Bukefalos 28 år!

Gångarter

halvblods_tjejen

Trådstartare
hej!
Är ny inom islandshäst världen, å har en liten kille på 2 år. Det här men gångarter är ju nytt för mig, så har lite funderingar kring det. Kanske låter självklart för er, men frågar man inget får man inget veta ;)

Som föl visade han Lite tölt i hagen och en hel del pass. , men nu visar han inget av det i hagen eller om man springer med honom då har han en väldigt stark trav! Så frågan jag har är. Kommer han har svårt med tölten? Eller är det vanligt att det blir så??? Tacksam för svar!

Mvh
 
Svårt att svara på, har själv en valack men väldigt stark lateral i fritt tillstånd men när han fick ryttare på så visste han inte vad detta handlade om. Vi har således lärt honom lateral, det tog en massa tid i anspråk. Men nu sitter det som ett smäck, och nu är vi inne på olika tempon samt att taktsäkra dessa.
Det kan vara på samma sätt för er, eller precis tvärtom också. När ryttare kommer upp, finns bara lateral och ingen diagonal.
 
Det är jätte svårt att säga.
Min visade ingen tölt i hagen och det är en utav hans starkaste gångarter i dagsläget. Trav visade han mest, dock var det inget direkt "wow" över den. Tog även ett tag innan det ens gick att trava under ryttare men sedan tog allt en tväromvändning och även den är en riktigt flott idag.
 
Som övriga säger jag att det är väldigt svårt att veta... Min häst, som idag är 18, och som jag haft sedan han var en oinriden fyraåring, har aldrig visat varken tölt eller pass i hagen (kanske som föl, men inte under de 14 år jag haft honom). Bara skritt, trav och galopp, och han bjöd inte heller på någon "gratis" tölt under inridningen, utan det fick han lära sig (via grisepass, för att hitta laterala rörelser alls...). Dock är han som ridhäst femgångare med tölt som starkaste gångart om jag rider och pass som starkaste gångart om dottern rider (jo, det beror visst på ryttaren också...:D). Tölten tog något halvår att få fram, medan passen under unghästperioden dök upp lite då och då när han tappade balansen under ryttare. Passen är tränad främst de senaste 3-4 åren och var "lätt" att ta fram.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 896
Senast: hollypolly
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 617
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp