Gällande praxis vid kollisioner mellan häst o bil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då föreslår jag att du går in på typ ATLs forum och tar upp frågan om att du tycker det är orättvist att du får bekosta skadorna på din bil om bonden släppt ut sina kor.
hittills inta varit nära att köra på kor , därom stöter jag betydligt oftare på hästar.. men jag förstår att du säger vad du säger. Börjar väl ta slut på logiska argument...
och eftersom det inte är ngn juridisk skillnad på kor och hästar så passar det ju lika bra här ;)
 
Varför klagar du bara på hästar?

Och det är relativt moderna lagar om de från förra seklet, i själva verket är flertalet lagar 17 år och äldre.
Klagar jag bara på hästar? är nog förmer så att du är extra känslig vad det gäller hästar. Hästhanteringen generar ju en icke oansenlig inkomst till jordbruket. Och eftersom det oftast handlar om försäljning till slutförbrukaren så är en icke oväsentlig del svarta pengar. Så klaga på hästar? Däremot finns visst regelverk som bör ses över. Vi har 2017 nu inte 1895
 
hittills inta varit nära att köra på kor , därom stöter jag betydligt oftare på hästar.. men jag förstår att du säger vad du säger. Börjar väl ta slut på logiska argument...
och eftersom det inte är ngn juridisk skillnad på kor och hästar så passar det ju lika bra här ;)
Vad är det för ologiskt i att påpeka att det är samma regler för alla djur i en grupp när du pekar ut ett djurslag och låtsas som det är specialregler för just det djurslaget? Att du riskerar att se framstå som okunnig och som du förföljer hästar? Vad du varit nära att köra på är totalt ointressant för frågan.
 
hittills inta varit nära att köra på kor , därom stöter jag betydligt oftare på hästar.. men jag förstår att du säger vad du säger. Börjar väl ta slut på logiska argument...
Nä, logik har aldrig bitit på dig men jag förstår inte varför du ältar saker varv på varv när du inte får gehör för dina åsikter och du dessutom inte kan acceptera att andra har andra åsikter än du.

Vill du verkligen förändra situationen så har @Lobelia gett dig förslag på hur du ska gå tillväga, är det bara tjafs och insinuanta påståenden du vill roa dig med så finns det säkert lämpligare forum än detta.

Jag misstänker att @ameo (som modererar detta forum) anser att din fråga nått vägs ände.
 
Vad är det för ologiskt i att påpeka att det är samma regler för alla djur i en grupp när du pekar ut ett djurslag och låtsas som det är specialregler för just det djurslaget? Att du riskerar att se framstå som okunnig och som du förföljer hästar? Vad du varit nära att köra på är totalt ointressant för frågan.
Källa på det?
Jag påpekade redan i början på tråden att regelverket gäller "lantbrukets djur" och att det beror på gammal praxis från bilens barndom..så, som vanligt brer du på för mycket och skjuter bredvid målet.
 
Nä, logik har aldrig bitit på dig men jag förstår inte varför du ältar saker varv på varv när du inte får gehör för dina åsikter och du dessutom inte kan acceptera att andra har andra åsikter än du.

Vill du verkligen förändra situationen så har @Lobelia gett dig förslag på hur du ska gå tillväga, är det bara tjafs och insinuanta påståenden du vill roa dig med så finns det säkert lämpligare forum än detta.

Jag misstänker att @ameo (som modererar detta forum) anser att din fråga nått vägs ände.
Min fråga? vi är väl några stycken som tjatat här. en del moderatorer med eller hur?
Tjafs och insinuanta påståenden, ja det är väl vad du kommer med. Men peka på var i den här tråden jag ljugit ...för det verkar ju vara fakta och sanning som retar vissa mest ;)
 
Titt där , en till som inser det, vad trevligt :)
Alltså får dom transportera sig på vägarna som alla andra och är inte ett hinder för en vettig bilförare. Tex bonden där jag hade min häst lät sina kor gå över vägen till sin hage på sommrarna, väldigt olämpligt ställe egentligen då det var bakom en kurva men det gjorde inte att jag skulle vara oskyldig ifall jag kört på en. Dom normala som inte tvingades tvärnita körde på ett vettigt och anpassat sätt och hann se kossorna i tid.

Vet en del hästar som används inom jordbruket, dom körs på vägarna till och från åkrar osv, det är bara för bilister att inse att dom är och kommer alltid vara på vägarna på ett eller annat sätt. Anpassa farten och ha uppmärksamheten på omgivningen eller sluta kör bil helt enkelt.
 
Källa på det?
Jag påpekade redan i början på tråden att regelverket gäller "lantbrukets djur" och att det beror på gammal praxis från bilens barndom..så, som vanligt brer du på för mycket och skjuter bredvid målet.
Och tjatar öronen blodiga på folk om att reglerna när det gäller hästar är orättvisa.

Är det månde för att du är tvungen att visa hänsyn när du kör förbi hästar för att inte råka illa ut. Vad du tycker om hästmänniskor vet vi så väl här.
 
Min fråga? vi är väl några stycken som tjatat här. en del moderatorer med eller hur?
Tjafs och insinuanta påståenden, ja det är väl vad du kommer med. Men peka på var i den här tråden jag ljugit ...för det verkar ju vara fakta och sanning som retar vissa mest ;)
Jag har aldrig påstått att du ljugit? Nu lägger du ord i min mun igen. Fakta och sanning är väl alla i tråden överens om, det är din åsikt om vad som är rätt som flertalet användare vänder sig emot.

Du får helt enkelt lära dig att din personliga åsikt om vad som är rätt inte är fakta och sanning och med den inställningen förstår jag ännu mindre vad du har på ett diskussionsforum att göra?

Missionera får du göra någon annanstans.
 
Och tjatar öronen blodiga på folk om att reglerna när det gäller hästar är orättvisa.

Är det månde för att du är tvungen att visa hänsyn när du kör förbi hästar för att inte råka illa ut. Vad du tycker om hästmänniskor vet vi så väl här.
vad jag tycker om hästmänniskor? tja det kan du läsa i inlägg 328:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp