Ger Stora Klossar På Sadeln En Dålig Grundsits?

SarmirBebis

Trådstartare
Jag har ridit med många olika sadlar genom åren som medryttare, egen häst, tränares hästar, ridläger hästar etc. etc. etc.
Jag har bl.a ridit i denna sadel (Dressyrsadel T8 Surface Block Dressage Thorowgood®)
320731-10_1.jpg

Och jag älskade den verkligen! Allt beror på hästen och denna häst, som väldigt gärna blev frammåt-tung och nästan "sträckte" på bakbenen för att, lite passivt, "bocka" av ryttaren, så fungerade denna sadeln väldigt bra.
Så, allt beror på ekipaget och inte bara hästen och inte bara ryttaren, men det är väl lite underförstått i ett forum med ryttare.

Men när jag kollar på att köpa denna sadel blir jag stissig och lite nervös över att sadeln kommer att ge mig så mycket "hjälp" med att hålla tillbaka mina knän i rätt position så att jag sedan, när jag rider i en "vanlig" sadel, kommer att ha förstört min grundsits.

Och med grundsits menar jag alltså hållningen som jag i grunden har i alla sadlar och på alla hästar, sitsen kan ju vara bra och dålig i olika sadlar, på olika hästar och i olika övningar där du kanske faller fram eller inte "sträcker" på benen. Och jag är rätt att förlora "instinkten" att dra tillbaka knäena och sitta lodrätt och att jag sedan ska se ut som att jag sitter i en fotölj med benen sid hästens manke, haha.

Förstår ni lite grann vad jag försökt måla upp här i min överdrivet långa fråga.

Tycker ni att för stora klossar kan vara dåligt för ens grundsits?
 
Nej det tror jag inte. Snarare tvärt om isf, om man tvingas in i en bättre sits så lär ju ens muskelminne stärkas upp med tid. Sen vet jag inte om klossarna gör så himla mycket underverk egentligen mer än att det underlättar att ha en sadel som passar väl till ens kropp.
 
Jag såg en träning av en slump i helgen med en ryttare som hade så stora klossar för låren- jag har aldrig sett något liknande- att det def låste hela låret och gjorde bäcknet stumt. Klossarna liksom gick delvis tillbaka o lite över hela låret. Nu var ryttarinnan pinnsmal så det kanske blev så därför men det såg konstigt ut.
 
Jag såg en träning av en slump i helgen med en ryttare som hade så stora klossar för låren- jag har aldrig sett något liknande- att det def låste hela låret och gjorde bäcknet stumt. Klossarna liksom gick delvis tillbaka o lite över hela låret. Nu var ryttarinnan pinnsmal så det kanske blev så därför men det såg konstigt ut.

Vi har pratat om det där nyligen, ett gäng hästverksamma inom olika områden med intresse av biomekanik.
De här superdjupa äggkopparna till sadlar låser ju inte sällan fast folk.

Förr ville man ju ha flatare sadlar som var 1-2 strl för stor i sitsen för att kunna röra sig.

Idag sitter rätt många låst mer än funktionellt still i förhållande till hästen sas och många sitter i spjärn mot stöden.

Ang TS:

Sitter du bra och inte tar spjärn mot stöden så kommer du kunna rida lika bra i en sadel utan stöd bara den sätter dig i balans.
 
Jag har ridit med många olika sadlar genom åren som medryttare, egen häst, tränares hästar, ridläger hästar etc. etc. etc.
Jag har bl.a ridit i denna sadel (Dressyrsadel T8 Surface Block Dressage Thorowgood®)
320731-10_1.jpg

Och jag älskade den verkligen! Allt beror på hästen och denna häst, som väldigt gärna blev frammåt-tung och nästan "sträckte" på bakbenen för att, lite passivt, "bocka" av ryttaren, så fungerade denna sadeln väldigt bra.
Så, allt beror på ekipaget och inte bara hästen och inte bara ryttaren, men det är väl lite underförstått i ett forum med ryttare.

Men när jag kollar på att köpa denna sadel blir jag stissig och lite nervös över att sadeln kommer att ge mig så mycket "hjälp" med att hålla tillbaka mina knän i rätt position så att jag sedan, när jag rider i en "vanlig" sadel, kommer att ha förstört min grundsits.

Och med grundsits menar jag alltså hållningen som jag i grunden har i alla sadlar och på alla hästar, sitsen kan ju vara bra och dålig i olika sadlar, på olika hästar och i olika övningar där du kanske faller fram eller inte "sträcker" på benen. Och jag är rätt att förlora "instinkten" att dra tillbaka knäena och sitta lodrätt och att jag sedan ska se ut som att jag sitter i en fotölj med benen sid hästens manke, haha.

Förstår ni lite grann vad jag försökt måla upp här i min överdrivet långa fråga.

Tycker ni att för stora klossar kan vara dåligt för ens grundsits?

Jag tror att det i så fall är mycket värre att sitta och rida i en sadel man sitter illa i, så att man får en massa spänningar och konstigheter som man sedan tar med sig till nästa sadel, så att säga.
 
Jag har ridit i den sadeln på både mitt halvblod och nu min travare.
Under tiden min travare varit skadad har jag ridit andra hästar och jag har ju hatat de sadlarna men jag har suttit kvar :D
Platt och alldeles för stor hoppsadel med dålig stoppning och hästen la av rejäla bakutsparkar så jag såg gruset men jag satt kvar!

Jag tror det som andra skriver här att de hjälper en till en bra sits :)
 
Jag har ridit med många olika sadlar genom åren som medryttare, egen häst, tränares hästar, ridläger hästar etc. etc. etc.
Jag har bl.a ridit i denna sadel (Dressyrsadel T8 Surface Block Dressage Thorowgood®)
320731-10_1.jpg

Och jag älskade den verkligen! Allt beror på hästen och denna häst, som väldigt gärna blev frammåt-tung och nästan "sträckte" på bakbenen för att, lite passivt, "bocka" av ryttaren, så fungerade denna sadeln väldigt bra.
Så, allt beror på ekipaget och inte bara hästen och inte bara ryttaren, men det är väl lite underförstått i ett forum med ryttare.

Men när jag kollar på att köpa denna sadel blir jag stissig och lite nervös över att sadeln kommer att ge mig så mycket "hjälp" med att hålla tillbaka mina knän i rätt position så att jag sedan, när jag rider i en "vanlig" sadel, kommer att ha förstört min grundsits.

Och med grundsits menar jag alltså hållningen som jag i grunden har i alla sadlar och på alla hästar, sitsen kan ju vara bra och dålig i olika sadlar, på olika hästar och i olika övningar där du kanske faller fram eller inte "sträcker" på benen. Och jag är rätt att förlora "instinkten" att dra tillbaka knäena och sitta lodrätt och att jag sedan ska se ut som att jag sitter i en fotölj med benen sid hästens manke, haha.

Förstår ni lite grann vad jag försökt måla upp här i min överdrivet långa fråga.

Tycker ni att för stora klossar kan vara dåligt för ens grundsits?

Sitter du rätt, avslappnat och det känns bekvämt är det vällbara bra. Får man då extra stöd är det väll bara bra. I stället för att sitta att spänna sig i en sadel som inte passar ryttaren.
 
Jag vill ha stora stöd och halvdjup sitts. Sitter bra men vill endå ha stöd men vill inte bli fastlåst. Tycker inte om sadlar utan stöd. Tycker man sitter bättre med. Vill ha ordentliga på både hopp och dressyrsadel. Annars kan jag lika gärna rida barbacka.
 
TS vet inte riktigt om det går att svara på frågan/jag förstått den rätt.

Om du har en bra grundsits så har du det i grunden.

Om du rider i en sadel som inte passar din kropp kommer din sits bli störd och påverkad.

Så nej- en sadel med mycket stöd i sig förstör inte din grundsits så att den blir förbrukad och inte går att återfå. Inte heller förstör den något öht om sadeln passar dig.
Om sadeln inte passar dig dock så givetvis kommer din goda grundsits bli satt ur spel och påverkas i den sadeln.
 
Stort tack till alla ni som svarat! Intressant att läsa era åsikter, jag ska ta med dem i mitt val av sadel! Och såklart ka ja sitta ut flertal olika sadlar, med och utan stöd etc. :):D
 

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 455
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 966
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 614
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp