Nån med koll på Norska hästpass?

Elisha

Trådstartare
Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här.

Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden varit inställd på att hon måste ha helt nytt pass och inte bara tilläggsregistrering i och med att Norge inte är med i EU, därmed borde det inte vara EU-godkända pass som är Jordbruksverkets krav om man enbart ska behöva tilläggsregistrera.

Ringde Hästavelsförbundet idag, och dom trodde att de Norska passen skulle vara godkända, men inget hon kunde bekräfta. Har tidigare mailat Jordbruksverket och hon trodde också att det var okej med att bara tilläggsregistrera. Har även ringt id-kontrollanten jag tänkt använda men hon vet inte heller. Har nu mailat de norska förbundet men inget svar än. En id-kontrollant ska kunna se i passet om nytt pass behövs eller ej, sa hon på Hästavelsförbundet. Hästen är dock tom lördag utlånad på foder så kan inte kontrollera passet innan dess. Vill gärna boka in med id-kontrollanten redan idag så vi hinner skicka in innan månadsskiftet.

Så nu undrar jag alltså om det är nån här på buke som har koll på om de Norska passen är ok enligt EU standard? I värsta fall får jag invänta lördag och kontrollera med passet då, men ja, kan jag veta nu är det ett stort pluss.

Hon på Hästavelsförbundet sa att det ska bl.a. Stå med om hästen har fått medicin med karens och får gå till slakt eller ej.

Nån med koll? Okänd härstamning om betydelse.
 
Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här.

Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden varit inställd på att hon måste ha helt nytt pass och inte bara tilläggsregistrering i och med att Norge inte är med i EU, därmed borde det inte vara EU-godkända pass som är Jordbruksverkets krav om man enbart ska behöva tilläggsregistrera.

Ringde Hästavelsförbundet idag, och dom trodde att de Norska passen skulle vara godkända, men inget hon kunde bekräfta. Har tidigare mailat Jordbruksverket och hon trodde också att det var okej med att bara tilläggsregistrera. Har även ringt id-kontrollanten jag tänkt använda men hon vet inte heller. Har nu mailat de norska förbundet men inget svar än. En id-kontrollant ska kunna se i passet om nytt pass behövs eller ej, sa hon på Hästavelsförbundet. Hästen är dock tom lördag utlånad på foder så kan inte kontrollera passet innan dess. Vill gärna boka in med id-kontrollanten redan idag så vi hinner skicka in innan månadsskiftet.

Så nu undrar jag alltså om det är nån här på buke som har koll på om de Norska passen är ok enligt EU standard? I värsta fall får jag invänta lördag och kontrollera med passet då, men ja, kan jag veta nu är det ett stort pluss.

Hon på Hästavelsförbundet sa att det ska bl.a. Stå med om hästen har fått medicin med karens och får gå till slakt eller ej.

Nån med koll? Okänd härstamning om betydelse.

Ja, de Norska passen är EU-godkända. Norge samarbetar ju väldigt mycket med EU, så vi följer i stort sätt EUs riktlinjer på dom flesta områden. :)
 
Ja, de Norska passen är EU-godkända. Norge samarbetar ju väldigt mycket med EU, så vi följer i stort sätt EUs riktlinjer på dom flesta områden. :)
Åh så bra, tack för snabbt svar. Får så olika information! Även nya riktlinjer med att ev medicin med karens ska finnas med samt om hästen får gå till slakt? :-)
 
Ja, de Norska passen är EU-godkända. Norge samarbetar ju väldigt mycket med EU, så vi följer i stort sätt EUs riktlinjer på dom flesta områden. :)

Skulle just säga samma sak. Har en häst importerad från Norge 2001. Har bara tillägsregistrerat i min rasförening fyra år efter eftersom han visades som hingst och det räckte även nu.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 473
Senast: Lingon
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 205
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Jag fick i mitten av maj reda på att en mycket intressant tjänst på företaget där en av mina vänner jobbar, skulle bli ledig. Min vän...
Svar
8
· Visningar
1 805
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp