Gaffelbandsskada

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lotty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 688
L

lotty

Mitt varmblod har skadat gaffelbandet, fick det konstaterat för 3 veckor sen på ul.
Undrar om det är någon som har erfarenhet av detta, då jag tycker att svullnaden inte gått ner någonting, kan säkert ta lång tid,
men vill gärna höra lite erfarenheter och tips.
Enligt veterinär skulle han kunna skrittas efter 2 månader ca.
Tacksam för svar.

MVH Lotta HC

Sv: Gaffelbandsskada

Min valack skadade gaffelbandet 2000. Stod först 4 veckor på box, med dagliga promenader (minns inte hur långa) vid hand på fast underlag. ÅB efter fyra veckor och bättre men inte bra, så stod 4 veckor till på boxvila, men fick utökade promenader. Efter 8 v fick han gå ut i stor hage, och skrittas igång under ryttare.

Hans svullnad la sig jättefort dock, men kompisens pålle stod hos mig med sen senskada i samma veva (hon hyrde in honom, bekvämt med två st med samma konvalescens), och hans svullnad var kvar nästan hela tiden, även fast senan läkte fint, så det verkar vara rätt individuellt hur de svullnar/inte svullnar.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 182
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
516
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka