Gaffelband kroniskt svullet

Emmsan88

Trådstartare
Hej!

Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast promenader efter ord. från vet. Kollad flera ggr under denna tiden med både ultraljud och röntgen utan att upptäcka något.. Tillslut stod hon med svullet bakben när jag kom till betet i somras och det visade sig vara en förslitningsskada på gaffelbandet. Det är nu kroniskt svullet och förhoppningsvis kan hon hålla som sällskap då hon verkar nöjd med det. Någon som har mer erfarenhet kring det? Vad ska man tänka på? Har kontinuerligt kontakt med veterinär och har förstått att gaffelbandet aldrig kommer bli bättre men vill ju göra vad jag kan för att det inte ska bli sämre. I dagsläget försöker jag lindra svullnaden med kyla och kortare promenader. Hon får även behandling med laser då och då.
Hon väljer ju oftare att vila det benet men har en bra större hage som rör sig mycket i och använder då benet bra. Som jag förstått på veterinär kan hon hålla i en dag eller i flera år så prognosen beror väl lite på henne .. i dagsläget inte tal om att ta bort henne iallafall då hon är så pigg, glad och i övrigt verkar supernöjd med livet (givetvis i samråd med veterinär) Någon som har erfarenhet av denna typ av skada? Tips, vad tänka på?
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 346
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp