Ge mig styrka.

Migo

Trådstartare
I mars-april jobbade jag i Norge. Duktig arbetstagare som jag var så åkte jag raka vägen till skattmasen och registrerade norskt D-nummer vilket behövs för att kunna skaffa bankkonto och skattekort. Veckorna i Norge gick och skattmasen hörde inte av sig. Enligt hemsidan var det fullt normalt med upp till 6 veckors väntetid, så jag hann ju åka hem igen innan den tidsfristen gick ut. Efter 12 veckor lessnade jag och ringde. Då hade de glömt att skicka ut brevet till mig:banghead::banghead:

Problem nummer två: För att starta norskt konto måste man vara i norge och legitimera sig på bankkontoret. Fast enligt Swedbanks hemsida så kunde man legitimera sig via sitt svenska kontor och på så vis slippa resa. Toppen! I juli fick jag äntligen (!) tid hos bankombudet. Vi skickar in alla nödvändiga uppgifter. I början av Augusti fick jag ett mail från norska kontoret att nu skickar de startpaketet, så snart ska jag få en avi från mitt lokala kontor så jag kan hämta ut paketet. Ingen avi kommer. Inget svar på mail till kontakten på lokalkontoret. Idag lessnade jag och ringde. Och jodå, mitt startpaket fanns inne. Men de hade minsann inga rutiner på att skicka ut någon avi eller info till kunden minsann! Dessutom måste jag legitimera mig med pass. Pass. INTE körkort. Pass var det enda som godtogs.

Så nu måste jag alltså boka tid hos polisen för att göra ett pass. Och betala nästan 400:- för ett pass jag aldrig kommer använda. För att få ett kontonummer för att kunna få ut min lön.

För vems jävla skull finns egentligen banker?!?
 
Välkommen till Norge... :angel:

Jag förstår din frustration. Jag kan för mitt liv inte förstå hur myndigheterna där kan vara så långt efter i jämförelse med Sverige?
Allt tog hundra år när jag bodde där. Inga filialer utan bara huvudkontor. Norska Swedbank-hemsidan ser ut som ett skämt i jämförelse med den svenska, likadant dosan man får.
 
Välkommen till Norge... :angel:

Jag förstår din frustration. Jag kan för mitt liv inte förstå hur myndigheterna där kan vara så långt efter i jämförelse med Sverige?
Allt tog hundra år när jag bodde där. Inga filialer utan bara huvudkontor. Norska Swedbank-hemsidan ser ut som ett skämt i jämförelse med den svenska, likadant dosan man får.

Kräver de pass som legitimering om man åker in på ett bankkontor i Norge också? Just nu känns det lockande att ta bilen dit för att slippa ha med Swedbank att göra. Snacka om att de gör allt för att slippa kunder!
 
Kräver de pass som legitimering om man åker in på ett bankkontor i Norge också? Just nu känns det lockande att ta bilen dit för att slippa ha med Swedbank att göra. Snacka om att de gör allt för att slippa kunder!

Senast jag var där var det pass som gällde, ja. Eftersom jag bara hade d-nummer.
 
Även om det gäller utbetalning av lön? IBAN-nummer då eller?
Jag har fått min norska lön till mitt svenska konto, orkade inte skaffa norskt konto bara för några månaders jobb. Gav chefen IBAN-nr och allt sånt och fick det till mitt konto med bara en dags fördröjning.
 
Jag har fått min norska lön till mitt svenska konto, orkade inte skaffa norskt konto bara för några månaders jobb. Gav chefen IBAN-nr och allt sånt och fick det till mitt konto med bara en dags fördröjning.

Underbart!! Det vore ju guld. Nog för att det är återkommande jobb för mig, men det rör sig fortfarande bara om ett par månader om året.
 
Obildad är dagens ungdom! :D

Björn Rosengren sa att Norge är den sista Sovjetstaten. Kanske lite överdrivet, men nog är de förtjusta i byråkrati. När jag jobbade i Norge så löstes det genom att jag fick en utbetalning som jag kunde lösa in på bankkontor eftersom det var så krångligt att skaffa norskt bankkonto. Jag behövde med andra ord bara tampas med skatteetaten.
 
Här är en till som kan intyga att det går bra att skicka lön till ett konto i utlandet/ta emot lön från utlandet. Det är många företag som anlitar arbetskraft från utlandet, t.ex.

Jag jobbade som mötesbokare under en kort period och det företaget jag jobbade för hade många anställda som bodde utomlands och jobbade hemifrån. Deras lön betalades ut som vanligt till deras egna konton i respektive land utan att dom behövde ha konton i Sverige.
 
Det är inte bara Norska banker som kräver pass, det gör svenska också. Handelsbanken vägrade tom att upprätta ett bankkonto till undertecknad pga att jag inte har något svenskt giltigt personnr. Mitt gamla står i emmigrantregisteret och kan inte användas om jag inte flyttar hit igen. All heder till Swedbank om hjälpte till och fixade det på en kvart. Handelsbanken kunde inte förstå varför man skulle ha eller hade behov för ett konto i Sverige när man bodde i Norge. Att jag har hus här och att det var därför hade ingen betydelse.
 
@Migo: Jag har inget vettigt att komma med men du har mina sympatier :( Jag gick några ronder med norska tullen när jag var där och jobbade och det var helt absurt. Visserligen hade paketet skickats på fel sätt men det var stört omöjligt att lösa det hela. Jag gav upp och det fick gå på retur.
 
Maken kunde inte få något konto trots att han hade Svenskt personnummer eftersom han inte hade Svenskt i.d. :crazy: Pass räckte inte, där var det Swedbank som löste det också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp