Bukefalos 28 år!

Gardening for dummies

Fossing

Trådstartare
Jahaja. Jag har för första gången i mitt liv blivit med trädgård.
Jag har inte gröna fingrar. Inte ett enda grönt finger! De är snarare svarta. Om jag tittar på en blomma så dör den. De enda som överlever mig är paradisträd (dödade alla mina kaktusar en gång, okänd anledning).
Jag kan INGENTING. Jag vet hur man räfsar dock :D
Trädgården är nu täckt av bruna löv och okänt ogräs samt diverse borttappade ting. Jag tror det är en komposthög längst bort. Återkommer med bilder.

Så... Uppröjning och rensning steg 1. Hur börjar jag? :D
Planerar att ha en trädgårdsfest och muta vänner med vin och mat i utbyte mot räfsning och bärande av saker.

Jag flyttar in 1 juni. Så tills dess tänkte jag samla inspiration. Länkar mottages tacksamt. Extremt lättskötta blommor/buskar. Det vore roligt att odla något ätbart (kryddor/bär/grönsaker/allt av intresse) men bara om det är sjukt lätt med minimal risk för misslyckanden.

Någon som är intresserad av att ta sig an mig? :D Det kan bli spännande. Jag kan också ge upp efter två veckor och ställa en solstol mitt på det jag tror är gräsmattan och skita i allt. Vi får se.
 
Sv: Gardening for dummies

Vänta och se vad som kommer upp. Känner du inte igen växter på bladen är ju risken stor att du tar bort något som är fint, vänta istället tills det blir blommor. Det brukar vara lättare att känna igen, eller åtminstone förstå att det är, blommor då. Sätt upp solstolen och vänta är mitt råd. Trädgård får ta tid och det roliga är att det gör det.
 
Sv: Gardening for dummies

Åh, en trädgård! :love: I England eller Sverige?
Det kliar lite i fingrarna på mig, jag som själv är så lycklig över uteplatsen jag får om 2,5 vecka :p
håller med om att vänta lite och inte riva ur en massa saker på en gång. En del saker blommar kanske fint på sommaren, något annat har gudomliga höstfärger, etc. Och det är ju helt upp till dig vad du betraktar som ogräs i din trädgård, och vad som ska vara där.

Du kan ju alltid fota växter och lägga upp bilder här så kan folk säkert hjälpa dig att identifiera dem.
Annars är väl räfsning en ypperlig idé att börja med, checka av hur gräsmattan (eller mossmattan) mår, och om du vill åtgärda det på något vis. Finns det någon extra mysig plats i trädgården där du vill ha en trevlig sittplats? (Eller om där redan finns en) Och hur vill du isåfall ha den? Med plattor, eller lite mer berså-style, räcker det med ett bord på gräsmattan eller vill du plantera något och skärma av med?

Om du vill plantera nytt är det bra att kolla upp var du befinner dig (växtzon) och vad du har för jord, väderstreck och sånt, och se vilka växter som kan trivas hos dig.

Annars är ett enkelt sätt att piffa upp en plats att sätta saker i krukor och placera ut på trevliga ställen. Frossa i sommarblommor kanske?

Spånar lite hejvilt, så hittar du något av värde i ovanstående ostrukturerade tankar så är du välkommen :D
 
Sv: Gardening for dummies

Jag tycker också att du ska ha is i magen.

Jag har ju köpt ett torp. Jag insåg att det borde finnas en hel del i trädgården och har med intresse följt hur mer och mer tittat upp runt hela tomten.

Trodde det vara ganska få växter till att börja med men så sent som i förrgår hittade jag löjtnantshjärta, jätterams och ytterligare en pion under en överväxt spireahäck.

Hade jag bara kört över allt med gräsklipparen hade jag inte hittat de där växterna som jag nu ska rädda.

Har du inte någon med trädgårdsintresse i bekantskapskretsen som kan gå med dig i trädgården och se vad som redan finns där?

Trädgård är ett långtidsprojekt. Hasta inte!! Känn in och låt det ta tid att bestämma hur du vill ha det.

Solstolen låter som en god start! :D :D
 
Sv: Gardening for dummies

Vad roligt att du blivit med trädgård!
mitt första tips är flera olika sittplatser! Lite varstans i trädgården. En liten bänk i ett hörn, en solstol mitt på gräsmattan, en sten under nåt träd osv. Som andra sagt, ha is i magen och vänta på vad som dyker upp.
Och ladda gärna upp bilder här på växter du undrar över så kan du nog få en hel del hjälp med identifiering.
www.alltomtradgard.se har ett kanonforum om du vill få inspiration och hjälp :)

Trädgårdsväxter är mycket enklare än inomhusväxter.. De sitter ju i en betydligt större mängd jord och kräver inte alls sån passning. Hittar man bara växter som trivs så sköter de sig (och sprider sig) själva.

Lättodlade ätbara växter är ju örter. Timjan, oregano, mynta och dragon är snälla och ger skörd hela säsongen. Likaså persilja och gräslök.
Dill kan vara lite kinkigare men när den väl kommit igång så är den också bra för en nybörjare.
Morot, mangold, plocksallat, rädisor, rödbetor, smultron, jordgubbar och potatis är också enkla.
Ett tips är att odla i pallkragar så slipper du gräva trädgårdsland det första du gör. Fyll dem med bra jord (gärna lite uppblandad med väl brunnen hästgödsel) så får du en bra start för växterna- Sallad, dill, mangold, jordgubbar och liknande klarar sig med en pallkrage och de andra med två staplade på varandra. Potatis kan du till och med odla i hink om du vill.

Ett annat tips är att inte köpa plantor och dylikt på större kedjor, ofta hittar man mycket finare plantor till mycket bättre pris på mindre plantskolor. Så kolla om du har någon i närheten :)
Finns det någon kompost på tomten? Om inte kan det vara läge att göra en för det du räfsar bort blir kanon i komposten!
Skriv gärna lite mer info om trädgårdens förutsättningar, ungefär vart du bor (vilken zon), väderstreck osv :)
 
Sv: Gardening for dummies

Nu svarade du ju inte på mitt PM, men jag vågar mig på ett svar ändå.

Hur stort är det? Är det en vanlig engelsk "bakgårdsträdgård" eller är det större? Är det ens här eller är det i Sverige? Vad vill du i huvudsak använda den till och hur mycket jobb är du beredd att lägga ner? Både i anläggning och senare skötsel?

Är det nu här kan jag kika åt dig om du vill. Jobbar ju trots allt som trädgårdsmästare, så något borde jag ju veta..
 
Sv: Gardening for dummies

Om du vill ha en enkel men ändå lummig trädgård tycker jag att du ska satsa på buskar och träd. Tex gammaldags buskrosor, spirea, ölandstok, syrener, doftjasmin, pioner osv. Finns mängder med blommande eller gröna buskar som fyller upp trädgården och typ sköter sig själva när de väl är etablerade.
Spetsa med lite klätterväxter på sina ställen och låt jorden fyllas av snabbväxande marktäckare.
Vill du ha ätbart är ju vinbär, krusbär, rabarber tex bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp