Bukefalos 28 år!

Gecko-hona som slutat äta...

Lena Furberg

Trådstartare
Vid reptilmässan i augusti köpte vi en 2-årig Leopardgecko-hona till vår 1-årige hanne. Hon var väldigt smal när vi tog hem henne, och enormt matfrisk. Hon åt och åt och åt och blev snart jättetjock och med rejäl svans. Hon/de får syrsor pudrade med kalk och vitaminer, samt zoophobas (bara honan äter dem).
De har ett stort fint terrarium med allt man "ska" ha - varm grotta, sval grotta, vattenskål som dom badar i, fuktlåda, rätt sorts sand, rent och fint, etc etc.
Men, nu har honan matstrejkat i säkert två veckor! Hon verkar frisk och pigg, men hon som tidigare lätt satte i sig 3 zoophobas på raken, äter nu noll. Kan hon tänkas lägga ägg??? Ömsat skinn har hon gjort flera gånger utan problem, senast ganska nyligen. Så, kan det vara ett tecken på äggläggning???
I fuktlådan har de bara fuktigt hushållspapper, kan hon lägga sina ägg där i eller måste hon ha t.ex. vermiculit?
Nån annan teori??
 
Sv: Gecko-hona som slutat äta...

Det kan vara så, men det kan även vara så att hon vill vintervila. Åtminstone har jag märkt sådana tendenser på ormar och ödlor om man hoppar dvalan. Nu ska ju inte geckosarna dvala utan vila men jag skulle inte våga göra det ändå om hon nu ska lägga ägg. Dock så lägger leoparder ägg bara 4 veckor efter parningen så det borde väl ske ganska snart i sådana fall. Har du äggkläckare? hon kommer säkert lägga äggen även om du inte har vermiculit men det är nog inte ultimat om du vill kläcka fram dom
 
Sv: Gecko-hona som slutat äta...

Jag har kvar det mindre terrariet där det finns en värmedyna, och där jag kan lägga in plastaskar där äggen kan kläckas. Duger det som äggkläckare tror du? Vad ska jag ha som underlag för äggen? Hittar ingen vermiculit nånstans!!
Risken är väl att hon, om hon nu ska lägga ägg, gräver ner dem nånstans i sanden i sitt terrarium och så hittar jag dem inte, innan dom torkat ut :-/
Annars kanske hon, som du skrev, bara vilar?!? Hon åt sig ju absolut smällfet när vi fick hem henne, men slutade bara hux flux en dag.
 
Sv: Gecko-hona som slutat äta...

nej du behöver en våtkläckare, eller ja det är det lättaste om man själv vill kläcka fram ägg. vermeculit brukar finnas på ica på växtavdelningen, det finns något annat som heter något liknande som funkar med men jag tycker det är svårare att hantera. Om hon har en bra låda med vermeculit brukar dom lägga äggen däri, men säker kan man ju inte vara. Man kan bygga ihop en egen våtkläckare om man är lite snitsig.

här är ett exempel på en sådan
http://www.majsorm.nu/klackare.html

Har du kollat honan om det ser ut som det kan va ägg i henne? dom lägger ju två relativt stora ägg så det borde kunna synas.
 
Sv: Gecko-hona som slutat äta...

Tack för länken! Ojoj, det blir till att börja konstruera....... Jag trodde det räckte med en lagom fuktig låda med rätt temperatur, jag...! :angel:
Vi har vänt upp och ner på henne några gånger och kikat, och alla tycker hon ser ut att ha ägg. Men så har hon sett ut jättelänge nu, betydligt mer än 4 veckor, så hon kanske bara är bullig om magen...! Vi ska kolla igen! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Högtalare
  • (Dam) Fotboll
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp