Bukefalos 28 år!

Lager

Trådstartare
Har snokat runt på nätet och läst på om gerbiler. Mat etc, verkar alla vara ganska överens om - men jag har en burfråga. Har blivit rekommenderad både "terrarie" med glas/plastväggar, och gallerbur. Var är bäst för gerbil?

Den enda hävdade att galler är farligt eftersom de äter på gallret, och kan fastna med svansen. Den andra att plasten är farligt eftersom det kan bli för fuktigt/varmt/instängt.

Har en parakitbur hemma, som nu står utan innevånare. Stor och fin. Är det lämplig boendeplats för gerbiler? Den är hög, och generöst tilltagen, tänkte att man kan bygga våningsplan i den.
 
Sv: Gerbilbur

På skolan hade vi gerbilerna i typ akvarier nästan till hälften fyllda med spån och annat grävvänligt:) de gräver som tusan de där små djuren. Enbart galler tror jag kan bli svårt eftersom de behöver kunna gräva - en sån i plast gäller att det är rätt sort annars kan de gnaga sig ur(var väl nära med mina en gång):o Typ de för kaniner med en öppning för vattenflaska i plasten funkar inte. Den jag hade var plast både över och undersida förutom luckan mitt i taket som var galler - men bäst var allt akvarie med finmaskigt nät i en ram som tak
 
Sv: Gerbilbur

Min lille bror hade två när han var litten, skulle vara två hanar. Konstigt bara att den ena fick ungar.
Han hade dem i en marsvinsbur, med metalstänger. Inget gnagande vad jag vet.
 
Sv: Gerbilbur

Har snokat runt på nätet och läst på om gerbiler. Mat etc, verkar alla vara ganska överens om - men jag har en burfråga. Har blivit rekommenderad både "terrarie" med glas/plastväggar, och gallerbur. Var är bäst för gerbil?

Den enda hävdade att galler är farligt eftersom de äter på gallret, och kan fastna med svansen. Den andra att plasten är farligt eftersom det kan bli för fuktigt/varmt/instängt.

Har en parakitbur hemma, som nu står utan innevånare. Stor och fin. Är det lämplig boendeplats för gerbiler? Den är hög, och generöst tilltagen, tänkte att man kan bygga våningsplan i den.

De gerbiler jag hade gnagde som attan på galler om dom var i gallerbur, tyckte att akvarium var bäst, som klättrar dåligt utan vill mest bara gräva eller springa runt. Hade en jättehög bur med hyllor och grejer som jag fixat till mina men dom satt ändå bara längst ner och gnagde på gallret :crazy:

Så ett akvarium med lite större golvyta och mycket strö, ev i två våningar för att få större yta att rusa runt på. Dom är väldigt aktiva.
 
Sv: Gerbilbur

Tack alla för svar! Jag ska fundera ytterligare ett varv på gerbilens varande eller icke varande hemma hos mig. ;)
 
Sv: Gerbilbur

KL:
Ja, jag vet att detta är rätt gammal tråd men....

Vet ej om du (TS) köpt gerbiler ännu eller om det inte blev av.
Tänk på att gerbiler ska ha en "badplats" med gerbilsand där de kan få tvätta sig. Å har du gallerbur så kommer halva inredningen vara utanför buren då gerbiler gräver MASSOR. :cool:

Sen lever ju vilda gerbiler i gångar under jord, så välj ett bra strö så de kan göra sina egna "underjordiska" gångar.
 
Sv: Gerbilbur

Säger bara; Akvarium!

Testade både gallerbur; allt strö låg på utsidan, evigt gnagande i gallret, och en dunabur i plast; de gnagde hål i botten (började vid hålet för vattenflaskan) och hade tillslut ett hål som de kunde ta sig ut ur.

Akvarium med nät-tak var det enda som fungerade, man kan ha ordentligt med strö som sprätter överallt utan att komma utanför, och det finns inget att gnaga/gräva sönder som inte får gnagas/grävas sönder ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har problem med min hund som blir väldigt stressad av att åka bil. Han börjar så fort han förstår att vi ska åka och eftersom han...
Svar
8
· Visningar
4 665
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp