Gallor av kylgelé?

trofé

Trådstartare
Är det någon som fått gallor som effekt av isbalsam/annan kylgelé? Jag användar isbalsam eller motsvarande väldigt sällan, men gjorde det på min häst för några dagar sedan. Första gången på länge. Och dagen efteråt hade han små gallor på alla ben (kan ha mjuka gallor bak). Men de på frambenen var nästan hårda. Mycket fastare i alla fall än de brukar vara de gånger han har gallor.

Kom då att tänka på att jag har för mig att jag upplevt samma/liknande effekt för något/några år sedan på en annan häst. Att hästen fick som relativt hårda gallor efter användning av isbalsam. Är det någon som varit med om något liknande?

Med gallor avser jag vätskeansamling precis ovanför kotan runt senan, på benen. Var bästa beskrivningen jag kunde komma på nu... ;)
 
Sv: Gallor av kylgelé?

Min foderponny som jag hade fick oxå gallor och blev lite tjock i benen efter användning av kylspray. Jag prövade dock bara en gång men eftersom han i vanliga fall inte var tjock eller gallig så ville jag inte prova igen.
 
Sv: Gallor av kylgelé?

Har svårt att tänka mig att gelen skulle vara orsak till detta...därimot ansträngningen hästen utsatts för, som jag antar var anledningen till att du tyckte isbalsamet behövdes?
 
Sv: Gallor av kylgelé?

Jag vet att en hästägare i ett grannstall köpte nån sort som gjorde hennes båda hästar svullna i benen, :crazy: Verkade som allergisk reaktion och hon slutade direkt. Vet inte märket hon använde. Får det dock inte av andra märken, detta var något som sas vara er effektivt:crazy:

Så jo det kan nog hända, med andra ord.
 
Sv: Gallor av kylgelé?

Har svårt att tänka mig att gelen skulle vara orsak till detta...därimot ansträngningen hästen utsatts för, som jag antar var anledningen till att du tyckte isbalsamet behövdes?

Nja, var ingen mer ansträngning än "normalt", men var varmt ute också, så tänkte att det inte skulle skada med lite kylning. De hårda gallorna försvann efter ett par dagar.

Har ridit ett hårdare pass idag. Men inte kylt med gelé. Så får se imorgon hur hans ben ser ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 293
Hundhälsa Hej! Jag behöver lite hjälp då jag är rådvill om hur jag ska tänka här. Jag hittade en liten knöl i min tiks juver för några dagar...
Svar
7
· Visningar
1 027
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 760
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp