Galen? Elak? Pigg?

superstar

Trådstartare
Jag har efter att ha läst igenom en del trådar här bestämt mig för att försöka skriva ner mina problem som jag har med min halvblodsvallack, 7 år, och se om någon har några tips.

Köpte denna kille i augusti i år från en ridskola där de inte ville ha honom kvar pga hans stora hoppkapacitet, de ville att han skulle få komma igång och tävla istället. Jag var ute efter en hopphäst, blev kär vid provridningen och köpte direkt.

Allt fungerade kanon de första månaderna, visst kunde han bocka ibland i galoppen, men det var mest glädjeskutt. Prövade att skaffa en medryttare till min snälla häst, men hon var dock ganska liten och mesig, vilket han måste ha märkt och tredje gången hon red sa det PANG och han vägrade ta ett steg, reste sig bara rakt upp eller drog ner huvudet mellan frambenen och stack. jag tänkte att hoppsan, han har blivit enmanshäst, bäst att jag bara rider själv i fortsättningen. Efter ytterligare någon månad gjorde jag ett till försök att skaffa medryttare, eftersom jag har lite dåligt med tid, och samma sak hände igen, men hästen var fortfarande mycket snäll mot mig. Jag bestämde mig att från och med nu ska bara jag rida den här hästen, för allas säkerhet.

Ungefär vid samma tidpunkt så fick vi problem med lastningen, denna häst som alltid varit medgörlig att lasta och åka med VÄGRADE att gå in i transporten efter träningen. Men hem var vi ju tvugna att komma och efter två och en halv timmes bråk (och jag hatar verkligen att tvinga hästar), linor och många medhjälpare så stod hästen i transporten. Vi bestämde oss för att lugnt och försiktigt lastträna hemma innan vi åkte iväg igen för att få honom att glömma det obehagliga. Tog det alltså mycket lugnt, det gick över två veckor innan vi över huvudtaget stängde bakom honom igen, och idag åker han utan problem. Under denna period av lastträning kommer dock nästa problem. Hästen börjar testa (??) mig vid ridning. Jag kan rida 100-150 meter hemifrån innan det smäller. Antingen reser han sig rakt upp eller så bockar han och DRAR. När han drar så kan han springa precis varsomhelst, in i träd, genom diken, snår mm under vilda bocksprång. Jag brukade aldrig vara rädd förut, men nu börjar det bli obehagligt. Vad gör jag för fel?

Efter detta bestämde jag mig för att ge honom ett par veckors vila, han har lärt sig mycket på kort tid och det har varit mycket nytt. Han fick en månads vila med bara haggående och promenader vid hand. I helgen som var skulle jag sätta igång honom igen, men hann inte ens upp på ryggen förrens han reser sig rakt upp. Vad göra?

Vi har röntgat rygg och ben, kollat munnen, ridit på olika bett och med bettlöst och har utprovad sadel.

Hjälp!
 
Sv: Galen? Elak? Pigg?

Låter som att han bara testar om det verkligen är du som är ledaren, och hur bra ledare du är i så fall. Min valack var precis likadan, funkade kanon i början, och sen började han dra. kan inte heller släppa upp nån annan på honom. Ta hjälp av en bra tränare då det kan vara svårt och lösa på egen hnad. Lycka till!
 
Sv: Galen? Elak? Pigg?

Tränar för bra tränare en ggr/vecka (eller rättare sagt, gjorde innan vilan) och då har han varje gång vart hur duktig som helst. vet ju egentligen att det troligen ligger här, och att vi troligen behöver jobba mycket från marken också, men det är skönt att hör det från andra också, orka fortsätta kämpa.
TacK!
 
Sv: Galen? Elak? Pigg?

Saken med ridskolehästar är att de många gånger säljs just för att de börjat testa eleverna.
De nya ägarna har ett h-vete första tiden men det brukar lugna ner sig när de upptäcker vem som är ledaren å dessutom börjar vänja sig vid å trivas med dig som sin nya människa :)
 
Sv: Galen? Elak? Pigg?

egentligen borde du nog inte ha låtit honom få vila utan helt enkelt kämpat vidare och löst problemet på en gång, annars är ju risken att du blir riktigt rädd och inte vågar sedan. bara ger honom meroch mer vila för att du själv inte vågar menar jag. låter som ett klart fall av testning och som sagts tidigare så är ju ofta en del letionshästar så. det är abra att visa vem som bestämmer. ta med dig någon (gärna tränare) när du rider ut och så vidare som kan ge dig handledning.
 
Sv: Galen? Elak? Pigg?

Har dessutom insett n att han inte borde fått vila, men det är lätt att vara efterklok...
 
Sv: Galen? Elak? Pigg?

Hur är han när du leder honom? Om du står bradvid honom när han är lös i hagen vilken ända av kroppen har han emot dig?

Min valack var väldigt smart. Han kunde stå och tränga mig med sin bog utan att jag såg det såg det var så lite. När jag väl kom på det så började han tränga mig med baken. När jag korrigerade det så var det nosen.

Kolla vilken attityd han har emot dig i hagen! Där ser man mest...

Fick tipset för min del att bestämma mig för hur mycket mark som är mitt. Därinannför får inte min häst gå om jag inte har bjudit in honom. Och när jag tränar honom ska jag inte tokstirra på kroppen på honom. Det tar han som en utmaning och onödiga konflikter sker. (Iallafall då i början. Nu är det inget problem...) Jag har mitt där får han inte gå när jag tex leder honom. Går han innanför så skakar jag grimskaftet tills han går ut. Samma sker om jag stannar och han går in...

titta och se på attidtyden emot dig och de andra hästarna! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Galen? Elak? Pigg?

jag har också haft hand om en sådan häst, den testar något enormt, han reser sig spikrätt upp, bockar och försöker få av en, men med honom va d iallafall så att gav man sej, då kunde man ju drömma om att någonsin få komma upp på hans rygg igen. han har gått medelsvår hoppning och är jätte fin men man måste VISA vem som bestämmer, man får aldrig ge sej, det är det värsta man kan göra. så kämpa på bara, ge dig aldrig, det är svårt och läskigt men man e helt enkelt tvungen ibland. det kan underlätta vid ridning om du tränar lite häst vid hand osv. och verkligen blir ledaren där,det är egentligen ingen idé att bråka me hästar för dom vinner alltid dom e ju såpass stora. så det bästa är egentligen att försöka "lura" dom, få dom att tänka på något annat osv. för på rå styrka vinner dom, men vi har större hjärna ;) :idea: lycka till :smirk:
 
Sv: Galen? Elak? Pigg?

Om han är kollad så att han inte har ont osv så är det förmodligen så att det är ett hanteringsproblem. Omöjligt att ha någon uppfattning om utan att känna hästen och dig. :)

Du har fått flera råd att kämpa på och inte ge upp, och det är nog bra råd. Jag vill dock bara säga att kämpa inte på om det inte känns bra! Om hästen stegrar sig, och skenar med dig, så är det allvarliga problem som lätt kan leda till en olycka. Du kan skada dig.

Vad jag menar är att det finns många hästar som du inte skulle få sådana problem med. Många hästar som du kan få en kul hoppkarriär med! Och din häst kanske hamnar hos någon människa som kan lösa problemen. Kämpa inte in absurdum, utan sälj hästen om det inte känns bra och köp en ny! :)

Men om det känns bra och du tror att problemen kan lösas ska du naturligtvis kämpa på! Men riskera ingen onödig olycka.

Norrland :)
 
Sv: Galen? Elak? Pigg?

Är han lika bråkig om du rider med sällskap? Om han är bättre i sällskap så skulle jag hålla mig enbart till det ett tag framöver, tills du har återtagit ledarskapet mer än du har nu i detta läge. Låt honom ha roligt i skogen tillsammans med en annan ryttare och häst, så kan du ta igen ledar rollen genom mindre detaljer pö om pö så att säga.....med andra ord, undvik konflikt i detta läge som provocerar honom att resa sig och dra.
 
Sv: Galen? Elak? Pigg?

Hej gumman! Hoppas du är rätt person, men d tror jag!

Låter inge kul d där me din Dårfink...men vet du va, d kommer lösa sig
:D D vet jag! Jag kommer hem en sväng så ska vi försöka förvandla din guttaperka boll till en trevlig häst igen! För vi vet ju innerst inne att ni e som gjord för varann o alla par har sina problem dom går igenom så d e klart att ni kommer lösa d galant :D

Var rädd om dig!

//Marion
 
Sv: Galen? Elak? Pigg?

Har precis samma problem med min valack som är 14 år. Jag köpte honom i augusti och han har oxå förvandlats från snäll som ett lamm till fullständigt monster när man rider. Jag kollade upp att han var fräsch och därefter red jag som tusan i tre veckor. Har han ork till att busa ska han nog jobbas mer, inte vila! När min häst försöker sticka med mig tar jag in honom på en tiometers volt och flyttar undan bakdelen. På denna volt rider jag tills han ger sig. Böjer man till honom är han inte tillräckligt stark för att dra.

Jag tror att din häst behöver jobba MER! Ta honom på töm eller lina innan du rider om han har vilat länge nu. Jag är övertygad om att han kommer att ge sig när hans trix inte funkar. Det har i alla fall min gjort. Kämpa på!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 084
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 099
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp