Gårdsförsäkring

krambanan

Trådstartare
Ska ta över min och exets gård och tittar nu på gårdsförsäkringar. Från början hade vi Sveland men upplevde dom som dyra. Just nu ha vi en Villhemsförsäkring hos Folksam men känns inte helt optimalt. Stallet och garaget är byggt 2007 och på ca 150 kvm och var försäkrat för 100 000 bara nu när jag kollade. Jag ökade till 500 000 kr så länge iallafall. Förfallodag på föräskringen är 31/8 så ska jag byta är det nu. Dessutom är Folksam nästan lika dyra nu som Svelands gårdförsäkring var (när vi bytte var det "halva priset"). Har tittat lite på länsförsäkringars gårdsförsäkring. Någon som har erfarenhet av den? Övrigt att tänka på? Kommer hyra ut lite stallplatser och ev bedriva någon typ av gårdsbutik i framtiden.
 
Jag har Länsförsäkringar (Dalarnas) på min fastighet. Det är en gårdsförsäkring eftersom jag har flera ekonomibyggnader trots att det inte är en jordbruksfastighet. Jag upplever den som prisvärd (fick lite hicka när jag såg hur mycket de värderade ladorna till nu när jag tog över det hela O_o) och de var enormt smidiga och faktiskt snälla när jag fick fortsätta på vattenskadan min far inte ville betala för att få fixad (han var gammal och envis, varför betala för något som faktiskt fungerade...).
 
Pratade precis med länsförsäkringar och han verkade inte vilja sälja någon försäkring alls. Utan han tyckte jag skulle ha det som nu för deras försäkring skulle bli mycket dyrare och inte vara bättre...skum snubbe. Tror jag får ringa Folksam igen och kolla upp vad som ingår lite noggrannare och om det verkar bra så får jag väl köra på dom...

Det jag vill ha är hem/villaförsäkring på huset såklart. Och sen vill jag att övriga byggnader ska vara försäkrade ifall dom brinner ner. Vad ska man mer ha? Täcker en vanlig villaförsäkring om saker blir stulna ur sadelkammaren ute i stallet? Bedriver ju ingen verksamhet i dagsläget på gården.
 
Länsförsäkringar är väl de som har störst erfarenhet av gårdsförsäkringar. Räkna med att försäkringen kommer att kosta mellan 1 till 3 % av det försäkrade värdet per år.
 
Pratade precis med länsförsäkringar och han verkade inte vilja sälja någon försäkring alls. Utan han tyckte jag skulle ha det som nu för deras försäkring skulle bli mycket dyrare och inte vara bättre...skum snubbe. Tror jag får ringa Folksam igen och kolla upp vad som ingår lite noggrannare och om det verkar bra så får jag väl köra på dom...

Det jag vill ha är hem/villaförsäkring på huset såklart. Och sen vill jag att övriga byggnader ska vara försäkrade ifall dom brinner ner. Vad ska man mer ha? Täcker en vanlig villaförsäkring om saker blir stulna ur sadelkammaren ute i stallet? Bedriver ju ingen verksamhet i dagsläget på gården.

Testa annan säljare hos samma bolag?
Jag har också väldigt goda erfarenheter av Länsförsäkringar (också singeltjej med ett par fastigheter) och har alltid fått väldigt bra bemötande från dem i olika frågor.
Deras närmaste "hästförsäkringsförsäljare" vill få här i närheten dock ha med att göra, så jag har hängt kvar vid min gamla trots att jag har flyttat från länet, vet andra som också vänder sig till andra inom samma bolag för att hen inte är så sympatisk.

Vill också passa på att instämma i peppkören, du gör det skitbra och du kommer att fixa det här galant!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp