Gällande praxis vid kollisioner mellan häst o bil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller inte med dig, mer än delvis.
Gäller även trådstarten.

Jag håller med om att ryttare ska ta ansvar för sin häst - men som många av oss är medvetna om, kan man inte säkert ha hundraprocentig kontroll över en häst. Hästen kan ju reagera på en fågel som flyger upp eller liknande okontrollerbara saker.

Som ryttare bör man självklart ta sitt ansvar för situationen genom att tydligt signalera om det känns osäkert.
Stanna, kliva av hästen, leda hästen av vägen. De gånger man har en osäker häst.

Jag har en eller två hästar jag inte helt litar på i trafik. Jag rider inte mycket på grusvägen med dem, men någon gång måste man ju börja vänja dem, också.
Om jag rider en häst som känns spänd och det kommer trafik, rider jag mitt ut i vägen (jodå, men det är en smal grusväg; maxhastighet 70), stannar hästen och kliver av. Går därefter ut i vägkanten, eventuellt över diket om det går.
På det sättet har jag tydligt signalerat till bilföraren att det är en osäker situation.

Det är möjligt att bilförarna inte uppskattar det beteendet, men det ökar säkerheten i trafiksituationen.

De andra hästarna är "normalt trafiksäkra" men uppskattar oftast inte lastbilar. Då blir det samma: jag söker ett ställe där jag kan gå av vägen och lämna plats åt lastbilen. Och signalerar att man ska köra sakta och försiktigt genom att hamna så mycket i vägen att föraren kan välja att köra väldigt sakta, eller att köra på mig.
Men jag ser ju också till att göra min "manöver" i god tid.
Jag är medveten om den osäkerhet det innebär att hantera ett tung, stort djur. Men vad jag vänder mig emot är att en oskyldig tredje part i så gott som alla fall antingen själv eller genom sina försäkringar åker på att både betala den vållandes kostnader + sina egna. När det enligt mig borde vara den vållande, dvs hästägaren
 
Det kan ju rent av vara en fördel ur trafiksäkerhetssynpunkt att det som regel är bilisten som orsakas som vållande om man inte kan bevisa att hästföraren betett sig uppenbart oansvarigt.
Om grundregeln vore den motsatta tror jag att det skulle visas ännu mindre hänsyn till hästekipage på väg än vad som nu är fallet.

Det ekonomiska är ju en sak; risken för de inblandade människorna är ju en annan faktor som är viktig att ta hänsyn till.

Som bilförare att i hög hastighet köra på en stor häst är ju ungefär som att köra på en älg.
Det är farligt för bilföraren.
Att köra på en lite ponny är väl som att köra på ett rådjur: plåtskador.

Men om vi tänker oss att det satt en människa på eller efter hästen/ponnyn så är ju risken för allvarlig skada på den människan väldigt stor vid påkörning av bil.
Eller "bara" om hästen blir skrämd av en lite för pigg bilförare: häst som går omkull och landar ovanpå ryttare kan ju orsaka väldigt stora skador på ryttaren.
Alltså är det bra att det är bilisten som har största ansvaret för att trafiksituationen går bra.

Lagen är ju egentligen så pass strikt att en bilförare är skyldig att, vid behov i en trafiksituation, stanna bilen, kliva ur och hjälpa till.
Varför ska då hundägaren vara skyldig att ersätta de skador en förrymd hund orsakar på en bil vid en kollision men inte en hästägare i samma situation och under samma förutsättningar. Det är ologiskt. och orättvist.
 
Det kan ju rent av vara en fördel ur trafiksäkerhetssynpunkt att det som regel är bilisten som orsakas som vållande om man inte kan bevisa att hästföraren betett sig uppenbart oansvarigt.
Om grundregeln vore den motsatta tror jag att det skulle visas ännu mindre hänsyn till hästekipage på väg än vad som nu är fallet.

Det ekonomiska är ju en sak; risken för de inblandade människorna är ju en annan faktor som är viktig att ta hänsyn till.

Som bilförare att i hög hastighet köra på en stor häst är ju ungefär som att köra på en älg.
Det är farligt för bilföraren.
Att köra på en lite ponny är väl som att köra på ett rådjur: plåtskador.

Men om vi tänker oss att det satt en människa på eller efter hästen/ponnyn så är ju risken för allvarlig skada på den människan väldigt stor vid påkörning av bil.
Eller "bara" om hästen blir skrämd av en lite för pigg bilförare: häst som går omkull och landar ovanpå ryttare kan ju orsaka väldigt stora skador på ryttaren.
Alltså är det bra att det är bilisten som har största ansvaret för att trafiksituationen går bra.

Lagen är ju egentligen så pass strikt att en bilförare är skyldig att, vid behov i en trafiksituation, stanna bilen, kliva ur och hjälpa till.
En shettis väger väl 100-150 kg, om det inte är miniminivarianten, så den går inte att jämföra med ett rådjur på runt 20 kg. Ryttare som tar ut ett flyktbenäget, snabbt djur med sådan massa att det kan orsaka dödliga olyckor, på allmän väg har ett stort personligt ansvar. Skuldfrågan vid olyckor är en sak, men det spelar ju inte så stor roll att du har rätt om du eller din häst dör eller blir allvarligt skadade. Dessutom finns risken att din häst skadar/dödar tredje man i trafiken.

Att hästar överhuvudtaget får vistas i landsvägstrafik är en kvarleva sedan de hade ekonomisk betydelse som transportmedel och arbetsdjur i skog och lantbruk. Med tanke på att både hästtäthet och biltrafik ökar tror jag att det är en tidsfråga till det blir förbjudet att ha hästar på vägar med hastighetsbegränsningar från 70 km och uppåt. Och det tycker jag är en bra utveckling för jag vill inte höra talas om en enda trafikolycka mer med hästar inblandade.
 
Jag är medveten om den osäkerhet det innebär att hantera ett tung, stort djur. Men vad jag vänder mig emot är att en oskyldig tredje part i så gott som alla fall antingen själv eller genom sina försäkringar åker på att både betala den vållandes kostnader + sina egna. När det enligt mig borde vara den vållande, dvs hästägaren

Fast hästägaren är ju oftast inte vållande.
Hästen kan vara vållande men det är ju så som du skrivit själv: kollision med lös häst ses ungefär som kollision med älg.
Hästen kan inte vara ersättningsskyldig.

Om ryttaren ramlat av hästen, och inte är närvarande, eller om hästen tagit sig genom staket och ägaren inte är närvarande så är inte ägaren vållande.

Du anser att hästägaren borde räknas som vållande, men det håller inte jag med om.
 
Varför ska då hundägaren vara skyldig att ersätta de skador en förrymd hund orsakar på en bil vid en kollision men inte en hästägare i samma situation och under samma förutsättningar. Det är ologiskt. och orättvist.

Kanske ologiskt men det handlar väl om andra historiska detaljer i respektive djurs status.
 
Med tanke på att både hästtäthet och biltrafik ökar tror jag att det är en tidsfråga till det blir förbjudet att ha hästar på vägar med hastighetsbegränsningar från 70 km och uppåt. Och det tycker jag är en bra utveckling för jag vill inte höra talas om en enda trafikolycka mer med hästar inblandade.

Nej, jag vill inte heller höra talas om fler trafikolyckor med hästar inblandade.
Och jag har ingen statistik, men menar du att de flesta sådana olyckor sker på vägar med högre hastighet än 70?
Jag trodde väl spontant att de flesta hästar på väg är på små, relativt lågtrafikerade vägar ute på landet. Men visst, inkluderar du 70-vägar, så.

OM man tänker sig att häst inte får vistas på väg med maxhastighet 70, så är det troligt att det begränsar antalet hästar rätt avsevärt och att hästsporten då skulle hänvisas till egentligen ridanläggningar.
Det ser jag som väldigt negativt för både risporten i allmänhet, och för hästarna. Det torde vara onyttigt för hästar att enbart motioneras på manege.
Jag väljer nu att bortse från ridning i skog och mark, utifrån att det redan finns en del begränsningar där.
 
Fast hästägaren är ju oftast inte vållande.
Hästen kan vara vållande men det är ju så som du skrivit själv: kollision med lös häst ses ungefär som kollision med älg.
Hästen kan inte vara ersättningsskyldig.

Om ryttaren ramlat av hästen, och inte är närvarande, eller om hästen tagit sig genom staket och ägaren inte är närvarande så är inte ägaren vållande.

Du anser att hästägaren borde räknas som vållande, men det håller inte jag med om.
Hästägaren är med dagens lagstiftning och praxis aldrig vållande eller ansvarstagande.
Och du blir som bilist aldrig ersättningsskyldig för skador din bil orsakar på en älg. Men väl på en häst så jämförelsen haltar.
 
Kanske ologiskt men det handlar väl om andra historiska detaljer i respektive djurs status.
Ologiskt ja, men det är ju bakgrunden till gällande lagstiftning och praxis. Därför bör den moderniseras och likställas med ex den för hund vilket betyder att djurägaren ansvarar och hästar för de skador djuret förorsakar.
 
Hästägaren är med dagens lagstiftning och praxis aldrig vållande eller ansvarstagande.
Och du blir som bilist aldrig ersättningsskyldig för skador din bil orsakar på en älg. Men väl på en häst så jämförelsen haltar.

Ja, om hästen är försäkrad.
Då kräver hästens försäkringsbolag ersättning av bilens försäkringsbolag.
Men om hästen är oförsäkrad så får hästägaren stå för skadorna på hästen.
 
Varför ska då hundägaren vara skyldig att ersätta de skador en förrymd hund orsakar på en bil vid en kollision men inte en hästägare i samma situation och under samma förutsättningar. Det är ologiskt. och orättvist.

Fast så är det inte.
Både hund och bilförare har strikt ansvar så praxis är att de delar på kostnaderna.
 
Nej, jag vill inte heller höra talas om fler trafikolyckor med hästar inblandade.
Och jag har ingen statistik, men menar du att de flesta sådana olyckor sker på vägar med högre hastighet än 70?
Jag trodde väl spontant att de flesta hästar på väg är på små, relativt lågtrafikerade vägar ute på landet. Men visst, inkluderar du 70-vägar, så.

OM man tänker sig att häst inte får vistas på väg med maxhastighet 70, så är det troligt att det begränsar antalet hästar rätt avsevärt och att hästsporten då skulle hänvisas till egentligen ridanläggningar.
Det ser jag som väldigt negativt för både risporten i allmänhet, och för hästarna. Det torde vara onyttigt för hästar att enbart motioneras på manege.
Jag väljer nu att bortse från ridning i skog och mark, utifrån att det redan finns en del begränsningar där.
Jag är en varm förespråkare för ridning ute i skog och mark, roligare och nyttigare för hästarna, och för ryttarna också. En stallägare som vill ha inackorderingar borde vara intresserad av att ordna alternativvägar till attraktiva ridmarker. Det räcker med en stig. Visst måste man ha markägarens tillstånd, men det brukar ordna sig om man är villig att betala. Och går det inte kanske det inte är ridhästar som borde vara kundgruppen.

Dessutom borde hästägare vara intresserade av att stalla upp hästar på ställen där de slipper ge sig ut i landsvägstrafik för att komma ut i skogen, eller till ridhus. Eller också får hästägaren ta transporten dit de vill rida. Med andra ord ser jag bara fördelar med ett förbud mot ridning eller hästar överhuvudtaget på landsväg.
 
Varför ska då hundägaren vara skyldig att ersätta de skador en förrymd hund orsakar på en bil vid en kollision men inte en hästägare i samma situation och under samma förutsättningar. Det är ologiskt. och orättvist.
Ja, särskilt med tanke på att hästar orsakar så mycket allvarligare olyckor än en hund kan göra.
 
Och det skulle då lösas med ett strikt hästägaransvar liknande den som hundägare har.
Varför tror du det blir mindre olyckor och hästar och ryttare och bilister blir säkrare i trafiken bara för att det skulle bli ett hästägaransvar? Det kommer vara lika många hästar i trafiken, det kommer rymma lika många hästar, lika många kommer åka av sina hästar osv.

Jag tror för övrigt inte att bilföraren står för alla hästens skador?
 
Dessutom borde hästägare vara intresserade av att stalla upp hästar på ställen där de slipper ge sig ut i landsvägstrafik för att komma ut i skogen, eller till ridhus. Eller också får hästägaren ta transporten dit de vill rida. Med andra ord ser jag bara fördelar med ett förbud mot ridning eller hästar överhuvudtaget på landsväg.
Grejen är att det är lika med noll problem med hästar på landsväg om bilister tar och saktar ner farten, försöker se vad ryttaren vill och sen långsamt ta sig förbi på bästa sätt.
 
Jag har lite svårt att förstå varför bilisten ska behöva ta det om bilen är stillastående. Och även om bilisten gör allt för att visa hänsyn och ändå får smäll. Men bevisfrågan är ju inte helt enkel heller, så det är ju inte så enkelt. Att lägga ansvar på alla hästar och ryttare i trafiken kommer definitivt inte göra bilisterna mer försiktiga.
 
Grejen är att det är lika med noll problem med hästar på landsväg om bilister tar och saktar ner farten, försöker se vad ryttaren vill och sen långsamt ta sig förbi på bästa sätt.
Men det är det ju inte eftersom en häst alltid kan bli rädd och få spel eller skena utan att det är relaterat till trafiken på vägen. Den logiska konsekvensen av ditt resonemang är att det enda en häst kan bli rädd för är hänsynslösa bilister på en väg. Alltså är det helt ofarligt att rida på alla andra ställen, och så vet vi ju att det inte är. Hästar blir rädda för fåglar och bromsar och hästar med vagn, eller ett fällt träd som inte låg där sist man red förbi, etc., etc. Alla som läser i den här tråden kan nog fylla på med exempel. Därför är en häst alltid en potentiell fara för alla övriga trafikanter på vägen.
 
Men det är det ju inte eftersom en häst alltid kan bli rädd och få spel eller skena utan att det är relaterat till trafiken på vägen. Den logiska konsekvensen av ditt resonemang är att det enda en häst kan bli rädd för är hänsynslösa bilister på en väg. Alltså är det helt ofarligt att rida på alla andra ställen, och så vet vi ju att det inte är. Hästar blir rädda för fåglar och bromsar och hästar med vagn, eller ett fällt träd som inte låg där sist man red förbi, etc., etc. Alla som läser i den här tråden kan nog fylla på med exempel. Därför är en häst alltid en potentiell fara för alla övriga trafikanter på vägen.

Det här inlägget håller jag med om.
Hästen är en potentiell trafikrisk, precis som ett genomsnittligt yngre barn är det.
Och vi är nog eniga om att andra trafikanter ska ta hänsyn till att barnet kan hitta på vad som helst utan förvarning.
Vi kanske kan vara eniga om att ett hästekipage förtjänar samma hänsyn?
Inte för att jag påstår att barn och hästar är samma sak, men för att vi ska hantera riskfyllda situationer i trafiken för att undvika olyckor.
 
Det kommer vara lika många hästar i trafiken, det kommer rymma lika många hästar, lika många kommer åka av sina hästar osv.

Rymningarna går ju att minska säkert rätt rejält med bättre staket, en del har ju bara ihoplappade rep med knappt något ström i, alla hästar som rymmer blir inte skrämda ur hagen en del tar sig ut för att staketen är dåliga.
 
Fast så är det inte.
Både hund och bilförare har strikt ansvar så praxis är att de delar på kostnaderna.
För att citera
"
En hundägare har ett strikt ansvar försin hund enligt lagen om tillsyn över hundar och katter (här).Det är riktigt att din man inte är ersättningsskyldig för att ha kört på enhund som vistats på en bilväg. Han har ingen skyldighet att utnyttja sin egenbilförsäkring för att täcka de kostnader som hundägaren förlorat på grund avavsaknad av hundförsäkring. Det är emellertid möjligt att göra en sådan överenskommelsemed hundägaren om båda så önskar.

Angående eventuella skador på bilen ärdet korrekt att dessa kan krävas av hundägaren enligt 2:1 skadeståndslagen (här).Genom bristande tillsyn har hundägaren genom vårdslöshet vållat sakskadan.

Med vänliga hälsningar

Susanne Lantto"
"http://lawline.se/answers/pakord-hund-vems-ansvar"
Med andra ord stämmer mitt tidigare påstående bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp