Gammalt porslin med guld/silverkant och diskmaskin....

Vi har bara gammalt porslin hemma i skåpen, en mix av arvegods och loppisfynd. Hälften av vardagstallrikarna har guldkant men eftersom de är från loppis och till för att användas så körs de i diskmaskin dagligen. Har tänkt tanken att det nog är bra att byta plats i stapeln ibland så att vi inte bara kör de fyra översta konstant utan alla slits jämt i alla fall :p men hittills har jag inte sett någon större skillnad på dem.
 
Jag blir uppriktigt sagt ledsen av att gå på loppisar och se hela vackra serviser som aldrig har använts och nu säljs för småsummor. Svärmor och hennes generation har sparat och önskat sig serviser när de gifte sig och sedan kanske använt en handfull gånger under deras livstid. Jag tycker att det är sorgligt!

Det brukar jag också tänka på. Jag har fått bröllopsserviser av bekanta till bekanta och liknande från deras avlidna äldre släktingar, i helt fantastiskt skick eftersom de nästan aldrig är använda. Och gratis eftersom de som ärvt inte tycker att den stilen är fin. Någon gång har jag kanske betalat en hundralapp. Och jag använder alla delar, gamla kaffekannor blir blomvaser eller vattenkannor och alltför små kaffekoppar dricker vi glögg ur :D
 
Det brukar jag också tänka på. Jag har fått bröllopsserviser av bekanta till bekanta och liknande från deras avlidna äldre släktingar, i helt fantastiskt skick eftersom de nästan aldrig är använda. Och gratis eftersom de som ärvt inte tycker att den stilen är fin. Någon gång har jag kanske betalat en hundralapp. Och jag använder alla delar, gamla kaffekannor blir blomvaser eller vattenkannor och alltför små kaffekoppar dricker vi glögg ur :D
Jag har en helt underbar te servis som jag planerar att ha en te träff bara för att få anledning att använda den, tyvärr tror jag att teet kallnar rätt fort i kopparna, men ack så vackra. :D Makens släkt tänkte ge bort den eftersom ingen vill ha den vid en bodelning hos en äldre släkting utan barn....
 
;) Skulle jag delegera det till övriga familjen så hade problemet vara löst genom att tallrikarna hade minskat i antal rätt rejält.. ;) Nej det får helt enkelt gå i diskmaskinen och jag kan njuta av att använda en vacker servis. Jag blir uppriktigt sagt ledsen av att gå på loppisar och se hela vackra serviser som aldrig har använts och nu säljs för småsummor. Svärmor och hennes generation har sparat och önskat sig serviser när de gifte sig och sedan kanske använt en handfull gånger under deras livstid. Jag tycker att det är sorgligt!
Håller helt med du!
 
Nu har vi bara nyare porslin med guldkant, men testa att köra utan diskmedel.
Det gör vi, man får vara noga med att skölja av innan man kör dem i maskinen bara. Så kör vi även finglasen, både äldre och nyare.
 
;) Skulle jag delegera det till övriga familjen så hade problemet vara löst genom att tallrikarna hade minskat i antal rätt rejält.. ;) Nej det får helt enkelt gå i diskmaskinen och jag kan njuta av att använda en vacker servis. Jag blir uppriktigt sagt ledsen av att gå på loppisar och se hela vackra serviser som aldrig har använts och nu säljs för småsummor. Svärmor och hennes generation har sparat och önskat sig serviser när de gifte sig och sedan kanske använt en handfull gånger under deras livstid. Jag tycker att det är sorgligt!
Jag älskar att gå på loppisar, myrorna etc o köpa koppar, kakfat etc.
Jag är en tant.:)
 
Jag älskar också gammalt vackert porslin :) Synd och skam att inte använda det. Är tant jag med och är överlycklig över broderade dukar från äldre generationer, handvävda linnehanddukar, draperier och liknande. Många arbetstimmar och kärlek nedlagt i det hantverket. Mycket roligare än något massproduceratt från Ikea :)
 
Är det en stor servis med många exemplar av varje del? Då kanske du kan testköra en av dem i maskin, ihop med din vanliga disk, varje dag under en veckas tid eller så. Om det då visar sig att guldet försvinner eller börjar se slitet ut, har du bara förlorat en tallrik. Visar det sig fungera kan du köra rubbet när det blir aktuellt. @95johsv
 
  • Gilla
Reactions: For
Dessutom så används den till allt som är smutsigt När jag red dagligen gick hjälmen i diskmaskinen utan diskmedel och på lägre temperatur. Blev fräscht och roligt att använda den igen.
:eek: VA!?! Funkar det?? Det skulle jag aldrig våga :o:cautious:

Har du fler tips på udda saker man kan "tvätta" i diskmaskinen? *från en som hatar att diska* ;)
 
Jag diskar mina gamla guldkantade tallrikar i diskmaskin. Hittills har det inte påverkat guldet alls.

Jag tänker att det är mer skonsamt att sköljtvätta i maskin än att gnuggtvätta med diskborste?
När jag diskar mina guldkantade tallrikar har jag extra mycket diskmedel och diskar med disksvamp, som tack vare diskmedelsmängden blir väldigt mjuk mot ytan.
:eek: VA!?! Funkar det?? Det skulle jag aldrig våga :o:cautious:

Har du fler tips på udda saker man kan "tvätta" i diskmaskinen? *från en som hatar att diska* ;)
Min mamma berättade, för rätt många år sedan om någon bekant till henne som körde sin kristallkrona i diskmaskinen. Det var hennes elingenjör till make som uppmanat henne till det och sagt att det var okej med elen om det fick torka ordentligt efteråt
 
När jag diskar mina guldkantade tallrikar har jag extra mycket diskmedel och diskar med disksvamp, som tack vare diskmedelsmängden blir väldigt mjuk mot ytan.

Min mamma berättade, för rätt många år sedan om någon bekant till henne som körde sin kristallkrona i diskmaskinen. Det var hennes elingenjör till make som uppmanat henne till det och sagt att det var okej med elen om det fick torka ordentligt efteråt

Vi kör också kristallkronan i diskmaskin! Fungerar helt ypperligt, gäller bara att den torkar innan man kopplar in strömmen!
 
Jag har kollat och läst och hittat att Grumme maskindiskmedel har ett speciellt glasskydd i sig som är godkänt av Orrefors bla.

Sedan ska jag köpa en Miele diskmaskin har jag kommit fram till, tyvärr kostar den 15kkr....

Läste också tips om att man kan ta 3 droppar handdiskmedel, fylla på med salt för att diska gammalt glas i diskmaskin, det var visst ännu skonsammare. Ska prova på ett glas så snart jag har ett som är trasigt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp