Bukefalos 28 år!

M

mausi

vill veta allt om getter, skötsel, rutiner osv.
och framförallt hur stänger man in dom små rackarna??

klarar de kyla? värme? vilken mat? ska man klippa klövarna? osv osv osv.

tacksam för lite hjälp :)
 
Sv: getter!

jag är van vid göingegetter, en svensk lantras. de brukar gå ute året, dagtid o inne i ett stall på natten. getter är bra på att hoppa och klättra, våra har ett ca 2 m högt stängsel i hagen men det är inte nödvängigt att det är just så högt. de är ganska kräsna av sig o tycker inte om när det regnar, snöar eller är kallt så e litet hus/ vindskydd kan vara bra att ha i hagen om de skulle vilja gå in. men de klarar kyla ganska bra, beror ju också på vilken ras man har, det kan vara bra med skygga i hagen om det är väldigt varmt ute.
man brukar verka klövarna ca, två gånger per år, eller vid behov. de getter jag pratar om får 0.3kg hö när de kommer in på kvällen då de går i en hage med mycket gräs. på vintern får de mer hö o kraftfoder. blötlagd betfor o krossat korn.
om du ska skaffa getter skulle jga avrda dig frn att köpa bock, de kan börja stinka då de kissar på sig själva.
annars är getter ett underbart djur o man kan hitta på massor med dem.
28482239.jpg

jag har själv kört in henne ;) så det finns massor man kan hitta på med dem.
 
Sv: getter!

tack för svaret :) fin bild!
det är lappgetter vi tänkt oss då vi vill vara med och bevara rasen. Bor ju till fjälls så hade tänkt ha dom ute dagtid och inne nattetid då.
har du nät eller eltrådar?
dom vill ju gärna att man tar en bock och en get och avlar på. men jag undrar hur gör man med bocken när dom betäckt en gång?
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 184
Senast: Stinaelin
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 483
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 896
Senast: skiesabove
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp