Gel + fleecelindor?

iNHALE

Trådstartare
Fick nyss syn på dessa lindor som jag aldrig sett tidigare. Tydligen är det gel som man lindar närmast benet, och sen fleece över. Blev lie nyfiken då jag aldrig sett sådana tidigare.

Någon som har någon erfarenhet av dessa? Vad tycker ni, hiss eller diss?

132000800_1.jpg

Sv: Gel + fleecelindor?

Verkar ingen höjdare om jag ska ge en snabb tanke, eftersom det blir en massa skarvar mot hästens ben.

Hur klarar en sån linda av tvätt är min lilla fundering. Jag tror att gelen är så pass mjuk att skarvarna inte är några problem.

ser ut som en ny variant av 50/50 lindorna, med så gel istället för fleece och fleece istället för elastisk.
förstår inte varför man inte kan ha gelpaddar + fleece lindor istället, måste vara enklare att tvätta i alla fall och billigare att kunna matcha med shabraket med ett sett gelpaddar och 5 sett riktiga lindor(som går att använda till stallbandage/transport lindor också) . än att ha 5 sett gel+ fleece lindor och sen ytterligare vanliga lindor till stall/transport.

eftersom jag alltid lindar med padd så nej dom lindorna går bort direkt. 50/50 lindor är ingenting jag tror på.

Tycker risken att man skulle linda med ojämnt tryck borde vara väldigt stor med gellindor. Ser man tom på produktbilden där det första varvet med gel högst upp är väldigt hårt spänt.

Tycker risken att man skulle linda med ojämnt tryck borde vara väldigt stor med gellindor. Ser man tom på produktbilden där det första varvet med gel högst upp är väldigt hårt spänt.

Det tänkte jag också på. Känns som om gelen kan strama åt om man drar för hårt. Det är väll inte lika oelastiskt som fleece sas. Har däremot aldrig klämt på några så har ingen aning.

Min första tanke är att det kan vara en bra linda för nybörjare att träna med men det är inget jag skulle vilja ha på min häst någon längre stund utan just bara för att träna med. Det kan ju vara svårt i början att linda och att då få lite hjälp ifrån en klibbig gel"pad" är ju inte fel.

Jag har såna. Dom funkar fint och är inga problem att tvätta. Använder dom bara när hästen går intensivare pass.

Förstår inte vitsen faktiskt. Vill jag ha lindade ben vid ridning vill jag ju ha elastik i lindan. Vill jag ha ett värmande bandage använder jag yllelindor.

Yllelindor? Det har jag faktiskt inte sett någon gång. Är det något man använde "förr" i tiden?

Gelen är det ingen fara för, tvättar mina antiglidpaddar av samma material i tvättmaskin varje vecka. :)

Jag har ett set yllelindor, som jag har ärvt. De är 30+ år gamla.

Har inte heller sett några nya yllelindor. Men de är väldigt bra att göra stallbandage med, mina är mindre elastiska än fleece.

Då får man ju träna på att linda ;) folk verkar ju över lag ha svårt att linda, har svårt att tro att dessa blir bättre eller sämre i någon som lindar dåligts händer.

Yllelindor? Det har jag faktiskt inte sett någon gång. Är det något man använde "förr" i tiden?

Va? Har du inte sett yllelindor:confused: ylle är det bästa material som finns tycker jag. Speciellt om du är ute efter ett värmande bandage. Äldre hästar som behöver vara lindade om natten tex, eller om du lägger ett våtvarmt omslag. Ylle är suveränt. Värmer väldigt bra samt andas jättebra. Jag kommer inte sluta använda det (om det inte dyker upp något material som är bättre då förstås) Likadant med ylletäcken. De är super.:)

Jag har ett set yllelindor, som jag har ärvt. De är 30+ år gamla.

Har inte heller sett några nya yllelindor. Men de är väldigt bra att göra stallbandage med, mina är mindre elastiska än fleece.

Men mina senaste köpte jag för något år sedan. Visst är de mindre elastiska än fleece, men fleece kan inte jämföras med ylle. Ylle är överlägset på alla punkter tycker jag. De är inte i samma division. (Fleecelindor har jag aldrig hittat någon enda funktion för. När tycker ni att de är bästa valet?)

Vart hittar du yllelindor då? Vad är det för märke på dom? Jag har aldrig sett eller hört någon som använder det så jag är nyfiken som tusan! Folk nämner dom då och då men man får aldrig tips eller veta något om vart de finns m.m.

Borde det inte annars gå att klippa till egna? Man köper ylletyg av rätt tjocklek i en tygaffär, så många meter som lindorna ska vara långa, sen klipper man ut lindorna som två långa remsor, syr fast kardborre, klart?

Equline har "mixed wool" i både rid och stallbandage. Jag har stallbandagen, tycker de är mycket bättre än fleece.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 176
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 682
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka