de nu går minus (som det påstås i artikeln hos hippson som jag länkar till i mitt tidigare inlägg) på dessa affärer där de köper ut hästarna och skickar iväg på tillridning för att sedan sälja, varför inte erbjuda ägarna direkt att prova att skicka iväg hästarna på tillridning? Rehab hjälp ungefär alltså?

KL!

Tror ni inte det kan vara en väldigt dyr häst också? Alltså ett livvärde på många tusenlappar och en häst som ska användas högt uppe i skolorna. För den ryttaren är det då "omöjligt" att ha en häst med KS... Medan en mindre satsande ryttare kanske kan ha den om den rids på rätt sätt?
Gissar på att försäkringsbolagen inte vill minska sin mångmiljonsvinst...

Nej det är inte dyra hästar, det är vanliga hästar, varken dyra eller särskilt billiga.

Jag vet inte om något försäkringsbolag gör detta, men om de nu går minus (som det påstås i artikeln hos hippson som jag länkar till i mitt tidigare inlägg) på dessa affärer där de köper ut hästarna och skickar iväg på tillridning för att sedan sälja, varför inte erbjuda ägarna direkt att prova att skicka iväg hästarna på tillridning? Rehab hjälp ungefär alltså?

Problemet är ju att ägaren inte klarar av att rida hästen rätt, att rehabilitera en häst, rida den rätt och sen skicka tillbaka hästen där den fick problemen från första början, det fungerar sällan bra.

" I mångt och mycket är det hästar som inte fungerar tillsammans med ryttaren och som visar upp olika problem på grund av det, säger Hans." - Det måste ju betyda att massor med veterinärer sätter felaktiga diagnoser enligt honom? Är rätt stor skillnad på att hästen har ett kroppsfel och får en diagnos jämfört med att hästen är dåligt skolad eller har en ryttare som stör den. Detta bekymrar mig väldigt mycket.
Varför måste många veterinärer sätta felaktiga diagnoser? Dom flesta av hästarna har återkommande inflammationer som dom tillslut döms ut för. Hästar går sönder av dålig ridning, det är ju inget nytt. Och att det finns veterinärer som lätt dömmer ut sånna hästar, det är heller inget nytt.
"Nästan alla av de utdömda hästarna som Hans har tagit hand om har kommit tillbaka och fungerat fullt ut vid ridning under många år. " Han har tagit emot omkring 30 hästar och nästan alla har enligt honom vissat sig vara feldiagnoserade och/eller felridna och fungerat bra sedan. Jag tycker det känns rättså ifrågasattbart hur bra det stämmer...
Det stämmer också bra, med rätt ridning så går det att få dom flesta hästar friska när det gäller ridrelaterade problem.
Jag funderar på hur jag själv skulle reagera om mitt försäkringsbolag skulle fråga mig om alternativet att köpa ut min häst som jag ansökte om att få ut livvärde på och alltså tycker borde få somna in. När jag varit hos veterinären och sökt behandling och veterinären -antagligen- rekommenderat att det bästa för min vän är att få somna in.
Nu är det ju faktiskt så att det är många hästägare som ger upp när hästen får återkommande inflammationer, som säkert veterinären vet om kommer från dålig ridning. Att få en häst utdömd för att man själv inte kan rida den rätt liksom. Det är få som ändrar om sina ridsätt och underlag och allt det här bara för att hästen får inflammationer, dom flesta sätter igång hästen och fortsätter som vanligt. Och eftersom inte ägaren får någonting om den säljer en sådan häst som har blivit såpass behandlad, då väljer många ägare att hellre få hästen utdömd och få pengarna istället. Det är inget ovanligt alls att många gör så.

Jag hade nog valt att hellre låta min vän somna in utan att få ut några pengar än utsätta den för att någon ska försöka "rida till den" om jag hade en veterinär som gett hästen en bevisningsbar diagnos som är svår att behandla. Hur hade ni ställt er till om det är er försäkringsbolaget kommer med denna fråga?

Sålänge det just handlar om ridrelaterade problem såsom dom flesta inflammationer är, eller KS tex, då hade jag lätt velat att min häst fick en andra chans. Däremot är det ju skillnad om det handlar om skelettförändringar eller om det är sånt inblandat men då är det heller inte aktuellt att försöka igen.

Jag tycker det är bra att det här visar så otroligt tydligt hur viktigt det är att rida hästen i rätt form och på rätt underlag och med varierad träning för att den ska hålla. Att inflammationer osv inte alls alltid betyder att det är hästen det är fel på utan ryttaren.

Även hovslagarens kunskaper är viktiga i inflammations problematiken. Har haft min hästi 17 år aldrig varit några peoblem med henne under alla år, fick sedan byta hovslagare och inflammationer dök upp, bytte hovslsgare tillslut igen och problemen är nu borta igen, jag har ju ridit henne likadant jämt och det verkade som att jag och veterinären lyckades hitta min hästs problem ;)

Fast alltså kom igen, KS handlar ju om i grunden inte om inflammationer utan om tornutskott som ligger för nära varandra. Diagnosen finns ju fortfarande där, sen kan inflammationer göra att det gör ont och i sådana fall kan en förändrad ridning hjälpa.

Vingra - Jag håller med dig fullt ut.

I mitt fall så bestod rehab dessutom av löslongering, ha som handhäst vid cykling/ridning, löshoppning och tömkörning i 8 mån. Först efter detta satt jag på honom och då endast vid intervallträning 5 min galopp i lätt sits - 5 min skritt - 5 min galopp. Han var som ett levande muskelpaket, men det hjälpte inte tyvärr.

Att då få höra att det skulle vara min ridning som gjorde att han inte kunde användas som ridhäst känns ju bara fånigt.

Visst, det är kanske en del hästar som döms ut för tidigt, men jag tror inte att det är många. Jag skulle ha gjort vad som helst för att han skulle bli frisk och så känner nog de absolut flesta hästägare.

Senast ändrad:

Fast alltså kom igen, KS handlar ju om i grunden inte om inflammationer utan om tornutskott som ligger för nära varandra. Diagnosen finns ju fortfarande där, sen kan inflammationer göra att det gör ont och i sådana fall kan en förändrad ridning hjälpa.

Precis, och när en ryttare rider en sådan häst så att hästen sänker ryggen då blir det problem. Ryggen behöver komma upp och användas rätt av hästen vilket bra ridning gör.

Jag har iallafall aldrig hört en häst med KS som fått problem av det innan dom börjat ridas. En sådan häst som alltid från första början arbetat rätt med ryggen, dom får väldigt sällan problem av sin Ks.

Senast ändrad:

Visst, det är kanske en del hästar som döms ut för tidigt, men jag tror inte att det är många. Jag skulle ha gjort vad som helst för att han skulle bli frisk och så känner nog de absolut flesta hästägare.

Alla hästar går inte att rädda, vissa blir inte bra men dom flesta kan bli det. Förhoppningsvis ska hästen inte få problem från första början. Och jag vet mycket väl om att det är så att en hel del folk hellre tar försäkringspengarna än att ha en häst som inte är värd dom pengarna om den säljs. Det är inte alla som har råd att ha två hästar

Att hästar döms ut för tidigt eller pga anledningar som egentligen inte är tillräckliga hos en skicklig person, det är inte alls ovanligt. Det är ju därför Delling tar sig an dom här hästarna, därför försäkringsbolaget gör så här. Det är inte utan anledning.

Att ta åt sig av att någon säger att det visst går att behålla en KS häst smärtfri och frisk och aktiv inom ridningen, det är ju bara löjligt. Man gör vad man kan för sin egen häst, ibland räcker inte det till.

Även hovslagarens kunskaper är viktiga i inflammations problematiken. Har haft min hästi 17 år aldrig varit några peoblem med henne under alla år, fick sedan byta hovslagare och inflammationer dök upp, bytte hovslsgare tillslut igen och problemen är nu borta igen, jag har ju ridit henne likadant jämt och det verkade som att jag och veterinären lyckades hitta min hästs problem ;)

Precis, allting spelar ju roll. Alla hästar är olika känsliga för felskoningar och fel underlag och dålig ridning. Vissa hästar verkar ju fungera hur bra som helst oavsett medan vissa hästar går sönder såfort det blir för enformigt eller lite fel underlag eller framförallt dålig form under ridningen, sänkt rygg osv. Dom hästarna kräver mera av sina ryttare för att hålla helt enkelt.

Det är mycket som spelar in ifall en häst håller eller inte och man får beta av en grej i taget för att luska fram problemet. Ibland räcker det tyvärr inte alltid till.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarklubben i Örnsköldsvik var för två år sedan nära konkurs. Men tack vare ett överlevnadsbidrag från kommunen och ett årligt...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31