Galen i mat

cajo1312

Trådstartare
Vi har två katter, den ena är helt manisk när det gäller mat, han blir aldrig nöjd! Han får ett bra foder med mycket köttinnehåll och veterinärerna har sagt att vi måste ge honom mindre mat. Så det gör vi, men han låter knappt den andra katten äta och om vi ger dom på två olika ställen så springer han emellan dom som om han tror att det alltid hamnar bättre mat på dom två olika ställena.

Vi har provat med olika sorters mat och han är kastrerad.

Har ni några tips?
 
@Gimlan
Han får torrfoder och någongång ibland så får han blötmat också.

@Caoimhe
Ja det ska vi prova! Men det känns som om han aldrig blir mätt. Han vill ha mat hela tiden. Han är ordentligt avmaskad så där ligger inte problemet.
 
Katter är (precis som människor) ofta inte anpassade för ett liv med "gratis" tillgång på mat.

Som @Gimlan skrev, ge blötmat (och bara blötmat, torrfoder är snacks som är energitätt och mättar föga). Låt honom jobbar för maten också, en överdriven matfixering handlar ofta om att de inte får anstränga hjärnan tillräckligt.
 
Vår blir lite halvt galen i mat nu på hösten/vintern. Vi ser till att leka lite extra inne då han inte har så kul ute som på våren/sommaren och att ge honom lite skojiga bitar ibland som råa kycklingben/grisben. Sen är vi hårda på mängden och tiderna för mat, och han vet det.
 
@cajo1312 Ge råa ben (t.ex. kycklingvingar) om du är orolig för kattens tänder. Kan vara ett bra sätt att få honom jobba för maten också, genom att dra loss köttet från benet sas. Tycker också du kan stänga dörrarna mellan katterna, så de kan äta ifred.

Min ena katt vill också ha mat ofta, han äter gärna när han är uttråkad, så då blir till att aktivera honom istället. Är din väldigt glad i mat kanske han har motivation för att lära sig tricks?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: Bison
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 205
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp