C

Cutie

just nu har jag kommit in i en fas, allt som har med min ridning just nu går åt H*lvete... jag som nästan aldrig åker av, har åkt av tre gånger på 4 veckor.

2 av dem har det gjort ont en hel del.

allt började med att träningarna gick hur underbart som helst, jag kände verkligen att min älskade häst och jag hade hittat vararandra i hoppningen, något som jag längtat så hett efter i de 6 år som jag har haft min häst.

jag kände verkligen litade på min häst och att hon litade på mig och vi började hoppa högre än vad jag nånsin vågat drömma om.

för ca 3 år sen vågade jag knappt hoppa en bana på 40-50 och nu har vi utan problem hoppat flera hinder i följd på 1,15-1,20.

men så ramlade jag för 1,5 månad ner i en grop och stukade foten, därfter har skadorna (på mig) avlöst varandra, först foten, sen åkte jag på en träning och fick vaden på en bom, sen när jag blev frisk från det så åkte jag av igen och fick rejält ont i knät, (som inte riktigt har läkt ännu) och så åkte jag av på tävling förra helgen (då slog jag mig inte) och nu har hon börjat stanna ibland, ganska sällan, men tillräkligt för att jag inte ska lita helt på henne, och då blir felen HELT mina, jag vågar inte rida på ordentligt.

och idag kom droppen, jag skulle duscha av mig genomsvettiga häst efter ridturen, och hon brukar vara lite fjompig med vatten men brukar ändå sköta sig, men idag så klev hon rätt på min stortå och nagelbandet gick av och tån är helt svullen och blå, så nu har jag tok ont igen.

jag hade tänkt att hon skulle gå på sin årliga sommarvila efter tävlingen som är på torsdag, men nu bestämde jag mig! JAG GER UPP! iaf för tillfället, det känns inte som att det är meningen att jag ska tävla och träna just nu, så nu får hon 2 veckors vila på betet och sen ska jag börja om igen, tänker hoppa låga hinder (dom slappnar jag iaf av på) osv.

men samtidigt så gör det mig så himla ledsen, det är juh det här jag älskar mest av allt, tävla, träna och pyssla med min häst som är världens finaste.
(och min vovve också förstås)

jag känner mig så besegrad.

vet egentligen inte vad jag vill med tråden, kanske bara skriva av mig och kanske prata med nån som varit där jag är nu? eller vad som helst.

Sv: ge upp?

Alltid jobbigt att hamna i en svaka. Men kan du inte låta hästen gå på bete resten av sommaren? På så vis får du ju mera tid övar att fundera på om du saknar ridningen eller vill sluta. 2 v kan jag tycka e lite för kort att varkligen kuna känna efter.

Ställ av hästen längre än 2 veckor och ta nya tag sedan. Visst är det tungt när man hamnar i svackor det tycker jag med och jag har hamnat i svackor ganska ofta känns det som. Men jag har helt enkelt ställt av hästen kanske en månad och bara pysslat och myst och då har längtan och glädjen återfunnits. Jag tänkte på det där att hon börjat stoppa (vet inte hur gammal hästen är) men kan det bero på att ni helt enkelt hoppat för mycket och ofta?
Hon kanske behöver slappa lite även i ridningen. Sänk kraven och ha skoj i skogen tillexempel istället. Bara några ideer från mig alldeles för tidigt på morgonen.

nae, jag vet redan att jag inte vill sluta, jag känner bara att jag vill läka ihop helt och hållet innan jag börjar igen, jag har redan börjat ångra mig och det är bara dag 1 :p

det är juh hoppningen som inte känns bra just nu, så det är juh den jag får börja om med...

nja, alltså hon stannar bara när vi kommer fel (som beror helt på mig) hon älskar att hoppa, blir helt till sig när vi ska hoppa, så det är nog inga problem, jag har alltid varit nogrann med att inte hoppa för ofta, dels för att jag inte vill slita på henne och dels för att hon inte ska tröttna,

och tröttna det har hon nog inte gjort, hon var hur glad som helst över att vi skulle hoppa några språng igår (då hade vi inte tagit några skutt på över en vecka)

att hon stannar är eftersom jag inte hittar avsprångspunkten, får panik och håller henne för mycket, jag litar helt enkelt inte på henne (fast det är mitt eget fel att hon stannar) det sitter i huvet på mig, hon stannar inte ofta dom få gånger det är hennes fel är när hon tycker hindrena är otäcka och stannar fleeeeera meter innan hindret, alternativt att hon får syn på nåt i sista stund...

Strunta i att hopp på ett tag. Ridut, dressyr eller kanske tömkör. Vad du än hoppa inte på ett tag. Sen kan du ju börja med bommar och kavaletti.

Skönt iaf att du känner nu att du inte vill sluta:laugh:

Perfekt tidpunkt att ta ett brejk. Släpp hästen på bete, bestäm dig för att hästen får gå t ex 8 veckor utan ridning. Använd den tiden till att ladda upp mentalt, tänk på det roliga med ridning, gånger det gått bra. Vad du vill göra när ni kommer igång igen, lägg upp träningsschema.

Och börja om till hösten. Ibland behövs en nystart för både häst och ryttare för att komma rätt igen.

Jag vet hur du känner!
Har haft ett par gånger när jag känt exakt likadant - det känns som att allt är emot en! För mig har det varit framförallt skador på hästarna och att saker bara inte klaffar, att man får jobba dubbelt så hårt som alla andra för småsaker. Man vet ju någonstans att det inte går att sluta, man älskar det för mycket! DÄrför får man tänka att det trots allt faktikst gör en starkare och man får en massa värdefulla erfarenheter som kanske inte alls känns särskilt värdefulla just då. Men om man ser sig själv som en fighter som ska UPPÅT oavsett vilka motgångar som kommer i ens väg så kommer man klara det och se tillbaka på den där jobbiga tiden som något som var bra för en trots allt. "det som inte dödar det härdar"... Du kommer igen, det kommer bli jättebra! Lycka till, kram.

svarar alla:

ja det blir ett brejk just nu iaf ;) men jag vet ej hur lång tid jag klarar att vara utan ridning och min hästapålla!

men 2 veckor är helt bestämt sen får jag se vad jag känner då, och då blir det rida ut och busa, tömköra, dressyr på ängen/paddocken allmänt pyssel och mys, sen kommer jag att börja skutta lite när jag känner att det känns bra.
men en sak som jag har tänkt att jag ska öva på. är att på låga hinder (typ kryss) låta henne bestämma tempot mot och försöka släppa av på mitt kontrollbehov, det tror jag kommer vara nyttigt för mig + att jag då lär mig att lita mer på henne.

tack alla för svar och peppningar, det värmer ska ni veta!

Jag hade en sådan svacka i våras!
Flög av hela tiden kändes det som och hästen gick bakåt i utbildningen och allt var imot mig...
Övervägde allvarligt att sälja min älskade för jag klankade ner så mycket på mig själv och tyckte han förtjänade bättre än vad jag kunde erbjuda.
Skador hade jag. Åh herregud:grin: Stukad fot, hjärnskakning, brusten muskel pga hästtramp på mig, blå exakt överallt.... USCH vad hemskt det var:D

Jag tillät mig att "deppa" 1vecka och sen gjorde jag upp en plan på hur vi skulle komma tillbaka. (Kom fram till att jag är alldeles för självisk i grund och botten... Så det enda som återstod om jag kunde se mig själv och pollen i ögonen var att kämpa)

Pollen fick vila ca 3veckor sen gjorde vi bara roliga saker igen (promenader, uteritter, osv) Efter ett tag började jag rida "som vanligt" igen... Men med rejält sänkta krav... Tränade verkligen bara grundläggande saker, självklara saker. Halt-skritt-trav-halt=DUUUKTIG HÄST:p

Och sen... Helt plötsligt... Så gick träningen bättre än någonsin och vi utvecklades som bara den och allt var perfekt...

När man väl nått botten kan det bara bli bättre:)

Det låter nästan som att både du och din häst behöver en paus. Jag tycker att du gör helt rätt i att låta hästen får sommarvila i ett par veckor. Börja sedan lugnt och fint med ridningen igen. Träna gärna för en tränare som både kan få dig och din häst framåt i ridningen men även som kan uppmuntra dig så att du får ett bättre självförtroende igen!

jaa, det känns faktiskt helt nödvändigt.

och när det gäller tränare så började jag träna för en helt fantastisk tränare i vintras, han är lugn, duktig och han tar sig tid med mig när jag är osäker, det är därför vi utvecklades enormt på en kort tid, och sist vi tränade för honom ramlade jag av,och då blev jag jätteledsen och besviken på mig själv (det var juh självklart mitt eget fel att jag åkte av) och då tog han mig åt sidan och så pratade vi en stund och så berättade han hur mycket vi hade utecklats sen han såg oss först, sen bestämde han att vi skulle göra en egen övning bara han och jag i slutet.
det tyckte jag var superskönt och jag tror att jag bara ska träna för honom sen när jag kommer igång igen.

gud vad skönt att det finns nån som har varit i samma sits som mig, och det som känns bäst är att det ordnade sig för dig, och det hoppas jag att det gör för mig också :D

Skickar tröst och stöd! Alla har svackor, det är inget att skämmas över, och inget som behöver påverka dig senare. Släppt ut hästis på bete en längre period och ta dig lite tid att slicka såren. Är du ledsen och negativ så märker ju hästen det också, och allt blir bara negativt ändå. Ta det lugnt, lämna ridnigen några veckor, och gör bara roliga saker när du sedan sätter igång.

kram

Måste berätta något positivt nu då. Jag var i en svacka och har inte ridit på nästan 1 månad. Sedan i går kvälls vart jag så sugen på att rida. Planen var att han skulle få stå 1 vecka till eftersom sambon är borta och jag har barnen själv. Min kompis erbjöd sig att följa med och hjälpa barnen med deras ridning så jag kunde rida själv. Och jösses vad nöjd jag är. Visst han körde lite rodeo och tramsa lite men jag hade inga krav direkt eftersom jag ville ha lite koll på barnen också och det känns så skönt nu att jag faktiskt ridit igen.

Nu känns det så bra så ja svackan börjar jag väl klättra ur nu. Så visst kan det vända efter lite vila. :D

jag tycker det låter b´ra att ta en vila för både dej och hästen. Jag tror att du ska tat lugnt ett tag och steg för steg bygga upp en ny relation med dinhäst. du kanske aldrig kmr upp till sånna höjder igen, broende på hur gammal din häs e, en häst är i sina bästa år mellan 10 och 12 år. Lycka till!

jag tycker det låter b´ra att ta en vila för både dej och hästen. Jag tror att du ska tat lugnt ett tag och steg för steg bygga upp en ny relation med dinhäst. du kanske aldrig kmr upp till sånna höjder igen, broende på hur gammal din häs e, en häst är i sina bästa år mellan 10 och 12 år. Lycka till!

Bäst år mellan 10 och 12 år? Vad har du fått det ifrån? Beror väl helt och hållet på massa olika saker.

Vilken ryttare har INTE varit där du är just nu - flera gånger dessutom???

Den kan väl skriva in här och delge oss andra sina magiska trix:D

vi tävlar inte på några större höjder direkt alls, mest hobby, min häst är 14, men när jag köpte henne var hon 8 och då hade hon inte direkt gjort nåt (utbildningsnivån låg som på en 3-4 åring...) och hon är sparsamt tävlad och har aldrig varit halt, sjuk eller liknade så jag tror hon kommer hålla ett tag till för den lokal (ev låg regional) nivå som jag ska tävla på :)

Vilken ryttare har INTE varit där du är just nu - flera gånger dessutom???

Den kan väl skriva in här och delge oss andra sina magiska trix:D

det tycker jag verkligen! jag behöver pepp!
ska glo på mina träningsfilmer nu så jag blir lite pepp :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 453
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 264
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka