Genomskinliga tänder

Retina

Trådstartare
Mina tänder blev för några år sedan mer genomskinliga längst ut på framtänderna, främst i överkäken men även en del på underkäken. De är inte helt genomskinliga men det syns genom tänderna om jag håller tungan tryckt bakom dem eller inte. Det har hållit sig ganska konstant lika sedan dess så därför har jag inte brytt mig så mycket, och tandläkaren har inte sagt något om det när jag varit in på allmänkoll. Nu verkar det dock ha lossnat en liten pyttebit från ena framtanden där det är "genomskinligt" så nu börjar jag bli orolig.

Jag får i mig nära RDI av kalcium bara av gröten jag äter morgon och kväll så jag tror inte att det borde vara kalciumbrist, men det kanske inte skadar att äta mer av det. Hur reparerar och bygger man upp tänder så att de blir starka igen?

Jag röker och snusar inte om det gör någon skillnad. Borstar tänderna två ggr per dag med fluortandkräm. Hjälp?
 
Jag har så också, fast värre. Det är emaljen som försvunnit och det är dessvärre inte möjligt att få den tillbaka. Det du kan göra är att förebygga så att det inte blir värre.

För egen del har jag bettskena på natten. Borstar även tänderna med en eltandborste, och använder en speciell tandkräm ”Pro emalj” som sliter minimalt på tänderna. Fluortabletter kan även vara bra att ta.

Undvik saker som kan fräta på tänderna, t.ex läsk gör mycket skada. Min tandläkare föredrar om jag enbart dricker vatten. Undvik sött och surt.

Det finns en risk att tänderna går sönder när emaljen fräts bort, huruvida vanligt det är vet jag inte. Eftersom du tappat en bit tycker jag absolut du kan ringa din tandläkare och prata om åtgärder.

Jag hade inte varit orolig dock, men börja förebygg för fler skador. Det är värt det.
 
Mina tänder blev för några år sedan mer genomskinliga längst ut på framtänderna, främst i överkäken men även en del på underkäken. De är inte helt genomskinliga men det syns genom tänderna om jag håller tungan tryckt bakom dem eller inte. Det har hållit sig ganska konstant lika sedan dess så därför har jag inte brytt mig så mycket, och tandläkaren har inte sagt något om det när jag varit in på allmänkoll. Nu verkar det dock ha lossnat en liten pyttebit från ena framtanden där det är "genomskinligt" så nu börjar jag bli orolig.

Jag får i mig nära RDI av kalcium bara av gröten jag äter morgon och kväll så jag tror inte att det borde vara kalciumbrist, men det kanske inte skadar att äta mer av det. Hur reparerar och bygger man upp tänder så att de blir starka igen?

Jag röker och snusar inte om det gör någon skillnad. Borstar tänderna två ggr per dag med fluortandkräm. Hjälp?

Äter du mycket frukt eller dricker citronvatten eller liknande?
En kollegas dotter fick emaljskador på grund av att hon drack citronvatten varje morgon. Många tror ju det är så nyttigt, men tänderna kan ta stryk.
 
Har samma problem... Inte heller fått anmärkning hos tandläkaren men är jätteträd att det ska bli värre

Så tråkigt, hoppas verkligen att det håller sig likadant. Så drygt att oroa sig också. :(


Jag har så också, fast värre. Det är emaljen som försvunnit och det är dessvärre inte möjligt att få den tillbaka. Det du kan göra är att förebygga så att det inte blir värre.

För egen del har jag bettskena på natten. Borstar även tänderna med en eltandborste, och använder en speciell tandkräm ”Pro emalj” som sliter minimalt på tänderna. Fluortabletter kan även vara bra att ta.

Undvik saker som kan fräta på tänderna, t.ex läsk gör mycket skada. Min tandläkare föredrar om jag enbart dricker vatten. Undvik sött och surt.

Det finns en risk att tänderna går sönder när emaljen fräts bort, huruvida vanligt det är vet jag inte. Eftersom du tappat en bit tycker jag absolut du kan ringa din tandläkare och prata om åtgärder.

Jag hade inte varit orolig dock, men börja förebygg för fler skador. Det är värt det.

Så det är inte så att tänderna av någon anledning lagrar mindre "byggmaterial" utan tänderna är alltid typ genomskinliga utan emalj? Trodde det var tvärt om, att emaljen var närmast genomskinlig. Varför har ingen någonsin sagt det! :D

Tack, jag ska köpa pro emalj och börja använda min eltandborste igen... Jag avskyr kolsyra så jag dricker i princip aldrig läsk, dessvärre dricker jag knappt något över huvud taget så det är ju inte heller toppen.

Kanske får ta tag i saken och faktiskt boka en tid.

Äter du mycket frukt eller dricker citronvatten eller liknande?
En kollegas dotter fick emaljskador på grund av att hon drack citronvatten varje morgon. Många tror ju det är så nyttigt, men tänderna kan ta stryk.

Nej inget sådant. Småäter inte nämnvärt heller så jag tror inte det har någon "yttre" koppling.

Boka en tid hos tandläkaren och be om råd där :)

Ja jag borde väl göra det. Tänk att det ska ta emot så mycket bara. :p Men jag tycker ändå att det är konstigt att de inte sagt något om det på flera år, ifall de hade haft några bra råd att ge för problemet.
 
Ja jag borde väl göra det. Tänk att det ska ta emot så mycket bara. :p Men jag tycker ändå att det är konstigt att de inte sagt något om det på flera år, ifall de hade haft några bra råd att ge för problemet.
Jag tror säkert att du får råd om du ställer frågan! Bättre råd än på ett internetforum iaf ;)
 
Jag tror säkert att du får råd om du ställer frågan! Bättre råd än på ett internetforum iaf ;)
Så är det ju alltid, och det är ju att föredra med ett professionellt utlåtande. Men jag tror faktiskt inte att det kommer vara "bättre" råd, det som sagts är ju rätt vedertaget? Sen kan det ju visa sig att TS emalj stått sig bättre än vad hon själv tror :)
 
Ja jag borde väl göra det. Tänk att det ska ta emot så mycket bara. :p Men jag tycker ändå att det är konstigt att de inte sagt något om det på flera år, ifall de hade haft några bra råd att ge för problemet.
Min förra tandläkare sa inget heller. Fast jag gick hos honom i flera år och han måste ha sett att mina tänders skick gradvis försämrades. När jag bytte tandläkare ordnades bettskena pronto och hon gav mig en massa tips på hur jag skulle förebygga redan första besöket.

Men om du aktivt frågar borde du få svar. :)
 
Jag har så också, fast värre. Det är emaljen som försvunnit och det är dessvärre inte möjligt att få den tillbaka. Det du kan göra är att förebygga så att det inte blir värre.

För egen del har jag bettskena på natten. Borstar även tänderna med en eltandborste, och använder en speciell tandkräm ”Pro emalj” som sliter minimalt på tänderna. Fluortabletter kan även vara bra att ta.

Undvik saker som kan fräta på tänderna, t.ex läsk gör mycket skada. Min tandläkare föredrar om jag enbart dricker vatten. Undvik sött och surt.

Det finns en risk att tänderna går sönder när emaljen fräts bort, huruvida vanligt det är vet jag inte. Eftersom du tappat en bit tycker jag absolut du kan ringa din tandläkare och prata om åtgärder.

Jag hade inte varit orolig dock, men börja förebygg för fler skador. Det är värt det.
Ursäkta för att jag stjäl tråden men jag har samma problem med emaljen. Jag har blivit erbjuden en bettskena att ha på natten som du har men hade fått intrycket att det hjälpte bara mig från att gnissla med tänderna, och då jag är osäker på om jag gnisslar med tänderna så har jag tvekat om att skaffa mig en sådan. Det skulle bli dyrt!
Tycker du att det har hjälpt? Eller gnisslar du med tänderna?

Läsk är annars mitt problem men det är jag medveten om :angel:
 
Ursäkta för att jag stjäl tråden men jag har samma problem med emaljen. Jag har blivit erbjuden en bettskena att ha på natten som du har men hade fått intrycket att det hjälpte bara mig från att gnissla med tänderna, och då jag är osäker på om jag gnisslar med tänderna så har jag tvekat om att skaffa mig en sådan. Det skulle bli dyrt!
Tycker du att det har hjälpt? Eller gnisslar du med tänderna?

Läsk är annars mitt problem men det är jag medveten om :angel:
Om du har slitskador på tänderna är det möjligt att du gnisslar/pressar, även om du inte själv vet det. Jag var rätt säker på att jag inte gjorde det, men min tandläkare sa emot, och jag har märkt nu i efterhand att jag visst gör det. Jag känner av det lättare med bettskenan.

Jag fick dessutom problem med låsningar och knäppningar i käken, och fick en bettskena till för att motverka just det. Så jag har två.

Huruvida du ska skaffa bettskena kan inte jag avgöra, men jag upplever att de jag har, har hjälpt mig. Tycker du kan prata mer ingående med din tandläkare. Om hen rekommenderar det är det värt att överväga. Även om plånboken säger emot :)

Rekommenderar dig även att överväga att sluta/minska på läsken om du dricker mycket ;) Kan nästan garantera att det är den största boven till hur mina tänder ser ut.
 
Om du har slitskador på tänderna är det möjligt att du gnisslar/pressar, även om du inte själv vet det. Jag var rätt säker på att jag inte gjorde det, men min tandläkare sa emot, och jag har märkt nu i efterhand att jag visst gör det. Jag känner av det lättare med bettskenan.

Jag fick dessutom problem med låsningar och knäppningar i käken, och fick en bettskena till för att motverka just det. Så jag har två.

Huruvida du ska skaffa bettskena kan inte jag avgöra, men jag upplever att de jag har, har hjälpt mig. Tycker du kan prata mer ingående med din tandläkare. Om hen rekommenderar det är det värt att överväga. Även om plånboken säger emot :)

Rekommenderar dig även att överväga att sluta/minska på läsken om du dricker mycket ;) Kan nästan garantera att det är den största boven till hur mina tänder ser ut.
Huh! Tack för svar! Då tror jag att jag faktiskt kanske ska slå till :up: det känns ju bättre att höra av någon annan med liknande problem än av tandläkaren som man ibland nästan misstänker att de bara hittar problem för att få mera pengar :p Hade du svårt att somna först med bettskenan eller märks den inte så mycket?

Läsk är min stora svaghet. Jag kämpar redan med den :angel:
 
Jag har borstat bort en del av min emalj, borstat för hårt. Så köpte en eltandborste och hoppas det blir mindre slitage.
Har dessutom bettskena på natten. Pressar ordentligt (visste det men inte vidden av det) och mina tänder är på väg att spricka av det. Men det kan tandläkaren se, så de kan säkert avgöra behov av bettskena eller ej. Dyrt, ja, men hellre det än att behöva dra ut tänder sen.
 
Samma problem här, hände efter komplicerad operation av visdomstand för flera år sedan. Trist.

Dricker inte läs eller citronvatten, använder eltandborste (både före och efter).

Upplever inte att det blivit sämre utan effekten kom typ ”över en natt”.
 
Hade du svårt att somna först med bettskenan eller märks den inte så mycket?
Jag hade inga problem att somna, men däremot fick jag problem med tandont och skav. Tandläkaren fick justera flera gånger innan den satt bra. Numera märks den inte speciellt.

Upplever du obehag/smärta så boka ett återbesök. De kan justera rätt mycket. :)
 
Jag hade inga problem att somna, men däremot fick jag problem med tandont och skav. Tandläkaren fick justera flera gånger innan den satt bra. Numera märks den inte speciellt.

Upplever du obehag/smärta så boka ett återbesök. De kan justera rätt mycket. :)
Tack för svar! :up:
 
Hej!
Har precis upptäckt samma sak hos mig. Men mina tänder har även blivit gulare.samt genomskinliga i kanten och när jag trycker tungan som någon skrev. Någon som även har det? Jag har som tidigare skrivet druckit citronvatten och borstat:(
 
Mina tänder blev för några år sedan mer genomskinliga längst ut på framtänderna, främst i överkäken men även en del på underkäken. De är inte helt genomskinliga men det syns genom tänderna om jag håller tungan tryckt bakom dem eller inte. Det har hållit sig ganska konstant lika sedan dess så därför har jag inte brytt mig så mycket, och tandläkaren har inte sagt något om det när jag varit in på allmänkoll. Nu verkar det dock ha lossnat en liten pyttebit från ena framtanden där det är "genomskinligt" så nu börjar jag bli orolig.

Jag får i mig nära RDI av kalcium bara av gröten jag äter morgon och kväll så jag tror inte att det borde vara kalciumbrist, men det kanske inte skadar att äta mer av det. Hur reparerar och bygger man upp tänder så att de blir starka igen?

Jag röker och snusar inte om det gör någon skillnad. Borstar tänderna två ggr per dag med fluortandkräm. Hjälp?
Ett tips är att börja dricka allting med sugrör. Det förhindrar sådant. Då slits inte tänderna på det sättet.
 
Hej!
Har precis upptäckt samma sak hos mig. Men mina tänder har även blivit gulare.samt genomskinliga i kanten och när jag trycker tungan som någon skrev. Någon som även har det? Jag har som tidigare skrivet druckit citronvatten och borstat:(
När jag var hos tandläkaren sist så visade hon mig att jag fått så på mina ena framtand. Jag hade inte lagt märke till det själv (eller rättare sagt, inte tänkt på det som ett problem). Men hon satte lite lagning på baksidan av tanden för att skydda den mot brott. Min förslitning tror jag kommer av Pepsi max-drickande. Så efter besöket började jag faktiskt försöka dricka all läsk med sugrör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp