g-boots- vem, var, hur, varför, hur ofta, vikt osv

Gry

Trådstartare
Min lilla grisspassande raggsocka släppte igår tölten, bitvis, det kom och gick under en lektion. Jag svävar fortfarande på rosa moln och fånflinar- det är verkligen en himmelsk känsla när det kickar in rätt takt och man bara flyter fram :love:

Förutom min enastående skickliga ridning som fick det att släppa :D, hjälpte det nog till att stallägaren, som är ruskigt duktig, stod och hjälpte till och tipsade och framförallt; g-bootsen jag fick låna av henne.

Jag har ju känt till dessa boots, visst har jag det. Men 1000 spänn är tusen spänn och månaderna har gått... Och vilken vikt ska man ha? Tusen frågor och noll kunskap... Men i går när jag kom hem beställde jag bums ett par. Passar bra så här strax innan jul... *he, he, gulp* Köpte 240 g eftersom det är det man max får tävla i. Igår fick jag pröva 260 grams

Nu till alla mina frågor:

Är det väldigt mkt jobbigare för en häst att ha boots på sig-> mkt träningsvärk?

Hur vet man hur mkt vikt man behöver i den vardagliga träningen? Vad är det som gör att man köper tunga resp lätta boots?

Hur ofta ska/bör man rida med boots, varje träningspass på banan eller är det bra/nödvändigt med uppehåll?

Vänjer hästarna sig vid den lilla extra vikten så att takten på sikt blir sämre; bara bra i början, liksom, om ni fattar vad jag menar?

Behövs eg en invänjdningsperiod av bootsen, dvs ska man ta av dem efter halva passet i början?

När hästen hittat rätt takt i tölten (någorlunda ialf) bevaras den takten även utan boots då?

Andra viktboots som inte är g- boots och vansinnigt mkt billigare- tex klockor, är de mkt sämre? (tänkte om jag ville testa en annan vikt i framtiden)

Är det ngt jag inte har frågat om, men som man bör veta om bootsen?


På SM:et såldes det ut ganska tunga boots, tror det var 280 g, för 200 spänn och jag mitt pucko köpte inga... är de någonsin på rea? Är det ngn som känner till ngt ställe där de är billigare än de vanliga handlarna så får ni gärna pma :laugh: Fast nu har jag ju beställt mina 240 g, så de lär ju räcka ett tag- men om det dyker upp ett bra erbjudande på en "udda-tyngd" kanske det kan vara smart att passa på att bunkra upp inför framtiden. :idea:

Jag är jättetacksam för hjälp och ja, förlåt mina nybörjarfrågor :o
 
Sv: g-boots- vem, var, hur, varför, hur ofta, vikt osv

Nu rider jag aldrig själv med boots, då min häst inte har behovet, men kan svara på de jag vet! :)

Det är jobbigare att ha boots på sig, men det är väldigt individuellt. Att tänka på är väl mest att man inte ska ha det varje pass, utan att det är ridningen som tillslut ska göra jobbet och bootsen det lilla extra. För, tillslut vänjer sig hästen vid tyngden och du komemr behöva byta upp dig, tillslut kan du inte få tag på tyngre boots.

Testa olika boots och se skillnaden på hästen är det bästa tipset jag kan ge utan att ha sett hästen.

Som sagt, bootsen är ett bra hjälpmedel då det blir tyngre fram, lättare bak och hästen har lättare att snabba på sitt bakbensteg i förhållande till fram = takten blir renare. Det ska du ju även kunna göra tillslut utan boots så där gäller en hel del träning utan (:

Du behöver nog inte ta av dom efter halva passet, men lyssna på hästen (: Behöver kanske inte köra ett stenhårt muskelbyggartölt pass första gången ;)

Självklart kan takten förbättras utan bootsen på, men största delen hänger ändå på att man i ridningen kan ta fram samma effekt som bootsen gör, aktiver bakbenen lite mer.

G-boots och klockor har lite skillnader, nämligen hur hästen rör frambenet. Nu kommer jag inte exakt ihåg, men har för mig att med g-boots så lyfter den benet mer rätt upp, i klockor mer runt eller ngt sånt. Man får testa sig fram lite vad som fungerar bäst på ens egen häst :)

det enda du behöver tänka på att ifall du tävlar med boots som väger exakt på gränsen ska du alltid väga dom själv innan, gäller i för sig alla vikter, för att kontrollera att vikten stämmer. Sen så kan boots bli sandiga och blöta, det väger en hel del och bootsen kan bli för tunga. Känns som en onödig sak att bli diskad för ;)


Det är inte bara g_boots som har den typen av boots, så det lär skilja i priser på märkena, bara att googla eller något :)
 
Sv: g-boots- vem, var, hur, varför, hur ofta, vikt osv

Rean på SM (bl.a.) beror på att maxvikt på tävlingar nu för tiden är 250 gr, Så det är "ingen" som vill ha 280 gr boots längre.

Här kan du läsa lite mera om hur olika boots fungerar.
Boots hjälper i grunden hästen att bli mindre passtaktig för att när hästen lyfter sitt framben högre hinner det samsidiga bakbenet landa innan frambenet (du fördröljer frambenets steg).
Kan vara en bra hjälp på vägen, men hästen bör kunna tölta rent utan boots (men det var ingen som sade att det är lätt alla gånger ;) ).

/Malin
 
Sv: g-boots- vem, var, hur, varför, hur ofta, vikt osv

det enda du behöver tänka på att ifall du tävlar med boots som väger exakt på gränsen ska du alltid väga dom själv innan, gäller i för sig alla vikter, för att kontrollera att vikten stämmer. Sen så kan boots bli sandiga och blöta, det väger en hel del och bootsen kan bli för tunga. Känns som en onödig sak att bli diskad för ;)

Det där är något man får passa på med väldigt noga om man har 240 gr boots. Själv har vi inte G-boots, men Top Reiters motsvarande 240 gr. Vägde dem som helt rena och då visade det sig att den ena hade en vikt på 245 och den andra 244. Behövs inte så värst många sandkorn eller annan smuts för att de skall gå över gränsen för vad som är tillåtet :crazy:
Löste problemet med att klippa bort lite gummi från övre kanten så nu väger de ca 225/st. Den dagen jag köper nya med tanke på tävling blir det absolut boots som väger 220 gr så man slipper vara osäker. Men om man bara ska ha bootsen till träning fungerar det förstås bra med 240 g också :)
 
Sv: g-boots- vem, var, hur, varför, hur ofta, vikt osv

Riktat till alla som svarat:

Tusen tusen jättetack för era svar!! :love:

Nu känner jag mig inte fullt lika vilsen längre! :laugh:
 
Sv: g-boots- vem, var, hur, varför, hur ofta, vikt osv

Till TS. Varför inte ta på bootsen endast när du i ridpasset ska träna tölten.
Och i övriga gångarter träna upp muskulatur och balans i hästen utan tunga boots. Tunga boots kan göra en framtung häst ännu mer framtung. Och hela idéen med boots tappar då mening. Att då lägga på tyngre och tyngre boots är förkastligt.

Allmänt så aktiverar inte tunga boots fram bakbensaktiviteten. De försenar frambensrörelsen på diverse sätt.
 

Liknande trådar

A
  • Låst
Islandshäst Hej!:D Jag har fått för mej att på nästan varenda bild på en isis i tölt har den boots på framhovarna! Jag undrar varför har man det...
Svar
4
· Visningar
1 373
Senast: Sputnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp