Gaffelband/ct röntgen/lång

hast_galen

Trådstartare
Hej!
Jag börjar från början,
I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig) konstatera att han var halt höger fram, röntgen och ultraljudade hittade då en avvikelse på insidan av höger fram av gaffelbandet, behandlade med nått i kotan och metacam i 10dagar, skritt 14 dagar till återbesöket 14 dagar
Återbesöket dag 14 var han bättre, behandlades igen i kotan och återbesök igen efter 14 dagar, och vetrinär tycke jag skulle jogga och känna på han 4-5dagar innan jag kom på återkommer besöket,
Skrittade 2 dager kände inget, 3 dagen när jag skulle trava tyckte jag inte han kändes fräch så slutade och väntade på återbesöket,
Så 3 besöket tycker vetrinär att han inte har blivit bättre får då att låta honom vila en månad, då det konstatera med förslitningsskador på gaffelbandet insida och utsida
Så efter en månad boker vi besöke nummer 4 har alltså, då har det gått 2,5 månad från först hältan.
Började bra synds inget på rakt spår och inget i vänster verv men i höger verv synds en hälta, ultraljudade igen och ser att utsidan ser bra ut men insidan han har sett hela tiden fortfarande är kvar som en 3 kant, vetrinär tycker vi ska göra en ct röntgen för att se vad som händer där,

Jag har bara ägt hästen i 8månader så nu till mina frågor, har även skickat frågor till min vetrinär men det är ju helg, och jag håller på bli tokig på att inte veta nått,
Hur lång tid behöver ni ha väntat på att försäkringen har godkänt ct röntgen? Och hur läng vänte tid är det på ct röntgen?
Kan detta vara en gamla skada som har blommat upp? ( var mager och inga muskler när jag köpte han har dock tagit det väldigt lugnt med han) eller vad kan detta bero på? Har era hästar blivit bra efter nått liknade? Hur har det sett ut för er? Och vad är de dom kan se på ct röntgen?
 
Hej!
Jag börjar från början,
I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig) konstatera att han var halt höger fram, röntgen och ultraljudade hittade då en avvikelse på insidan av höger fram av gaffelbandet, behandlade med nått i kotan och metacam i 10dagar, skritt 14 dagar till återbesöket 14 dagar
Återbesöket dag 14 var han bättre, behandlades igen i kotan och återbesök igen efter 14 dagar, och vetrinär tycke jag skulle jogga och känna på han 4-5dagar innan jag kom på återkommer besöket,
Skrittade 2 dager kände inget, 3 dagen när jag skulle trava tyckte jag inte han kändes fräch så slutade och väntade på återbesöket,
Så 3 besöket tycker vetrinär att han inte har blivit bättre får då att låta honom vila en månad, då det konstatera med förslitningsskador på gaffelbandet insida och utsida
Så efter en månad boker vi besöke nummer 4 har alltså, då har det gått 2,5 månad från först hältan.
Började bra synds inget på rakt spår och inget i vänster verv men i höger verv synds en hälta, ultraljudade igen och ser att utsidan ser bra ut men insidan han har sett hela tiden fortfarande är kvar som en 3 kant, vetrinär tycker vi ska göra en ct röntgen för att se vad som händer där,

Jag har bara ägt hästen i 8månader så nu till mina frågor, har även skickat frågor till min vetrinär men det är ju helg, och jag håller på bli tokig på att inte veta nått,
Hur lång tid behöver ni ha väntat på att försäkringen har godkänt ct röntgen? Och hur läng vänte tid är det på ct röntgen?
Kan detta vara en gamla skada som har blommat upp? ( var mager och inga muskler när jag köpte han har dock tagit det väldigt lugnt med han) eller vad kan detta bero på? Har era hästar blivit bra efter nått liknade? Hur har det sett ut för er? Och vad är de dom kan se på ct röntgen?
Tycker det låter som en snabb igångsättning, det tar tid för sådant att läka.
 
Jag kan inte svara på många av dina frågor, men min häst har gjort en CT för en helt annan skada. Jag har Sveland och de godkände CT på bara några dagar, och väntade ungefär 1,5 vecka på CT-tid.

Är du säker på att hästen inte har haft skadan sen innan? Ett sätt att lura folk är ju tyvärr att låta en skadad häst stå och tillfälligt ”läka ut” en skada så den ser ok ut just då, och så återkommer skadan när hästen belastas
 
Lite sen återkoppling, men ct nekades för att de ville att vetrinär, skulle ge lokalbedövning för se om den slocknade så de gjordes vi för ca 1,5vecka sen och efter att gett bedövning eller vad de nu var så, släckats hältan så nu har vetrinär skickat in om ny ct för att se om de godkänner den,
Jag vet inte om hästen har haft den sen tidigare, de är de jag gärna vill veta, men gick igenom böj prov vid köp, det enda är jag jag är misstänktsam är att hästen har ett överben lite längre fram där skadan är 🤔 så tanken har slagit mig att de kan vara nått gammalt? Men vad är det som dom kan se på ct röntgen?
 
CT ger veterinärerna möjlighet att få en 3D-bild av hästen, till skillnad från ultraljud och röntgen som ger en 2D-bild (jämför en modell med en bild på papper). Så med hjälp av CTn kan man se mer exakt hur skadan faktiskt ser ut inuti hästen och undersöka området från fler vinklar.

Jag tycker för övrigt att det verkar som ni gjorde en alldeles för snabb igångsättning om man redan vid första besöket konstaterade en gaffelbandsskada. Känns orimligt att trava redan efter två-tre veckor.
 
Lite sen återkoppling, men ct nekades för att de ville att vetrinär, skulle ge lokalbedövning för se om den slocknade så de gjordes vi för ca 1,5vecka sen och efter att gett bedövning eller vad de nu var så, släckats hältan så nu har vetrinär skickat in om ny ct för att se om de godkänner den,
Jag vet inte om hästen har haft den sen tidigare, de är de jag gärna vill veta, men gick igenom böj prov vid köp, det enda är jag jag är misstänktsam är att hästen har ett överben lite längre fram där skadan är 🤔 så tanken har slagit mig att de kan vara nått gammalt? Men vad är det som dom kan se på ct röntgen?
Ni har alltså inte bedövat förrän nu? Släckte bedövningen hältan helt eller delvis? Hästar kan ju ha avvikelser på en massa ställen utan att det faktiskt skapar problem (jättemånga hästar har ju tex täta utskott i ryggen men för många är det ju inget problem), så man brukar ju vilja vara säker på att man hittat rätt
Vad är det för veterinär ni åkt till? Är det en klinik där de är erkänt duktiga på just hältutredningar? Jag har aldrig varit med om att man inte bedövar (om man inte åker till PS såklart, är det det ni gjort?), och jag tycker det är konstigt att man först vid fjärde besöket funderar mer på vad man ser på ultraljudet 😅
Hur länge har du haft hästen?
 
En gaffelbandsskada behöver månader att läka. En elevs häst har en lindrig gaffelbandsskada och de gör första åb för att se hur det läkt efter en dryg månads hagvila. Men de räknar att han ska vila i minst tre månader innan det är tal om igångsättning.
 
En gaffelbandsskada behöver månader att läka. En elevs häst har en lindrig gaffelbandsskada och de gör första åb för att se hur det läkt efter en dryg månads hagvila. Men de räknar att han ska vila i minst tre månader innan det är tal om igångsättning.
Exakt. Fem månader tog det för oss och det var ändå ingen stor skada. Fick börja skritta uppsuttet på hårt underlag tidigare än så, men inget annat.
 
Håller med om att två veckor låter väldigt snabbt, men sen finns det ju rätt stor variation kring hur lång vilotid de behöver. Min skrittades i två månader när hon skadade gaffelbandet, efter ca 2 månader började vi introducera trav (1 min på rakt spår varannan dag först).
 
Nu har vi provat att bedöva knäet och ner, vilket gjorde att hästen blev ohalt, så de tror att de är gaffelbandet, som de har trott hela tiden
Det är duktiga vetrinär på klink, som jag litar på, som jag har lyssnat och gjort som de har sagt så då jag aldrig tidigare har en häst som jar problem med gaffelbandet, så har ingen erfarenhet av det,
Jag har ägt hästen sen oktober, blev skadad i april,så skulle vilja veta om han har haft skadan innan eller om han har fått den hos mig,
 
Nu har vi provat att bedöva knäet och ner, vilket gjorde att hästen blev ohalt, så de tror att de är gaffelbandet, som de har trott hela tiden
Det är duktiga vetrinär på klink, som jag litar på, som jag har lyssnat och gjort som de har sagt så då jag aldrig tidigare har en häst som jar problem med gaffelbandet, så har ingen erfarenhet av det,
Jag har ägt hästen sen oktober, blev skadad i april,så skulle vilja veta om han har haft skadan innan eller om han har fått den hos mig,
Varför skulle han ha haft den innan? Du köpte hästen i oktober och den blev halt p g a senskada i april?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 392
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 771
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp