Gammal Passiersadel

Kioskansvarig

Trådstartare
En kompis som slutade rida för 10 år sen ska flytta och frågade om jag ville ha hans gamla hästsaker. Fick en Passiersadel, 17 1/2 tum, nån allroundmodell, min kompis köpte den begangnad 1984 (!) och sen använde den några ggr i veckan tills 2001. Sadeln är i fint skick, men har inga läderbossor utan det är nåt tyg under, troligtvis nån linneduk. Jag blev lite nyfiken om hur gammal sadeln kan vara. Är det nån som vet när Passier slutade med *linnebossor* och övergick till läder?
(Fick även 3 träns, handsydda verkar det som, med remontgrimma, på 2 träns är det stämplat / Stenbergs/ nån som vet?
Dom tränsen hade sånt där gammalt kronbett från armen, 15cm långa, och det andra tränset hade ett rakt HS bett 14,5 cm långt. Hästarna hade bred mun på den tiden tydligen!)

Sv: Gammal Passiersadel

Det borde finnas ett sadelnummer på sadeln. Det numret kan du maila till Passier. Då får du svar när sadeln är uttagen och vad den heter.

En passiersadeln håller hur länge som helst, om den är bra skött vill säga, vilket din verkar vara.

/Lizzie

Stenbergs är en ridsportbutik i Stockholm, iaf förr kunde man köpa träns i lösa delar där.

Har haft 2 gamla, 1970 juli med läderundersida och 1962 med tygundersida....

Kan du inte lägga ut bilder på sadeln och tränsen ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka