Gaffelband, Triangelmärkning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Anca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 064
A

Anca

Var på ATG förra veckan och ultraljudade min hästs framben eftersom jag misstänkte att en gammal senskada gått upp. Fick beskedet: Försvagade gaffelbandsinfästningar på benets insida. Den är inte trasig men som sagt försvagad. Fick ordination o sätta honom själv i en mindre hage i 3 mån till och börja med. Ska promenera el skritta 30-45 min dagligen på asfalt eller hård grusväg. Återbesök och nytt ultraljud i februari. Mina kompisar säger åt mig att triangelmärka honom. Vad innebär det? Vill gärna höra om andras erfarenheter både när det gäller gaffelbandsskador och triangelmärkning.

Sv: Gaffelband, Triangelmärkning

Gaffelbandsskador kan läka ut, men hästen kanske inte håller för jättehård ridning om man har otur. Min unghäst hade en gaffelbandsskada som åring och är idag 4 år och fullt frisk och rids normalt.

Triangelmärka betyder ju att man löser ut hästens livvärde (75% tror jag man får?) och sedan frysmärks hästen och går inte att fullförsäkra eller tävlas, även om den skulle bli bra.

Ok! Tack. Då ska jag lugna mig med triangelmärkning tills jag vet åt vilket håll det går. Ska ju ändå på återbesök i feb.

Min häst blev skadad och kommer inte att kunna ridas mer än möjligen i skogen. Vi valde att triangelmärka henne och fick ut hela försäkringsvärdet på henne. Det beror på vad man har för villkor i försäkringen. Men eftersom hon har fin härstamning kommer hon att gå i avel eftersom veterinären har sagt att hon kommer att klara det.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 394
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 817
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 389
Senast: Sirap
·
G
Hästvård Hej min halvblodsvalack född 2004 kom hem halt till mig i början av juli efter att ha varit utlånad på foder i två år. Fodervärden...
Svar
6
· Visningar
4 636
Senast: Goldilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka