German silver?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 448
Sv: German silver?

Det är en legering bestående av koppar och nickel (ibland även zink), och den är ljust mässingsfärgad:

16409700.jpg

Det enda som jag vet är att det innehåller nickel, och jag skulle inte vilja lägga någonting som innehåller massor av nickel i min hästs mun.

Rostfritt stål innehåller också nickel, om du inte kände till det. Vill man ha ett helt nickelfritt alternativ får man ex. titta på Sprengers bett gjorda i aurigan.

Jag har en Aurigan-stång på kandaret, är der typ samma som German silver? Jag är helt lost :o

Som sagt så är aurigan nickelfritt, vilket inte german silver är. Dessutom innehåller aurigan mer koppar (85%) mot german silver (65%).

kl

Inte för att klaga men varför är alla så fruktansvärt emot nickel? Det som kallas för silver i bl a smycken är inte 100 % rent silver, utan innehåller en del som består av exempelvis nickel.

Ja, men å andra sidan finns det nickel i det allra mesta. Jag förstår såklart att hästen blir mer känslig när den har bettet i munnen, men det är inte så många som reagerar på silverörhängen från någon dyr affär.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag letar sidepull just nu och undrade om det här hade någon hävstångs effekt? Förlåt i förväg om det är en dum fråga😅
Svar
14
· Visningar
1 358
Senast: iliedtoday
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 192
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Hästvård Jag vet att det står i info att en öppnad flaska metacam håller i 6 månader, men är det en så än där lite överdrivet snål...
Svar
18
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka