Ge bort upplevelse till litet barn

Marty

Trådstartare
Hej! Jag ska på kalas i helgen för min bästa väns 4-åring. Vi har en väldigt bra relation och när jag frågade hans mamma vad han ville ha så var hennes förslag att ge honom en upplevelsedag tillsammans med mig och min sambo. Ett väldigt bra förslag då jag tänker att det blir en present till föräldrarna med lite egentid också.

Jag är dock lite osäker på hur jag ska göra. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska ge honom typ lekland, åka till simhallen, bio eller något annat. Kan jag lämna det öppet till honom och vara med och bestämma, eller borde jag välja något innan så att det är tydligt vad han får? Har ni några fler tips på vad ett barn i 4-årsåldern kan tycka är kul? Misstänker att han är för liten för typ muséer?

Funderade också på om ni har något tips om hur man ger bort en upplevelse till ett litet barn på bästa sätt? Han kan ju inte läsa, men det vore lite kul om han ändå kunde uppskatta presenten mer än att det är en papperslapp.
 
Köp en almanacka. Om barnet inte vet riktigt vad det är, visa. I den åldern är det trevligt att visualisera saker.
Skriv tillsammans in vilken dag ni ska hitta på något. Kanske ge barnet förslag på de aktiviteter du nämnt men också fråga om hen vill göra något annat?
 
Jag har gett mim 5-åriga brorsdotter ”värdekuponger” som hon kan byta mot att vi tillsammans åker på ponnyridning. Hon är ju ett år äldre men det har varit uppskattat! Hon har sparat ”kupongerna” och tagit med en till varje tillfälle 😊

jag skrev en kort text och lade in bild på när hon rider, blev lite visuellt 👍
 
Min har gillat museum sen han var tre, de har ofta nån barnanpassad rolig lekyta och bara att gå runt in lokalerna och åka hiss hit och dit kan bli ett äventyr på ett nytt ställe. Tycker själv det är trevligare än lekland som kan vara lite skränigt och jobbigt, speciellt helger. Bibliotekets barnavdelning kan också vara mysigt, beror lite på vad barnet gillar och energinivån. Är det ok väder kan det ju kombineras med häng i nån park med bra lekplats.
 
Barnteater! Mycket roligare än bio, förutsatt att ni hittar någon bra föreställning. Biljetterna brukar vara hyfsat subventionerade så det borde inte bli dyrare än bio heller.
 
Min har gillat museum sen han var tre, de har ofta nån barnanpassad rolig lekyta och bara att gå runt in lokalerna och åka hiss hit och dit kan bli ett äventyr på ett nytt ställe. Tycker själv det är trevligare än lekland som kan vara lite skränigt och jobbigt, speciellt helger. Bibliotekets barnavdelning kan också vara mysigt, beror lite på vad barnet gillar och energinivån. Är det ok väder kan det ju kombineras med häng i nån park med bra lekplats.
Jag funderade på Flygvapenmuseet som finns där jag bor. De har ganska mycket lekgrejer vad jag minns. Killen har en jäkla energinivå, så bibliotek känns inte som hans grej 😅.
 
Jag tror att aktiviteten i sig inte är så viktig, din delaktighet är nog det som betyder mest. Jag har två täta barn och brukar försöka hitta på något enskilt med dem då och då. Jag upplever att barn överlag verkligen uppskattar en vuxens persons fulla uppmärksamhet och delaktighet i aktiviteter. Åker ni till lek och busland, kryp och spring i barnets tempo - bara det är en utmaning i sig :D
 
Hej! Jag ska på kalas i helgen för min bästa väns 4-åring. Vi har en väldigt bra relation och när jag frågade hans mamma vad han ville ha så var hennes förslag att ge honom en upplevelsedag tillsammans med mig och min sambo. Ett väldigt bra förslag då jag tänker att det blir en present till föräldrarna med lite egentid också.

Jag är dock lite osäker på hur jag ska göra. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska ge honom typ lekland, åka till simhallen, bio eller något annat. Kan jag lämna det öppet till honom och vara med och bestämma, eller borde jag välja något innan så att det är tydligt vad han får? Har ni några fler tips på vad ett barn i 4-årsåldern kan tycka är kul? Misstänker att han är för liten för typ muséer?

Funderade också på om ni har något tips om hur man ger bort en upplevelse till ett litet barn på bästa sätt? Han kan ju inte läsa, men det vore lite kul om han ändå kunde uppskatta presenten mer än att det är en papperslapp.
Badhuset fick alltid mina småbröder av mina kusiner.

Men för min 9 åring var årets upplevelsepresent från farfar bäst, besök på bokaffär där han fick välja böcker för 500 kr och sedan fika.

Så eftersom det är en fyraåring skulle jag gissa på badhuset :D. Men i samma ögoblick som hen kan läsa så!

Mittemellan tror jag på biobesök.

Men lekland är också awesome med små barn, speciellt om barnet har syskon och du är yngre än föräldrarna. Eftersom en hyggligt smidig person kan springa efter i barnets tempo genom hela leklandet. (gjort många gånger och jag själv tycker mycket om lekland :D). Och föräldrar brukar inte tycka om Lekland utan tycka de är jobbiga... (timida barn tycker nog också de är jobbiga... så det beror på barnet.)

Museer förutom Fjärilshuset, akvarier och Domkyrkan gick bort i fyraårsåldern som rejäla treats. Funkade som also run.
 
Senast ändrad:
Jag funderade på Flygvapenmuseet som finns där jag bor. De har ganska mycket lekgrejer vad jag minns. Killen har en jäkla energinivå, så bibliotek känns inte som hans grej 😅.

Flygvapenmuseet tycker jag låter som en bra idé ☺️ Vi hade inga problem att sysselsätta oss när vi var där med två barn.
 
Badhus (personligen vill jag gärna vara 2 vuxna då), lekland, naturhistoriska är några av min sons favoriter, han blir snart 4. Tror flygvapenmuseet kan vara kul också, har pratat om det nästa gång jag är nere. 4h kan också vara kul, sen ska det väl finnas nåt i gamla linköping också jag just nu inte kommer på namnet på.
 
De har en stor nybyggd lekplats i Valla, den verkar vara populär, där finns det ju även lite djur att titta på.

Flygvapenmuseum hade en hel del barnanpassat.
 
Badhus (personligen vill jag gärna vara 2 vuxna då), lekland, naturhistoriska är några av min sons favoriter, han blir snart 4. Tror flygvapenmuseet kan vara kul också, har pratat om det nästa gång jag är nere. 4h kan också vara kul, sen ska det väl finnas nåt i gamla linköping också jag just nu inte kommer på namnet på.
Fenomenmagasinet, kanske du tänker på?
 
Min 4-åriga tjej fullständigt älskar lekland. Sen älskar hon även badhuset men där är vi varje vecka så det hamnar på andra plats. Även studsmattor på Jump står högt i kurs.
 
Mina barn älskade Polismuseet i den åldern, de har en barnutställning med riktig polisbil, MC, fängelse osv. Men det förutsätter ju att man bor i eller har vägnarna förbi Stockholm.
 
Jag funderade på Flygvapenmuseet som finns där jag bor. De har ganska mycket lekgrejer vad jag minns. Killen har en jäkla energinivå, så bibliotek känns inte som hans grej 😅.

Flygvapenmuseum blir perfekt och så en fika eller lunch efter eller före, de har väl lite plan ute också om jag kommer ihåg rätt
 

Liknande trådar

Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 168
Övr. Hund Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: Piglet82
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 924
Senast: ylvalill
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
956
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp