Gammaldags ridbyxor? Allround-ridstövlar?

LeChevalNoir

Trådstartare
Hej!

Hittade ingen presentationstråd så jag kombinerar frågor med en liten presentation:

Är en man mitt i trettioårsträsket som började rida för några år sedan bara sisådär. Hade talat lite om det och fick prova-på i present. Väääldigt trevligt. Blev tyvärr tvungen att avbryta efter några terminer innan jag kunde hoppa alltför bra. Hoppas få tid att fortsätta snart! Fast med stil...;)

Allright, nu till fråga 1:
Jag kände mig aldrig riktigt bekväm i ridbyxorna (första bästa från stora hästsportbutiken), helt vanliga svarta släta. Lite för kroppsnära, tajta - jag blev så sexig så av hänsyn till medryttare vill jag ha nåt annat... (<-detta kan vara ironi) Jag har letat som en galning på internet (allvarligt, säkert 30-40 timmar totalt - mitt jobb är verkligen sååå intressant...) efter gammaldags ridbyxor där yttersidan av lårtyget står ut, hmm, vet inte vad det kallas, men sådana som filmregissörer hade under 40-50-tal, kavalleri och officerare hade innan de blev lite väl förknippade med nazister... tillverkas sådana överhuvudtaget nuförtiden eller är det bara att lägga ned?

Inte kan väl alla ryttare vara helgalna i tighta ridbyxor gjorda i onaturliga material nu när retro o vintage är så inne?

Fråga 2:
Är det någon större skillnad på rejäla ridstövlar för herrar och damer? Har ett par Königs som passar sådär, men är väldigt spetsiga i tån, är dam-stövlar allmänt mer spetsiga än herr?:banghead:

Fråga 3:
Finns det överhuvudtaget ridstövlar som man kan ha både till ridning och som "vanliga" stövlar till tweedoutfiten? Man ser det ju ganska ofta på de stora modehusen catwalks, men det kanske är antingen eller som gäller?

Med stall-doftande hälsningar,:turd:
Cheval Noir
 
Typ ridbyxor med "gubbveck" står väl ut lite? Jag vet dock inte om det finns längre. Inte sett såna på länge.
 
Haha! Sådana där ridbyxor du letar efter tror jag inte finns att köpa nya längre. Jag fick ett par sådana där för många år sedan av en äldre person som hade dom när de var moderna. Dumt nog gav jag bort dom för de var så omoderna..Om du har tur kanske på någon antik second hand. Eller låt ngn sömmerska sy upp. Himla coolt faktiskt!
Det är ju som med allt annat, det går mode i ridbyxor och nu ska det vara tight.

Tåvarianter på stövlar vet jag inte så mycket om, men jodpush är ju modernt, det kan man ju ha likadana på jobbet som i stallet. Tyvärr luktar ju stallskorna en del så det rekomenderas inte.
Om du inte hittar stövlar med passande tå kan du ju slå till på jodpush och shortchaps. Lite manligare (tycker jag)
 
Gubbvecksbyxor blir nog svårt att få tag på tyvärr, men det finns ju flertalet märken som har herrbyxor med en pösigare passform och små veck.
Ridstövlar går att få med olika tådesign, så som spetsig, rak eller rundad. Bara att kika runt lite bland olika internetshoppar så hittar du flera olika designer. :)
 
Mina ridstövlar som är lite grövre och "kängiga" och har knyt hela vägen på framsida använder jag till vardags också, superläckra höststövlar :).

Appropå ridbyxor så kanske du skulle trivas bättre i ett par jodhpurs i nån storlek för stor?
 
Palomatrading har sådana ridbyxor som efterfrågas med gubbveck (ej pöslår). På rea. Her, modellen heter eldonor. 375 riksdaler - dock inte alla storlekar.

Google is your friend ;)
 
Hööks har herrmodell med gubbveck. Modellen heter New excellent.

Osv.

Så gubbveck är inga jätteproblem hitta om man är man. Sen kan ju passformen i övrigt vara skit på alla nämnda brallor, men...
 
Hej på er!
Tack så väldigt mycket för era svar! Jag förklarade nog lite otydligt men man vågar ju inte länka in bilder, eller hur? Men helt rätt uppfattat Lindsen, synd att du gav bort dom, $$ på tradera liksom...

Och Mimsan_, du kommer bli besviken, Jag SKA skaffa fladderbyxor, till varje pris! Sen behövs bara nån bild på Facebook, massa likes o trenden är igång, ses om 4 år!

Tack för tipsen om gubbveckisarna Alexandra, får bli den typen så länge, lite bättre än mina nu direkt omoraliskt åtsittande ridbyxor...

Ridstövlar är jättesvårt att få grepp om, syns inte så bra på webshopparnas bilder, och nästan alla har högre yttersida på stövelskaftet... ska åka till huvudstaden o pilla på högvaktens kläder...
 
@LeChevalNoir Min personliga åsikt är att jaktstövlar ofta ser lite "manligare" ut. Du vet de som har brun topp. De brukar inte har så hög båge på utsidan som dressyrstövlar. Kallades ett tag hoppstövlar också, tror att det var på 90-talet eller nåt, när många manliga hoppryttare använde dem.
 
Hej på er!
Tack så väldigt mycket för era svar! Jag förklarade nog lite otydligt men man vågar ju inte länka in bilder, eller hur? Men helt rätt uppfattat Lindsen, synd att du gav bort dom, $$ på tradera liksom...

Och Mimsan_, du kommer bli besviken, Jag SKA skaffa fladderbyxor, till varje pris! Sen behövs bara nån bild på Facebook, massa likes o trenden är igång, ses om 4 år!

Tack för tipsen om gubbveckisarna Alexandra, får bli den typen så länge, lite bättre än mina nu direkt omoraliskt åtsittande ridbyxor...

Ridstövlar är jättesvårt att få grepp om, syns inte så bra på webshopparnas bilder, och nästan alla har högre yttersida på stövelskaftet... ska åka till huvudstaden o pilla på högvaktens kläder...
jockey stövlar är lika höga runt om, kanske kan vara ngt? de är dock lägre än vanliga ridstövlar.
sen så såg jag nu att både dublin och ariat har en stövel med jämnhögt skaft.
 
Kalas! Tack För tipset om jaktstövlar, sökte runt lite på hunting boots och hittade en del fina bruna begagnade Hawkins bl.a..

Jockeystövlar låter ju bra, sånt kommer man ju inte på själv! Vad bra det är med forum o hjälpsamma människor - tack till er alla!
 
Allright, nu till fråga 1:
Jag kände mig aldrig riktigt bekväm i ridbyxorna (första bästa från stora hästsportbutiken), helt vanliga svarta släta. Lite för kroppsnära, tajta - jag blev så sexig så av hänsyn till medryttare vill jag ha nåt annat... (<-detta kan vara ironi) Jag har letat som en galning på internet (allvarligt, säkert 30-40 timmar totalt - mitt jobb är verkligen sååå intressant...) efter gammaldags ridbyxor där yttersidan av lårtyget står ut, hmm, vet inte vad det kallas, men sådana som filmregissörer hade under 40-50-tal, kavalleri och officerare hade innan de blev lite väl förknippade med nazister... tillverkas sådana överhuvudtaget nuförtiden eller är det bara att lägga ned?

Inte kan väl alla ryttare vara helgalna i tighta ridbyxor gjorda i onaturliga material nu när retro o vintage är så inne?

Med stall-doftande hälsningar,:turd:
Cheval Noir

Kolla här så finns det bilder på sådana där pösiga ridbyxor: http://www.hippson.se/blogs/redakti...y-jeansmarke-som-inspireras-av-ridsporten.htm

Triarchy heter tydligen märket, men det är väl ett vanligt klädmärke som är inspirerat av ridningen? Jag tycker de ridbyxorna är jättesnygga!

Om du går in här:
http://www.sigridaxthelm.de/

så hittar du i deras shop pösiga ridbyxor. De har också även annat snygg att rida i, tycker jag. :)
 
Den sortens ridbyxor TS efterlyser har jag hört/läst kallas spetsbyxor också. Att de såg ut så berodde på att innan det fanns stretchmaterial var det ett bra sätt att få byxorna bekväma att sitta grensle i. Tyget i dem var ganska tjockt, det skulle ju vara slitstarkt.
 
Jag har ett par gamla grönbruna spetsbyxor liggandes i princip oanvända i garderoben då sambon vädrade ta dom på sej :cry:

Undrar om jag kan uppfinna en krympgel så jag kommer i dom ;)

Mina första ridbyxor var i vadmal och både varma och stickiga året runt.

Lyckan var total när dom sen kom i bomull.

Gillade aldrig dom där ribbade i syntet med läderskoning vid knäna.
Dom gav mer ridsår än mina första som nog varit minst 2-3 storlekar för stora.

Titta på blocket om du söker ridstövlar, där finns det ofta sådana du söker i herrstorlekar....
Tyvärr aldrig i min storlek :mad:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp