Bukefalos 28 år!

C

C_L

Jag är nyfiken på vad ni som kör hästar anser vara det största problemet vad det gäller hästens fysik.

Jag har egna funderingar och har har kommit i kontakt med körhästar på olika nivåer där jag sett en del, men nu frågar jag er, ni vet ju bäst!

Vad anser ni vara det största problemet? Rygg? Nacke? Ben? vilket ben i så fall? etc.
 
ingen aning faktiskt har bara hört positivt från körlärare om hästen fysik i körning,men jag kan tänka mej att ev nacken kan vara ett problem,kanske :crazy:
 
Jag har kört och tävlat i 12 år. jag tror att allt beror på HUR hästen körs och tränas. Jag har själv inte haft några problem mer än skador som hästen orsakat sig själv. Vrikningar uppstår lätt i maraton.
Undrar varför föregående har skrivit nacken?
Om hästen arbetar i rätt form så den bär sig så är nog de fysiska förutsättningarna desamma som vid ridning.
/M
 
Den svagaste länken tycker jag brukar vara ryggen. Men det beror ju på hur man kör, dom med mest rygg(även lite bakben, kors) tycker jag är hästar som drar tungt, folkkörningar osv.
Men kan tänka mig att man inte alls har samma problem med hästarna som tränas mera i dressyr/pressesions körning....
 
En något komisk vinkel på frågan...

Eftersom jag ännu inte hållit på så länge med körning så har inga "fysiska" problem hunnit uppstå på min häst, men varandes en stor ardenner så kan jag ju tycka att det mest "störande" med hennes fysik är att hon har en sådan stor (härligt hjärtformad..) rumpa att det är ett definitivt hinder när man ska försöka se framåt vägen när man kör. Man kan inte ha för låga vagnar för då ser man verkligen ingenting framför sig.

Hörs det att jag kommer från rid-världen?...
 
Re: En något komisk vinkel på frågan...

*hihi* :rofl:
Hjärtformad? :D Jo det kan vara svårt att se om man har en för låg vagn, du kanske borde skaffa en högre vagn så du får bättre sikt?
 
Jo... men det blir väl...

... typ en flakvagn eller högt förställ (typ Romarvagn...) då. Visst problem. Hon är strax över 160 cm i manköjd. Rumpans bredd har jag inte mätt men gissar runt metern (?) och då är hon inte tjock!
 
He, he... kanske pulka?

Eller något som är så lågt att jag kan se UNDER magen istället? *fniss*
 
Re: Jo... men det blir väl...

Mitt halvblod är 173 (var som 5 åring det, så han kan ha växt) Så jag behöver höööga vagnar. Även om han inte har en rump vidd på metern så är det svårt att se brevid :smirk:.
Men min nya har hög kuskbock så i den blir det inga problem. Rockader är inte roliga på så sätt!
 
Faktiskt har jag stött på höftproblem,bla maraton kan slita rätt mycket på hästens höfter,men som sagt det är rätt sällan att även det händer,men jag vet att en del kuskar har pratat om det.(elit nivå)
 
Re: En något komisk vinkel på frågan...

Inte kan väl en stor rumpa vara störande på en ardenner ? En ardenner utan den skulle väl inte vara en riktig ardenner.
 
Re: En något komisk vinkel på frågan...

Jo det kan vara svårt att se om man har en för låg vagn, du kanske borde skaffa en högre vagn så du får bättre sikt?
Eller så höjer man upp den rockard man har..
 
Re: En något komisk vinkel på frågan...

Eller så använder man sätets sidor/ev breddar sätet först.
Problem? :confused:

När det gäller första frågan, så har jag inte märkt av några fysiska problem, tvärtom

LIA
 
Hej!

Det jag stött på hittills är folk med problem i lokstaden, antingen av för hård körning eller felaktig sele, ofta en kombination av dessa.

/Mike :devil:
 
Har hitills inte haft några problem med mina ponnisars fysik, jag kör inte i högre klasser än lätt men jag drar en hel del timmer, sladdar med dem samt kör en del student o så. Jag tror att en rätt anpassad sele samt en bra omväxlande träning håller de flesta hästar friska och jag tror på att hästar är mer gjorda för att vara dragdjur än bära någon på ryggen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 620
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 316
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 435
Senast: Blyger
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 899
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp