Gårdsbesiktning pris?

jis

Trådstartare
Vad tar veterinär för en vanlig gårdbesiktning?
Jag ringde och bokade en besiktning för en häst jag ska köpa och det skulle kosta ca 1500-1600 (lite beroende på hur lång tid det tar).

Jag tycker att det är lite dyrt, men det är kanske normalpris?
 
Vad tar veterinär för en vanlig gårdbesiktning?
Jag ringde och bokade en besiktning för en häst jag ska köpa och det skulle kosta ca 1500-1600 (lite beroende på hur lång tid det tar).

Jag tycker att det är lite dyrt, men det är kanske normalpris?

1500-1600 låter billigt för mig, både vad gäller själva besöket där veterinären ska komma till stallet, utföra en besiktning samt skriva ett protokoll.

Sedan är dessa pengar en fjärt i kadegatt mot de kostnader vi drabbas av om hästen blir sjuk, bara självrisken brukar ju ligga mellan 2000-2600 kr och sedan i många fall den extra överskjutande delen.:crazy:
 
Håller med om att det låter rätt billigt, det brukar vanligtvis i runda slängar gå på ca 2-2500 kr. :-)
 
Vad tar veterinär för en vanlig gårdbesiktning?
Jag ringde och bokade en besiktning för en häst jag ska köpa och det skulle kosta ca 1500-1600 (lite beroende på hur lång tid det tar).

Jag tycker att det är lite dyrt, men det är kanske normalpris?
Det va billigt, jag gav 2300
Vet inte om den gårdsbesiktningen gav så mycket heller...
Det va en erfaren vetrinär, men han upptäckte inte att hästen reagerade när han lyfte bakhovarna.
Min hovslagare märkte direkt på att något va fel.
Jag kontaktade kiropraktor (hen är även vet) Hästen hade en låsning i ryggen, som nu är avhjälpt.
 
Betalade 700 kr för en gårdsbesiktning och 2500 kr för en klinikbesiktning.
väljer alla gånger en besiktning på klinik istället för en gårdsbesiktning.

Iaf om jag ska jämföra de två jag genomförde. Stor skillnad
 
Den kan ju ha kommit efter besiktningen...
Ja, men reaktionen som hovslagaren anmärkte på, fanns redan från först dagen. Hästen drog upp bakbenet under sig och ville/kunde inte sträcka ut det så långt bakåt.

När jag märkte det, så trodde jag (i min enfald) det berodde på att hästen inte kände mig, va lite osäker och känslig med bakbenen.

En erfaren vet borde ha märkt att något va fel, när hovis gjorde det.

Kiropraktorn är en annan vet. Hen märkte också att något inte stämde när han lyfte bakhovarna Hen såg också att hästen va väldigt sned i bäckenbenet. Vilket nu också är åtgärdat.
 
Vad tar veterinär för en vanlig gårdbesiktning?
Jag ringde och bokade en besiktning för en häst jag ska köpa och det skulle kosta ca 1500-1600 (lite beroende på hur lång tid det tar).

Jag tycker att det är lite dyrt, men det är kanske normalpris?
Jag betalade 800 kr för en gårdsbesiktning. Men det hade säkert varit dyrare om det varit i Sthlm-trakten, nu befann sig hästen nästan i Norrland vid besiktningen. :)
 
Ja, men reaktionen som hovslagaren anmärkte på, fanns redan från först dagen. Hästen drog upp bakbenet under sig och ville/kunde inte sträcka ut det så långt bakåt.

När jag märkte det, så trodde jag (i min enfald) det berodde på att hästen inte kände mig, va lite osäker och känslig med bakbenen.

En erfaren vet borde ha märkt att något va fel, när hovis gjorde det.

Kiropraktorn är en annan vet. Hen märkte också att något inte stämde när han lyfte bakhovarna Hen såg också att hästen va väldigt sned i bäckenbenet. Vilket nu också är åtgärdat.

var du själv med vid besiktningen? såna saker du beskriver bör man själv kunna se ganska enkelt om man är det minsta insatt.
Du köpte alltså en häst som redan under besiktningen var så felbelastad och sned och varken du eller veterinären noterade det? Tur att det ordnade sig vad det verkar trots att du köpte hästen och sen fick problem direkt om nu hästen var så pass redan vid besiktning och det inte hände ngt emellan den och köpet eller i dagarna efter köp osv. Din hovslagare kom väl kanske inte samma dag du hade fått hem hästen tänker jag?

ang. pris osv så är det gårdsbesiktning av Distriktveterinärerna så är ju deras priser satta av Jordbruksverket och utkörningsavgift och inställelse pris osv är närmare tusenlappen bara dessa.
Oavsett detta så TS fråga om vad en gårdsbesiktning kostar så enligt TS kvitto var den helt normal i pris. Det är utkörningsavgiften och tiden som läggs på plats som kostar, finns specat exakt i prislista man kan begära ut, inte vad man under den tiden gör i sig när det inte handlar om behandlingar, läkemedel osv.
 
Senast ändrad:
Vad tar veterinär för en vanlig gårdbesiktning?
Jag ringde och bokade en besiktning för en häst jag ska köpa och det skulle kosta ca 1500-1600 (lite beroende på hur lång tid det tar).

Jag tycker att det är lite dyrt, men det är kanske normalpris?

Tror jag betalade ca 1900:- för en gårdsbesiktning tidigare i år (Skåne). Hur nöjd som helst med både veterinär + häst.
(Har gjort klinikbesiktning på en häst jag köpt, har aldrig haft en häst med så mycket fel/problem)
 
var du själv med vid besiktningen? såna saker du beskriver bör man själv kunna se ganska enkelt om man är det minsta insatt.
Du köpte alltså en häst som redan under besiktningen var så felbelastad och sned och varken du eller veterinären noterade det? Tur att det ordnade sig vad det verkar trots att du köpte hästen och sen fick problem direkt om nu hästen var så pass redan vid besiktning och det inte hände ngt emellan den och köpet eller i dagarna efter köp osv. Din hovslagare kom väl kanske inte samma dag du hade fått hem hästen tänker jag?

ang. pris osv så är det gårdsbesiktning av Distriktveterinärerna så är ju deras priser satta av Jordbruksverket och utkörningsavgift och inställelse pris osv är närmare tusenlappen bara dessa.
Oavsett detta så TS fråga om vad en gårdsbesiktning kostar så enligt TS kvitto var den helt normal i pris. Det är utkörningsavgiften och tiden som läggs på plats som kostar, finns specat exakt i prislista man kan begära ut, inte vad man under den tiden gör i sig när det inte handlar om behandlingar, läkemedel osv.
Jag köpte hästen på 'öppet köp" i tre månader.
Beställde en besiktning direkt, veterinären fann inget att anmärka på, jag va med och litade på att vet gjorde ett bra jobb.

Hästen hade redan från dag ett svårt att sträcka ut bakbenen.

Hovslagaren kom efter två veckor, han reagerade på hur hästen drog upp benen under sig och rekommenderade en kiropraktor som även är utbildad vet, har jobbat på klinik

Kiropraktor sa att det går att åtgärda med bra resultat, det va bara en låsning ungefär som ett ryggskott, att bäckenet va snett va en följd av låsning.
Hen sa också att låsningen troligtvis hade varit där under en längre tid.
Det va inget som hade hänt på dom veckorna hästen varit hos oss.

Hästen är helt frisk inom de tre månaderna och jag bestämmer mig för att behålla honom.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 392
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 239
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: slant98
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp