Gå ner i tid

BernT

Trådstartare
Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har inkomst från mer än bara mitt jobb så det täcker gott och väl upp det jag förlorar i lön och pension så det behöver ingen bekymra sig om :)

Men, får man göra så att jag jobbar de 30 timmarna fördelat över 3-4 dagar/v (kan jobba 10h/dag på mitt jobb) eller kan arbetsgivaren kräva att jag jobbar mån-fre men kortar dagen men 2h/dag? För isåfall är det ingen idé, vill ju frigöra tid och inte behöva åka till jobbet varje dag. Om jag måste dit varje dag ändå men jobba kortare timmar är det helt värdelöst för mig.
 
Snabb googling hittade detta på Unionens sida:
"Du har rätt att sprida ut ledigheten på alla veckans arbetsdagar genom att till exempel börja senare eller sluta tidigare varje dag. Alternativt kan du välja en viss dag per vecka som du är helt ledig. Om du och din arbetsgivare inte kan komma överens om dina arbetstider ska arbetsgivaren förlägga ledigheten enligt dina önskemål om det inte medför påtaglig störning i verksamheten."

Så i princip så har du långtgående rätt att välja själv men till slut handlar det nog om hur stor störning det innebär för arbetsgivaren. Enklast är ju att prata med din chef och höra vad hen säger om det du vill ha.
 
Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har inkomst från mer än bara mitt jobb så det täcker gott och väl upp det jag förlorar i lön och pension så det behöver ingen bekymra sig om :)

Men, får man göra så att jag jobbar de 30 timmarna fördelat över 3-4 dagar/v (kan jobba 10h/dag på mitt jobb) eller kan arbetsgivaren kräva att jag jobbar mån-fre men kortar dagen men 2h/dag? För isåfall är det ingen idé, vill ju frigöra tid och inte behöva åka till jobbet varje dag. Om jag måste dit varje dag ändå men jobba kortare timmar är det helt värdelöst för mig.
Ingen av mina kollegor som jobbat deltid har behövt arbetstidsförkortning jämt spritt över veckan, en del har varit lediga en hel dag och andra jobbat tex två kortare dagar. Oftast är det en överenskommelse mellan ag och arbetstagaren, men ibland skulle jag tro att det kan vara reglerat i kollektivavtal på vissa arbetsplatser. Som tidigare chef borde jag veta det men behövde aldrig kolla upp vad som gällde eftersom det alltid löste sig. På många jobb är det sannolikt att föredra längre dagar och ledig en dag även för arbetsgivaren, för mig var det 100 gånger bättre att ha bemanning heldagar för mina anställda för att kunna hålla tex öppettider och tillgänglighet mindre sårbara än att hälften skulle gå kl 15.
 
Snabb googling hittade detta på Unionens sida:
"Du har rätt att sprida ut ledigheten på alla veckans arbetsdagar genom att till exempel börja senare eller sluta tidigare varje dag. Alternativt kan du välja en viss dag per vecka som du är helt ledig. Om du och din arbetsgivare inte kan komma överens om dina arbetstider ska arbetsgivaren förlägga ledigheten enligt dina önskemål om det inte medför påtaglig störning i verksamheten."

Så i princip så har du långtgående rätt att välja själv men till slut handlar det nog om hur stor störning det innebär för arbetsgivaren. Enklast är ju att prata med din chef och höra vad hen säger om det du vill ha.
Vad bra, låter ju perfekt. Chefen är positiv, tänkte mest om Hr skulle kunna ha invändningar eller så.
 
Ingen av mina kollegor som jobbat deltid har behövt arbetstidsförkortning jämt spritt över veckan, en del har varit lediga en hel dag och andra jobbat tex två kortare dagar. Oftast är det en överenskommelse mellan ag och arbetstagaren, men ibland skulle jag tro att det kan vara reglerat i kollektivavtal på vissa arbetsplatser. Som tidigare chef borde jag veta det men behövde aldrig kolla upp vad som gällde eftersom det alltid löste sig. På många jobb är det sannolikt att föredra längre dagar och ledig en dag även för arbetsgivaren, för mig var det 100 gånger bättre att ha bemanning heldagar för mina anställda för att kunna hålla tex öppettider och tillgänglighet mindre sårbara än att hälften skulle gå kl 15.
Tänker också det är bättre jobba längre och sen helt ledig. Annars blir det ju samma samma med stress köra till och från jobbet i och med lämna/hämta osv. Och jag vill komma ifrån den stressen.
 
Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har inkomst från mer än bara mitt jobb så det täcker gott och väl upp det jag förlorar i lön och pension så det behöver ingen bekymra sig om :)

Men, får man göra så att jag jobbar de 30 timmarna fördelat över 3-4 dagar/v (kan jobba 10h/dag på mitt jobb) eller kan arbetsgivaren kräva att jag jobbar mån-fre men kortar dagen men 2h/dag? För isåfall är det ingen idé, vill ju frigöra tid och inte behöva åka till jobbet varje dag. Om jag måste dit varje dag ändå men jobba kortare timmar är det helt värdelöst för mig.
På myndigheten där jag jobbar är det också så som @vemsomhelst123 beskriver, att man kan välja mellan att sprida ut eller ta hela dagar.
 
Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har inkomst från mer än bara mitt jobb så det täcker gott och väl upp det jag förlorar i lön och pension så det behöver ingen bekymra sig om :)

Men, får man göra så att jag jobbar de 30 timmarna fördelat över 3-4 dagar/v (kan jobba 10h/dag på mitt jobb) eller kan arbetsgivaren kräva att jag jobbar mån-fre men kortar dagen men 2h/dag? För isåfall är det ingen idé, vill ju frigöra tid och inte behöva åka till jobbet varje dag. Om jag måste dit varje dag ändå men jobba kortare timmar är det helt värdelöst för mig.
Jag är tjänstledig 10% och har två lediga dagar i månaden istället för att gå hem lite tidigare varje pass. Är mer värt för mig att ha det så och tror inte att det finns regler som inte skulle tillåta det. Däremot kan ju arbetsgivaren neka av andra anledningar.
Du kan ju också gå ned till 80% och vara ledig en dag i veckan, det gör väldigt många i min bransch.
 
Har varit alla varianter hos mig med kontorstid. Folk som jobbar skift har bara haft fredagar (då stod vi still på helgen), gissar de inte kunnat välja andra dagar/korta dagar pga skiftgången.
 
Så i princip så har du långtgående rätt att välja själv men till slut handlar det nog om hur stor störning det innebär för arbetsgivaren. Enklast är ju att prata med din chef och höra vad hen säger om det du vill ha.
På ett jobb var tjänsten på 80% och jag hade lediga fredagar.
Tror att mycket hänger ihop med arbetsgivarens behov och inställning?
 
Det står i lagtexten att ni ska komma överens om förläggningen, och arbetsgivaren ska tillgodose dina önskemål om det inte innebär betydande störning för verksamheten.

Kollade så sent som förra veckan, fast i min roll som arbetsgivare.
 
Och jag tycker det är helt ljuvligt att jobba 80% och gå hem tidigt varje dag och därmed kunna hämta tidigt. Lediga dagar skulle inte ge mig så mycket mer tid med barnet eftersom hon går i skolan.
 
Och jag tycker det är helt ljuvligt att jobba 80% och gå hem tidigt varje dag och därmed kunna hämta tidigt. Lediga dagar skulle inte ge mig så mycket mer tid med barnet eftersom hon går i skolan.

Jag tror att det beror lite på hur lång restid man har till jobbet också. Och ens partners arbetstider. Och typen av arbete man har. Jag hade nog bara varit tvungen att göra samma sak på kortare tid samt haft restid så det hade nog bara blivit stressigt att jobba 5 dagar i veckan men bara få ut 80% av lönen.

Jag gick ner i tid och var ledig en dag i veckan. Det passade mig bra. Medan dottern gick på förskolan gav det henne kortare vecka. Hon hade redan rätt korta dagar varannan vecka (och inga heldagar den andra veckan) eftersom min man jobbade skift. Sen fortsatte jag med det när hon började skolan. Då passade jag på att städa och fixa hemma och hämtade henne sen när skolan slutade och sen hittade vi på nåt roligt tillsammans utan att jag behövde göra nåt hemma. När hon började skolan gick jag upp till 90% och var ledig en dag varannan vecka. Min man jobbade som sagt skift och var per automatik ledig en dag varannan vecka. Så jag tog ledigt en dag den andra veckan.

Jag tror att olika varianter passar olika personer.
 
Jag tror att det beror lite på hur lång restid man har till jobbet också. Och ens partners arbetstider. Och typen av arbete man har. Jag hade nog bara varit tvungen att göra samma sak på kortare tid samt haft restid så det hade nog bara blivit stressigt att jobba 5 dagar i veckan men bara få ut 80% av lönen.

Jag gick ner i tid och var ledig en dag i veckan. Det passade mig bra. Medan dottern gick på förskolan gav det henne kortare vecka. Hon hade redan rätt korta dagar varannan vecka (och inga heldagar den andra veckan) eftersom min man jobbade skift. Sen fortsatte jag med det när hon började skolan. Då passade jag på att städa och fixa hemma och hämtade henne sen när skolan slutade och sen hittade vi på nåt roligt tillsammans utan att jag behövde göra nåt hemma. När hon började skolan gick jag upp till 90% och var ledig en dag varannan vecka. Min man jobbade som sagt skift och var per automatik ledig en dag varannan vecka. Så jag tog ledigt en dag den andra veckan.

Jag tror att olika varianter passar olika personer.
Precis, exakt så hade det blivit för mig. Och jag vill såklart inte känna att jag ändå måste jobba lika mycket + va på jobbet lika ofta men få ut såpass mycket mindre som jag skulle få i lön.

Har inte jättelångt till jobbet men bensin, trängselskatt osv det tickar ju på och ska det va lika stor kostnad när jag får 75 % av lönen som om jag får 100 % då är det en dålig lösning för mig.
 
Kan inte arbetsgivaren ha synpunkter om man vill förlägga arbetstidsförkortning på tid som man inte behöver vårda barnet? T ex skolbarn, dvs kan det vara ett argument för en arbetsgivare att neka en helt ledig dag eftersom barnet är i vart fall halva dagen i skolan?

Menar inte att du @BernT inte kan vara ledig en dag för det, bara en reflektion i det här med att man ska försöka komma överens och i händelse av att man inte kommer överens 🙂
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 856
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 384
Senast: Mois
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 837
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp