Ger ni hela äpplen?

Delar äpple, inpräntat sen liten efter ha läst en artikel (minns inte om det var från Pollux eller Min Häst) om en ponny som satte i halsen.

Morötter delar jag bara i pytte bitar om jag ska ha det som belöning i träning.

Men ger ganska sällan äpplen/morötter. Använder mig främst av hack o musli som godis, både till vardags o i träning.
Vi har 6-7 äppelträd på gården så vi slänger in en hög äpplen i hagarna varje dag, kanske 5st/häst ungefär. Bara för att bli av med dem.

Träna med äpplen verkar kladdigt, då föredrar jag precis som du hack eller musli. 😅 Eller morötter, i nödfall.
 
Min veterinär berättade att hon varit ute på ett fall med en häst som svalt en morot hel och den då fastnat i strupen. Den klarade sig inte……
Efter det har jag blivit försiktigare.
 
Vi har 6-7 äppelträd på gården så vi slänger in en hög äpplen i hagarna varje dag, kanske 5st/häst ungefär. Bara för att bli av med dem.

Träna med äpplen verkar kladdigt, då föredrar jag precis som du hack eller musli. 😅 Eller morötter, i nödfall.
Jag har man ett eget träd blir ju förutsättningarna andra 😅
 
Jag har tänkt lite så också, att småbitar borde fastna lättare...? Stora äpplen får de ju inte ens in i munnen utan att bita sönder dem, och mindre äpplen är ändå så pass stora att de måste tuggas, tänker jag? Det är de där små pytteäpplena som kanske kan ställa till det... möjligtvis.

Tror inte jag har riktigt SÅ glupska hästar helt enkelt... kanske för att jag alltid sett till att de har mer eller mindre fri tillgång på stråfoder så de är aldrig speciellt hungriga. Är de hungriga har jag klantat mig.
Mer äpplesugen än hungrig. Spelar ingen roll om det är under betet eller när det nästan är fri tillgång till grovfoder.
 
Har haft häst i 20 år och alla vuxna hästar får alltid hela morötter och äpplen, inget har någonsin fastnat utan hästarna har tuggat ordentligt. Min häst som blev 28 fick en hel morot varje gång som ett sätt att kolla att hennes tänker var okej.
 
Morötter har jag läst ska inte delas i små bitar för risk för sätta i halsen. Jag ger förvisso inte mina hästar så mycket morötter eller äpplen. har varit med om foderstrupsförstoppning en gång, då fodrades hästen med hösilage i hagen.
 
Jag är lite nojig för att äpplen ska halka ner och fastna i halsen så dom delar jag oftast.
Även morötter delas men mest för att jag vill ge bitar som belöning och inte hela morötter.

Min häst fick fö foderstrupsförstoppning av en vanlig hästgodis så jag brukar dela dom också när dom är stora.
 
Jag har äppelträd i ett par hagar och står inte och delar fallfrukten. Än så länge (peppar, peppar) har det inte varit några problem.
Ger hela morötter och äpplen med. Den glupska får alltid från backen och då känns det som om risken för att fastna är mindre.
 
Jag trodde att min häst alltid tuggade, men en dag såg man tydligt hur äpplet svaldes helt och fastnade på vägen. Eftersom vi stod där och såg det kunde vi hjälpa till och massera ner det, tack och lov! Nuvarande häst får äpple från handen och biter av det.
 
Om jag handmatar ger jag alltid i bitar, inte skivade men att jag håller fast moroten/äpplet/apelsinen/whatever och ser till att hästen behöver ta en tugga. Eller om jag kan dela den lätt med händerna.

Dock brukar jag inte dela om jag lägger i krubban, då brukar de ändå bita av dem tänker jag, men det kanske inte alla hästar gör 🤔
 
Ger hela morötter och äpplen ur handen, men låter då hästen bita av en tugga, vill inte att den tar in ett helt äpple i munnen. Ger jag blandat i foder bryter jag morötter på mitten och delar äpplen i några delar per äpple.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
4 845
Foder & Strö Ja som trådens rubrik lyder... Hur lurar vi i våra kräsna hästar allt det där som inte är så gott?? Utifrån min analys och...
Svar
15
· Visningar
1 477
Senast: TheMariiaG
·
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 351
Senast: Sar
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 153
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp