Galopp a la horsemanship

Z

zillax89

Jag är SÅ förvirrad.
Sen jag började rida western har jag börjat fundera en hel del över vad våra signaler ger för inverkan på hästarna, nu den största förvirringen - galoppen. Jag red hos en westerntränare i höstas som har gjort mig så förvirrad.
För det första, när man rider på volt, skall ytter fram eller inner fram landa först?
När man rider på rakt spår längs en vägg, skall ytter fram eller inner fram landa först?
sen - fatta galopp.
Skall man flytta fram innerbenet eller bak innerbenet?
för om man skall fatta höger galopp vore väl det smartaste att flytta bak högerbenet en aning för att öppna upp den sidan? Om det nu är ytter fram som skall landa först.
Berätta hur ni gör, jag blir så förvirrad av alla regler, egentligen finns det inga regler, man skall bara följa ett sätt som funkar för en själv men asså, vill få det här förklarat för mej.
 
Sv: Galopp a la horsemanship

Så här tänker jag - NH intresserad men ej "NH utövare" eller "NH proffs", utan bara NH med sunt förnuft.

Ytter fram landar först (av frambenen), sedan kommer inner fram som landar något framför ytter fram. Så om man gör en "vanlig" galoppfattning (ytter lår något bak och inner lår något fram) placerar man lår + bäcken på samma sätt som hästen placerar sina framben. Ytter bak kommer också något längre in under kroppen jämfört med ytter bak, och därför hjälper ytterskänkeln till att flytta in baken något i galoppfattningen så ytter bak hamnar i fördelaktig position för fattning.

Innersidana i galopp är alltid samma sida som du har galopp, oavsett i vilket varv du rider på fyrkantsspåret (förvänd galopp på volt är rätt svårt). Alltså om du rider i höger galopp i höger varv på fyrkantsspåret så är höger sida innersida, och om du rider i höger galopp i vänstervarv på fyrkantsspåret så är fortfarande höger sida innersida på hästen. Och i höger galopp landar vänster fram före höger fram.

Nyfiken på om det tänks och görs på annat sätt inom NH?
 
Sv: Galopp a la horsemanship

Samma som i western tråden gör jag. Jag tror speciellt när man börjar lära sig och som du säger man blir alldeles förvirad med så mycket info. Många gör det svårt för sig. Det är kanska enkelt. att fatta galopp och rätt galopp om du är i rätt postion. Du behöver inte krångla med så mycket info än (spara det till du är i en högre nivå). På sättet som jag beskriv tidigare så går du från travet och om du sitter som jag sa så kan hästen lätt förstår vad den ska göra. När man tänkar på mycket olika saker så är det lätt att göra fel.

Om du tränna det i voltar eller rakt spela igen roll. när det är kanska bra finns det övningar för att göra galoppbyte. men det kommer senare. Orora dig inte var hovarna är just nu. Om du sätter rätt så hästen känne det själv hur och när han ska fatta galopp.

Jag har sett hästar som har haft svårt för att fatta höger eller vänster galopp med folk som har utbildad sig mycket, med med denna enkelt sätt tog de rätt galopp på första försök.

med vad du väljer lycka till
 
Sv: Galopp a la horsemanship

CaliforniaSwed skrev:
Samma som i western tråden gör jag. Jag tror speciellt när man börjar lära sig och som du säger man blir alldeles förvirad med så mycket info. Många gör det svårt för sig. Det är kanska enkelt. att fatta galopp och rätt galopp om du är i rätt postion. Du behöver inte krångla med så mycket info än (spara det till du är i en högre nivå). På sättet som jag beskriv tidigare så går du från travet och om du sitter som jag sa så kan hästen lätt förstår vad den ska göra. När man tänkar på mycket olika saker så är det lätt att göra fel.

Om du tränna det i voltar eller rakt spela igen roll. när det är kanska bra finns det övningar för att göra galoppbyte. men det kommer senare. Orora dig inte var hovarna är just nu. Om du sätter rätt så hästen känne det själv hur och när han ska fatta galopp.

Jag har sett hästar som har haft svårt för att fatta höger eller vänster galopp med folk som har utbildad sig mycket, med med denna enkelt sätt tog de rätt galopp på första försök.

med vad du väljer lycka till

mmm, för ja har ridit sen jag var fyra och jag har aldrig haft svårt med galoppfattningar innan, på det där westernstället fick jag världens lataste häst i galopp hur lätt som helst, vägrade ha sporrar och spö som folk annars brukar ha. Men där blev jag så förvirrad av allt. Hon hade ingen koll kändes det som, och jag blev jätteosäker på vad jag höll på med för hon förklarade inte nånting på ett vettigt sätt. Men nu, TACK, det var som jag trodde, bak med ytter och en aning fram med inner så ytterskänkeln hjälper till med bakdelen.
 
Sv: Galopp a la horsemanship

Ibland om hästen var ägt av en annan som kan inte så mycket, då lära hästen fel och behålla det för denna person har lutat fel eller nåt. Och hästen är bered att bera din vikt med. Det kan också att vara olika saker med. revbenen (ribcage) kan vara för långt över en sidan eller den andra. Hästar till slut anpassa sig efter ryttaren och om det är nån som har ridat hästen fel förut är det inte lätt för hästen att klara det utan hjälp. Du själv kanske har haft hästen för ett tag och det inte är sagt att du rider fel heller det är jätte svårt att ger råd när man kan inte ser det själv.

Vad jag försöker säger ovan är relax! slappna av. Du behöver inte vara perfekt...än. :D Men med en hästen som har svårt för nåt, går tillbaks till början och hjälper henne. Bry dig inte om alla reglar och konsentrera på att hjälp henne förstår. Med rätt sits och vikt det blir enkelt för henne att lifta framdel och tar den galopp du vill. krongla inte med munen heller. Låt henne undersöker vad du gör ovanpå.
 
Sv: Galopp a la horsemanship

CaliforniaSwed skrev:
Ibland om hästen var ägt av en annan som kan inte så mycket, då lära hästen fel och behålla det för denna person har lutat fel eller nåt. Och hästen är bered att bera din vikt med. Det kan också att vara olika saker med. revbenen (ribcage) kan vara för långt över en sidan eller den andra. Hästar till slut anpassa sig efter ryttaren och om det är nån som har ridat hästen fel förut är det inte lätt för hästen att klara det utan hjälp. Du själv kanske har haft hästen för ett tag och det inte är sagt att du rider fel heller det är jätte svårt att ger råd när man kan inte ser det själv.

Vad jag försöker säger ovan är relax! slappna av. Du behöver inte vara perfekt...än. :D Men med en hästen som har svårt för nåt, går tillbaks till början och hjälper henne. Bry dig inte om alla reglar och konsentrera på att hjälp henne förstår. Med rätt sits och vikt det blir enkelt för henne att lifta framdel och tar den galopp du vill. krongla inte med munen heller. Låt henne undersöker vad du gör ovanpå.


Mmm, det var just av denna anledningen som jag skrev här, för jag skall ha igång henne nu efter ett års arbete på vår relation, den här hästen har haft det svårt och var rädd för allt och alla när hon kom ner hit. Jag vill för guds skull inte lära henne fel, för det är ju jag som måste lära mig hur hon fungerar, inte tvärtom. Har tagit hjälp av två erfarna ryttare, en lite äldre - ridlärare och en lika gammal som jag som ridit in en del hästar.
Jag vet att jag har väldigt lätt för att komma överrens med hästar och få dom att slappna av osv men har inte ridit på över ett halv år och kan va bra att få lite tips och coaching. Jag har också väldigt svårt för att hålla hästarna i munnen och "rama" in dom, vilket jag är otroligt glad över för det är av denna anledningen den här hästen fått panik tidigare. Någon måste haft fighter med henne och hon måste blivit missförstådd som med allt annat.
Vi har just kommit över hovslagar skräcken och transportskräcken - nu är det bara ridskräcken kvar ;)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 722
Senast: lillamy73
·
Dressyr Som inbiten ”dressyrryttare” och något äldre :o blev jag mycket häpen över en diskussion jag såg i en hästgrupp på fb för ett tag sen...
2
Svar
22
· Visningar
5 087
Senast: nullo-modo
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 431
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp