Bukefalos 28 år!

Avmaskning trots nollat träckprov?

Lukin

Trådstartare
Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt.
Träckprov är nyligen taget och visar hittills noll, väntar bara på odlingen, som om de senaste fem åren är någon indikation borde visa noll den med.
Går det ens att få avmaskningsmedel utskrivet vid nollat träckprov?
 
Nolla måste väl betyda nolla. Jag nollar också. Veterinärerna på träckprovsfirmorna är trevliga ring dem och be att få hänvisa till dem. Prova det, lycka till.
 
Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt.
Träckprov är nyligen taget och visar hittills noll, väntar bara på odlingen, som om de senaste fem åren är någon indikation borde visa noll den med.
Går det ens att få avmaskningsmedel utskrivet vid nollat träckprov?
Träckprov visar ju förekomsten av parasiter i just det provet, det garanterar ju inte att hästen inte har några parasiter alls.
 
Men är det svårt att få medlet utskrivet om man inte kan visa förekomst på träckprov? Det var åratal sen min häst behövde avmaskas och jag vet inte hur strikta veterinärer är med det här nu.
 
Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt.
Träckprov är nyligen taget och visar hittills noll, väntar bara på odlingen, som om de senaste fem åren är någon indikation borde visa noll den med.
Går det ens att få avmaskningsmedel utskrivet vid nollat träckprov?
Fullt normalt numera. Samma gäller här i vårt stall. Vill man få ut sin häst i hagen när den kommer så ska den vara avmaskad några dagar innan, annars avmaskas den vid ankomst och får inte gå på gräs på några dagar. Klart fördelaktiga att avmaska i sin hemmamiljö innan foderbyten mm som följer med en flytt. Bör inte vara några som helst problem att få ut medel, så SVA rekommenderar denna rutin numera.

SVA
 
Men är det svårt att få medlet utskrivet om man inte kan visa förekomst på träckprov? Det var åratal sen min häst behövde avmaskas och jag vet inte hur strikta veterinärer är med det här nu.
Efter de senaste studierna som visar att stora blodmasken nu gått från att påvisas på 1/6 av gårdarna till 2/3 så rekommenderas avmaskning vid flytt... Så det bör vara betydligt lättare nu än för bara några år sedan.
 
I det stall jag var ansvarig krävde vi samma men med extra krav att den skulle avmaskas på plats i nya stallet så att man såg. Helt enkelt för att slippa få in stor blodmask. Nya hästar stod i en särskilt karantänhage tills de var avmaskade osv.

Inga som helst problem få utskrivet om man förklarar varför

De kan nolla på träckprov men vara positiva för stor blodmask. Och de kan vara negativa på odling men ha stor blodmask om provet är taget "fel tid"
 
Tack så mycket för alla informativa svar!
Jag byter inte stall så ofta och rutinen att avmaska oavsett var ny för mig och jag övertänker lätt saker och blev väldigt stressad av ifall det skulle vara svårt att få ut receptet, men nu känner jag mig mycket lugnare :)
 
En fråga är noll på pcr lika opålitligt som odling på stora blodmasken?

Vi ställde den frågan till SVA (vi är med i deras avmaskningsprogram). SVA rekomenderar odling före pcr men kör det senare om man inte specifikt misstänker stor blodmask.
 
År efter år oberoende av årstid?
Nu pratade vi ju om provtagning och avmaskning inför en flytt

Men har du samma hästskonstellation på markerna, det är noll år efter år och du har (trots noll) odlat för stor blodmaskmed negativt resultat är det givetvis en helt annan sak än ett enstaka prov med noll.

Som stallägare skulle jag lika mycket kräva det skulle avmaskas inför en flytt dock. Helt enkelt för att du kan inte veta säkert att hästägaren talar sant om att det är nollprov nummer 37 typ
 
Avmaskning är ett verkningsfullt medel och påverkar häst och natur.

Nu pratade vi ju om provtagning och avmaskning inför en flytt

Men har du samma hästskonstellation på markerna, det är noll år efter år och du har (trots noll) odlat för stor blodmaskmed negativt resultat är det givetvis en helt annan sak än ett enstaka prov med noll.

Som stallägare skulle jag lika mycket kräva det skulle avmaskas inför en flytt dock. Helt enkelt för att du kan inte veta säkert att hästägaren talar sant om att det är nollprov nummer 37 typ
Tror du att någon vill egentligen hyra in i ditt stall om du inte litar på vederbörande? Egentligen? Jag tror på dig och tror att du är mer pragmatisk än så och att du litar på vetenskapen?
 
Avmaskning är ett verkningsfullt medel och påverkar häst och natur.


Tror du att någon vill egentligen hyra in i ditt stall om du inte litar på vederbörande? Egentligen? Jag tror på dig och tror att du är mer pragmatisk än så och att du litar på vetenskapen?
Det var inga som helst problem få inackorderingar när förra stallet (på mitt initiativ) införde det. Folk förstod. Och har man någon gång fått in stor blodmask för att folk inte varit ärliga så är det mycket enklare att inte lita på folk

Det har inget med vetenskap att göra?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 413
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 877
Senast: Lhas
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 753
Senast: Freazer
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp