Galopp och Göteorg Horse Show...

Bowman

Trådstartare
Mmm...

Så har det återigen varit ett Göteborg Horse Show med en stor del av världseliten inom ridsporten närvarande. På mässan kunde man se företrädare från de olika förbunden (Ridsportförbundet), gymnasieskolorna med hästinriktning mm. Galoppmagasinet fanns där för att väcka intress för sin tidning. ATG talade om sina rixhästar. Men av trav och galoppförbunden såg man ingenting. Inte heller några företrädare för banorna eller olika evenemang...

Man kan göra en jämförelse med Båtmässn där nog alla aktiva klassförbund inom Svenska Seglarförbundet finns representerade i någon form. Från juniorsegling i form av Optimist och E-jolleförbunden till senior och mastersegling i form av OS-klasserna Laser, Fnnjolle, 470 och Ok-jolle.

Av galoppen syntes alltså i det närmaste inget. Inget om ponnygalopp, Fullblodslöp eller Arabgalopp. Man undrar om Galoppförbundet och Ung Galopp vill visa att de existerar. Att det finns banor i landet där man bedriver versamhet, inte minst i Göteborg. Alla i Göteborg känner till Åbytravet. Galoppbanan på Säve är mindre känd. Det är knappt att ambulansen "hittar dit".

Tänk vad man kunde gjort om man släpat dit exepelvis plastic fantastic från Täby? Många tänkbara juniorer skulle få chansen att uppleva något om hur det är att rida en galopphäst. Tänk vad det skulle göra för intresset inte minst för ponnygaloppen. Varför inte låta Colin Rayner hålla en "clinic" med lite mer fart än vad dressyrens Kyra lyckades med. Med åtta stabila galoppörer tror jag säkert att Colin med förflutet från BRS skulle kunna visa hur man utbildar i hur man rider galopphästar.

Men, nej visst. Glömde ju att galopputbildning är inget som man skall syssla med här i Sverige. Galoppen är ju en sysselsättning som är konservativ med egna regler som överlevt världskrig, fack, myndigheter och människor med nya idéer. Galoppen är till för dem som redan finns och är etablerade och man släpper ogärna in nya människor med kunskaper med idéer om utveckling.

Man har helt glömt att andra klassförbund också överlevt världskrig med mera och utvecklats. Galoppen sägs vara beroende av spelet för att överleva. ATG fanns på plats liksom det av vad jag minns av ATG sponsrade Ridsportförbundet. Men av Galoppförbundet syntes som ingenting...

Man undrar hur galoppen skall överleva om man inte visar att man existerar?
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Jag tycker galopppen med plastic wonder (heter den väl) är överallt där jag dyker úpp.
Sen brukar det ju inte direkt vara kö för att provrida.
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

dom har ju varit där andra år och antagligen har det inte lönat sig.
Kostar ju rövhålet med en monterplats på eurohorse och antagligen vet dom at det inte ger ngt.
Bättre för dom att satsa de pengarna på ngt de vet ger utdelning.

Min klubb, och flera vänners har b la blivit inbjudna att använda galoppbanan och få info och flera har nappat.
Det var skitroligt, och efter det vet jag många som blivit intresserade.
Även efter ponnyakuten (ponnyn thosey) vet jag flera av kidsen som är sugna.

Travet däremot uppfattas som lite schabbigt häromkring.
Travfolket här hjälper inte till att ge sporten en positiv bild precis:meh:

Kuskarna och tränarna beter sig ganska ...hm, svinigt emellanåt kan man ju säga
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Svensk Galopp finns med bland utställarna iaf, är du säker på att dom inte var där?
Monter B02:01, hallkarta: http://www.eurohorse.se/Global/eurohorse/Eurohorse 2013 V11.pdf

Det var montern där galoppmagasinet stod liksom ATG med Rixhästarna. Man hade tagit med några gamla brochyrer (Galoppsport, Fatta galoppen och Ponnygalopp) som Svensk Galopp tryckte upp 2009-2011...

Rörande Plastic Fantastic tänker jag på den häst med motor som finns på Täby och inte de enklare varianter med fjädrar som står här och var och som brukar dyka upp på löpen. Vid montern pratade man om de nya fina hästarna med bildskärn för halva miljonen. Man kan inte väcka intresse med något man inte kan visa upp.

Att ställa upp på mässan fem dagar är knappast dyrare för Svensk Galopp än för Svenska Optimistjolleförbundet i tio dagar under båtmässan. Och Optimistjolleförbundet, Laserförbundet eller ens Starbåtsförbundet har inte något ATG i ryggen. I svensk segling finns inga prispengar eller spelpengar.

Eller som man sa på "galoppmontern", det kostar så mycket pengar att ta ner folk från Stockholm och ha dem boende på hotell (mässkostnaden var alltså inte avgörande utan personalkostnaden). Det finns inte folk boendes i Göteborg då som man kan tänka sig låta ställa upp då?
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Rörande Plastic Fantastic tänker jag på den häst med motor som finns på Täby och inte de enklare varianter med fjädrar som står här och var och som brukar dyka upp på löpen. Vid montern pratade man om de nya fina hästarna med bildskärn för halva miljonen. Man kan inte väcka intresse med något man inte kan visa upp.

Först och främst måste jag också rätta dig med petitessen att den mekaniska hästen faktiskt heter Plastic WONDER ;) men det spelar ju ingen roll egentligen.

Jag håller i övrigt med dig om att man verkligen borde försöka belysa och marknadsföra "vår" sport mycket mer än vad som görs på "ridhästevenemang" idag.

Skulle man t.ex. inte kunna förlägga några av "plastic-träningarna" som ungdomssatsningarna "galoppens talanger" och "galoppens utmanare" har då och då just på någon av mässorna? Kanske skulle det även vara nyttigt att visa de fyspass de har med bl.a. P-A och Musse H (eller blir folk bortskrämda då? :P )

Och samtidigt ha några av de ungdomarna i montrarna för utfrågning och liknande.
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Häromåret var Plastic Wonder på Globen och då var det kö till henom. Men det var kanske mest ponnyjockeyer?

Förra året hade Hästnäringens ungdomssatsning en monter på Globen där man bl a skulle para ihop utrustning med häst. PA:s sadel skulle paras ihop med vår ponny. :eek: När min dotter pratade med dem i montern så sa de att de trodde att han var ett fullblod :p Visserligen var bilden tagen på upploppet på Strömsholm, men ändå...


Jo så nog behöver ponnygaloppen spridas, inte minst för att få till större variation i löpen. Ponnylöpen på Götebrog blir ofta inställda och upprätthålls i princip av Täbyekipage. Vet inte vilken övrig verksamhet som de har där.

När jag varit på World Cup tävlingar utomlands så har den enda hästsport, förutom dressyr och hoppning, som varit representerad varit polo. Men här i Sverige är det nog inte så många som har råd att köpa sig ett polo-lag...
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Häromåret var Plastic Wonder på Globen och då var det kö till henom. Men det var kanske mest ponnyjockeyer?

Förra året hade Hästnäringens ungdomssatsning en monter på Globen där man bl a skulle para ihop utrustning med häst. PA:s sadel skulle paras ihop med vår ponny. :eek: När min dotter pratade med dem i montern så sa de att de trodde att han var ett fullblod :p Visserligen var bilden tagen på upploppet på Strömsholm, men ändå...


Jo så nog behöver ponnygaloppen spridas, inte minst för att få till större variation i löpen. Ponnylöpen på Götebrog blir ofta inställda och upprätthålls i princip av Täbyekipage. Vet inte vilken övrig verksamhet som de har där.

När jag varit på World Cup tävlingar utomlands så har den enda hästsport, förutom dressyr och hoppning, som varit representerad varit polo. Men här i Sverige är det nog inte så många som har råd att köpa sig ett polo-lag...

Kärt barn har många namn. Spenderade rätt mycket tid på "Plastic" 2011 då jag var på Täby...

Härom året? Kan inte svara för 2011 men 2012 var inte "Plastic" med på mässan och jag såg inte mycket av galoppen då heller. Inget alls faktiskt. Då var galoppen mer representerad i år i och med Galoppmagasinet och ATG/Rixhästarna. Men för den yngre, icke spelande publiken är nog inte Rixhästarna av något större intresse. Ponnygakoppen däremot skulle nog locka...

När det handlar om utbildning såg jag inget gymnasium som nämnde galopp på programmet i år. Galoppen är i stort en okänd "företeelse" på många ställen runt om i landet. Ridskolelärare kan ingenting om galoppen. Vid ett möte med ett antal ridinstruktörer som jag närvarade vid för ett par år sedan trodde majoriteten av ridinstruktörerna att Steeplechase var något som var förbjudet i Sverige. Kunde visa att så inte var fallet tack vare internet och Strömsholm.

Ponnygaloppen borda väcka betydligt mer intresse än vad det gör inte minst med tanka på de ekonomiska förutsättningarna samt att det tar mycket mindre tid i jämförelse med att delta i en hopptävling. Men eftersom ponnygaloppen inte är känd bland många ridskolor så är det ju inget man håller på med...

Men så länge galoppförbundet anställer VD:ar som börjar sitt arbete som VD med att säga att de inte kan något om galoppen så lär nog inget hända. Det räcker med att läsa (i en del fall obesvarade) insändare på Svensk Galopps egen sida där man efterlyser "visioner" om hur galoppen i Sverige skall se ut om 5, 10 och 20 år. Men man verkar ha mer jobb med att diskutera "komissioner" som skall utreda ledningens arbete och ansvar.

Försäljningen av Täby skall ju ge intäckter men de pengarna lär nog snart ta slut utan visioner som lockar intresserade till galopen. Spelintäckterna minskar. Inställda löpdagar och banor som ligger allt längre från storstäderna lär inte locka fler intresserade till varken spelet eller sporten. ATG tappar intresset för galoppen och prispengarna minskar.

Det stora argumentet för en bana i närheten av Södertälje var närheten till spelarna och därmed inkomster till galoppen. Kommer den nya banan att verkligen locka fler besökare än Täby idag? Om en ny bana i Skåne ligger mil bort från Malmö hur många besökare kommer en löpdag locka då? I Malmöregionen finns det ju i och med bron runt 3.7 miljoner invånare. I Göteborg ser man oftast bara de redan frälsta en löpdag. Göteborgarna i allmänhet hittar knappt ut till Säve. En division 3 match i fotbollen lockar fler besökare...
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Glädjande nog uppmärksammade jag nu att man kommit överens på Jägersro och att man beslutat att bygga om och ut både trav och galoppbanan samt att man tänker lägga upp en tioårsplan för det framtida arbetet och utvecklingen. Man planerar att arbetena skall vara klara under 2014 och presenterar Jägersro som den modernaste anläggningen i Skandinavien. Med tanke på publikunderlaget i Malmö blir det något för den nya banan i Stockholm att konkurera med om och när den blir klar...
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Plastic Fantastic finns alltid på Stockholm horse show och tror den går ganska bra mellan akterna :)
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

När jag var aktiv i Göteborgs Galopps ungdomsteam hade vi tyvärr inte så mycket stöd från "stora" Ung Galopp i Stockholm. Vi upplevde mest att det inte var så intressant med den lilla banan i Göteborg, och sen när de flesta av oss åkte till England lades teamet ner mer eller mindre. Har varit tal på att starta upp det igen och bland annat vara med på mässan i Göteborg, men vet inte om det blev av.. Kanske på grund av bristen på stöd uppifrån än en gång. Men visst är det tråkigt, finns så mycket att utveckla och göra för att fler ska upptäcka galoppsporten!

Problemet med att inte ridskolorna vet om galoppsporten är att Svensk Galopp och Svenska ridsportförbundet är "konkurrenter" och vi i Ung Galopp släpps därför inte in på ridskolorna för t.ex. pröva-på dagar (något vi upptäckte när vi försökte få fler till galoppen i Göteborg). För ett par år sedan (fem kanske?) fanns det ponnygalopp i Göteborg utan Täby-ekipage :)
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Ja, en sak är rätt kla. Att nämna "galopp" på en ridskola är som att plocka fram ett rutet ägg. Det är varken intressant eller värt att lägga ner någon tid på. De tonåringar som är intreserade blir mer eller mindre omedelbart motarbetade.

Jag har hållt i lite galopplektioner för en del intresserade. Men när det började bli för mycket intresse runt det hela så stoppdes det av "ridskoleledningen"...

- "Nej, galopp, det sysslar vi inte med här"...

Jag trodde att allt va frid och fröjd och väntade på att få hålla fler lektioner. Ungdomarna var ju intresserade. Och det drog in pengar med. Men några "ridlärare" kände konkurens från något de själva inte kunde något om så det blev stopp med galopplektionerna. Men varför var ju inte något som de talade om för mig. Det blev uppenbart först senare när ridskoleelever frågade mig varför jag inte höll i några galopplektioner längre...
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Jag har gått och stört mig i flera år på att galoppen är en sån doldis-sport i Skandinavien. Vi har få banor jämfört med övriga Europeiska länder och världen i stort, samt att galoppsport här är så omsvärmad av falska rykten och felaktig "fakta" att många rynkar på näsan eller till och med börja haspla ur sig svordomar bara man nämner ordet "galoppsport". Sporten förknippas alldeles för ofta med tortyrmetoder, tvång, omotiverat användande av spö och andra hemskheter, stressade hästar och okunniga ryttare som bara drar hästarna i munnen och slår dem över mållinjen. :crazy:

Vår sport är missförstådd och det blir inte bättre för att vi aldrig syns ordentligt och informerar om vad vi sysslar med. (Jag säger "vi", fast jag själv har haft ett ofrivilligt uppehåll från galoppen i några år nu, för galoppen är nåt som sätter sig i hjärtat och stannar där.)

Faktum är att det finns en enorm kunskap att förmedla, inte minst via våra Steg-utbildningar som är väldigt uppdaterade med nya rön kring hästars träning och välbefinnande. Jag rekommenderar Steg 1 och 2 till alla jag känner som har häst, oavsett om de vill bli galopptränare eller inte, för kurserna innehåller så mycket matnyttig veterinärmedicinsk information att målet med kursen är oväsentligt om man har häst. Alla kan lära sig något på de kurserna, inte minst om hur hästar fungerar på insidan och varför vissa skador uppstår. Jag menar, hur många hästrelaterade kurser finns det där man får hålla i riktiga inre organ från en häst och titta på riktiga hästben och hovar i genomskärning? Det är verkligen något helt annat än diagram på en datorskärm.

Jag har ingen bra lösning på hur vi blir mer öppna och syns mer, för som alltid så är det tid och pengar som styr. Folk kan inte förväntas jobba gratis med marknadsföring av sporten och att hyra montrar m.m. kostar löjligt mycket pengar. Men det är förbaskat jäkla synd att galoppen är så liten här, när den är så mycket större och är en uppskattad tradition i resten av världen.
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Sanningen är väl att galoppsporten är en liten värld som stått still alldeles för länge. Tränarna saknar saker som arbetsledar och idrottsledarutbildning. Personalfrågorna handlar mer om pengar och ekonomi än att utveckla de involverade inom sporten. I Strömsholm hade man galoppkurser som kostade 2000 kr/veckan. Det är mindre än hälften av kostnaden för motsvarande ridlger på ridskolorna. Men tränarna skickade inte dit några "elever" liksom andra galoppintresserade hade svårt at hitta kurserna. Galopputbildningen lades ner...

Är ju så att syns man inte så existerar man inte. Galoppförbundet syns inte utanför galoppvärlden. Vad det ger kan nog de flesta räkna ut. Det blev ett brons i fälttävlan i London. Vad det gjort för intresset för fälttävlan vet nog de flesta. Galoppförbundet lägger mer energi på att byta ut VD:ar än att synas...
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Sant!

Vet många som är intresserade av galopp faktiskt men som inte riktigt vågar ta steget eftersom det är så sjukt svårt att bli "insläppt" i sporten.

Synd att det finns så mycket fördomar om galopp, som är en så fantastiskt sport, till skillnad från t.ex. trav (med risk att själv låta fördomsfull). ;)
Och nästan all annan ridsport också, för den delen.

Känns som om galoppen är för hemlig i Sverige, den finns liksom bara till för de involverade... visste knappt vad galopp var tills för några år sedan.
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Varierar nog. Eller beror på vad du menar med galopp? Mina barn fick pröva på "jockeysits" på ridskola. Och flera tränare (t ex i dressyr!) och ridlärare har visa sig ha lite bakgrund från galoppen och kunnat relatera till det vid annan träning.
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Visst varierar det. Men har jobbat på två ridskolor där man inte haft intresse alls för att få in galoppen. Tjejer har frågat mig om galopplektiner för de vet att jag ållt i sådana. Men sedan ha det stoppats på ridskolorna med orden "Galopp, nej sånt sysslar vi inte med här"...

I en del fall har man känt att kunskapen varit i konkurrens med vad instruktörerna själva kan (eller inte kan). Det Mockey skriver är mycket ett faktum i större delen av Halland...
 
Sv: Galopp och Göteorg Horse Show...

Visst varierar det. Men har jobbat på två ridskolor där man inte haft intresse alls för att få in galoppen. Tjejer har frågat mig om galopplektiner för de vet att jag ållt i sådana. Men sedan ha det stoppats på ridskolorna med orden "Galopp, nej sånt sysslar vi inte med här"...

I en del fall har man känt att kunskapen varit i konkurrens med vad instruktörerna själva kan (eller inte kan). Det Mockey skriver är mycket ett faktum i större delen av Halland...

Usch, blir verkligen arg på sånt folk! Galopp är ju det bästa som finns, och jag tror hästarna tycker detsamma faktiskt :) Just därför jag blir arg!!
Många som håller på med galopp har kommit till galoppen från ridsporten dessutom, tror inte att det finns så många som kommit till ridsporten från galoppen. När man väl upptäcker galoppen kan inget stoppa en ;)

Egentligen är det inte så stor skillnad mellan ridsport och galopp, men jag tror att galoppen för många inte "känns" som ridsport, utan det känns nog väldigt avlägset, hästar som springer runt en bana om man kan spela på liksom. Det gäller att få folk att upptäcka att galopp är mycket mer än så. Hästarna är inte bara "maskiner som drar in pengar" utan alla är personliga och unika och i galoppen har man roligt tillsammans med sin häst, till skillnad från vad folk tycks tro.

Min bild av galoppen innan jag började intressera mig för den var bara att det handlade om att man tävlade med hästar. Hade ingen aning om vad som hände utanför detta.

På tal om fördomar så har jag skrivit en artikel om fördomar inom galoppen på ifokus. Ni får gärna kolla in den.

http://galopp.ifokus.se/articles/519a93908e0e747b480080ae-fordomar-om-galoppsporten-i?discussions-1
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp