Bukefalos 28 år!

Geriatriskt vestibularissyndrom/old dog vestibularis

Fraggel_Tess

Trådstartare
Ja jag är så kluven. Mina kära hund är inte pigg och har varit vinglig sedan två veckor tillbaks. Vi har besökt veterinär som inte kunde hitta några större fel mer än att hon har lite problem med analsäckerna som vi får hjälpa att tömma ibland och förhöjda levervärden dock inte jättehöga på något sätt.

I övrigt är hon pigg förutom vingligheten. Hon äter, gör sina behov, vill gå ut och gå. Är dock 11 år så lite stel är hon i bakben. Det enda hon inte vill numera är att gå i trappan upp och ned själv. Nu har jag läst om Geriatriskt vestibularissyndrom/old dog vestibularis och börjar fundera på om detta kan vara det eller helt enkelt min hund börjar bli för gammal.

Alltså jag blir inte klok på detta syndrom. Försvinner det av sig självt eller behandlar man det? Jag söker i blindo då vet. inte vill göra nåt mer...
 
Sv: Geriatriskt vestibularissyndrom/old dog vestibularis

Ska tilläggas att de röntgat hela hunden och fann inget. Blodprov visar inte heller något.
 
Sv: Geriatriskt vestibularissyndrom/old dog vestibularis

Är det Old dog vestibularis så brukar man kunna se dramatiska förbättringar om hunden får Postafen.
 
Sv: Geriatriskt vestibularissyndrom/old dog vestibularis

Okej...

Jag ska ringa vet. på måndag igen. Har dock surfat runt lite och det verkar som huvudet på hundar som har detta liksom lutar åt sidan och det gör det inte på min tant längre. Gjorde det i samband med vet.besök men man kollade igenom öron och så vidare och fann inget. Nu är huvudet rakt placerat igen.
 
Sv: Geriatriskt vestibularissyndrom/old dog vestibularis

Min förra hund fick det och hon hade inte huvudet på sned. Hon hade väldigt svårt med balansen och föll som en fura när hon försökte vända sig om. Bara efter en Postafen så blev det genast mycket bättre. Hennes gick över på en vecka, men det händer att det kan hålla i sig upp mot ett halvår.
 
Sv: Geriatriskt vestibularissyndrom/old dog vestibularis

Min förra hund fick det och hon hade inte huvudet på sned. Hon hade väldigt svårt med balansen och föll som en fura när hon försökte vända sig om. Bara efter en Postafen så blev det genast mycket bättre. Hennes gick över på en vecka, men det händer att det kan hålla i sig upp mot ett halvår.

Skönt att din hund blev bra! Min hund har svårast att finna balans när hon till exempel har rullat sig på marken och sedan ska resa sig vinglar som hon vore värsta fyllehund, även när hon har suttit ned eller legat ned och ska resa sig fort. Vinglar till ibland när hon springer..
 
Sv: Geriatriskt vestibularissyndrom/old dog vestibularis

Det jag tänker på allra först är fästingsjuka. Inkluderade proverna test på de olika fästingsjukorna?

Jag träffade för några år sedan en rottis som hade fått 2 fästingsjukor. Nästan säker på att det ena var borrelia, men är inte säker på om den andra var TBE eller ehrlichia. Matte fick stödja honom även när han gick rakt fram. Han var väldigt vinglig och kunde inte riktigt styra åt vilket håll han skulle gå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 169
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Tant hund (cockern på min användarbild- då som valp) börjar bli gammal... Hon är 12.5 år, nästan blind av grå starr och inte långt i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 236
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp