Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Så fint det börjar se ut!

Tips! Köp lapis penna (mot vårtor) på apoteket i stället för lotagen, det är samma sak men mycket lättare att få det på rätt ställe med pennan och missa de ställena man inte vill ha det på.


Kollade lite nu och det står att lapispenna är avreggat från fass. Finns det verkligen längre då? Lapispennan ser ut att ha aktiva substansen silvernitrat medan lotagen innehåller policresulen. Funkar de lika? är lapispennan lika etsande/frätande som lotagen?
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Det är ju kul för den duktiga veterinären som sydde att andra veterinärer får se resultatet.
Resultatet är ordentligt imponerande.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Ja men visst har det! Jag är lite förvånad faktiskt. Såg ett helvette av komplikationer framför mig när jag kom till stallet och såg skadan i väntan på veterinär. Det där kan ju aldrig hålla. Men jo. Men sedan har hästen bara legat ner i boxen en gång på 16 dagar och det var väl på dag 12 eller något sådant. Så det är väl räddningen. Hade han lagt sig första dagarna hade det nog inte hållt.
...
Jag kan känna din fasa när du såg vad som hänt.
Jag kan känna din glädje varje gång du kommit ut och sett att det hållit.

Fantastiskt fint. Även om vet gjorde ett väldigt bra jobb skall du ha största berömmet.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Det är ju kul för den duktiga veterinären som sydde att andra veterinärer får se resultatet.
Resultatet är ordentligt imponerande.

Ja verkligen! Vad skönt det måste kännas för henne! :D tänkte sticka förbi med en tårta till dem om ett tag, för alla på mottagningen har varit så himla underbara!

Jag kan känna din fasa när du såg vad som hänt.
Jag kan känna din glädje varje gång du kommit ut och sett att det hållit.

Fantastiskt fint. Även om vet gjorde ett väldigt bra jobb skall du ha största berömmet.

Tack, det var snällt skrivet! Alltså känslan att se detta gjorde bara ett stort hål inom min. Jag såg inget annat än ett helvette av komplikationer. En annan häst i stallet fick en spark mitt på underarmen och fick sys och det sprack efter 5 dagar och blev fult. Och det satt ju riktigt bra till och var litet. Sydd med ca 5 stygn. Detta gick ju runt halva benet och sytt med 29 stygn så jag kände bara "faaan"... kul att få bli motbevisad att det behöver inte bara jävlas jämt. Hoppas bara han kan trava nu också. :)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Hon som sydde ringde idag och hade fått sett bilderna och var ju utomordentligt nöjd! :p men hon ville att jag skulle sluta använda Lotagen och istället prova en spray som heter SentrX som ska påskynda läkning. Vanliga stora sår räcker med en sprayning, lite mer komplicerade några till. Köpte en flaska, 15ml, för 279kr :wtf: men det är ju en fis i rymden efter detta kalas :p

Någon som har erfarenhet av den? Ska bli spännande att prova. Litar på henne efter allt bra jobb hon gjort!

Kan ju säga att pållen är sjukt jäkla nöjd att vara ute igen! Han äter lika bra som när han tränar och är ruskigt pigg och glad. Jävlas med haggrannarna hela dagarna så man går lite med härtat i halsgropen. Men efter alla krumelurer han gjort har det inte spruckit en mm, så det verkar ju hålla. *peppar peppar*

Tycker han hållt sig hyffsat fin i kroppen ändå, fått tillbaka bra med underhudsfett på revbenen redan men lite till behövs. Men han blir aldrig särskilt mycket mer tjock än såhär ändå. Han är den tunna typen av häst, nerverna över huvudet och stissig. Så mycker mer lägger han nog inte på sig. Massa spänningar som ska bort bara.

Lilla röven verkar han ha fått behålla rätt bra, men han ser ju helt skev ut pga knät hb :p
20140206_172157_zps3okjhlgo.jpg


20140206_172224_zps1oleeuux.jpg


Man ser ju revbenen en del men inte så mycket längre. Tror mest det var stress och att han var uppdragen under smärtan som gjorde att jag upplevde att han rasat mycket. Tycker ändå han klarat sig bra. Och inte en enda koliksymtom vad jag kunnat sett. Återgått mycket till de normala efter han fick börja vara ute heltid för två dagar sedan. Tunn är han ju men det kommer aldrig gå att få honom fetare pga den han är och det jobb han utför.:)
20140206_172210_zpsatzuvc8h.jpg
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

av egen erfarenhet... man kan bli hemmablind åt både smal å tjock-hållet...

Min (fullblod) har alltid varit speta... men när jag tittar tillbaka på kort genom åren så måste jag erkänna att SÅ tunn var hon inte...
Tycker din ser jättefin ut i hullet!! Finns ju travare som ser förj*liga ut på travet, å sen de riktiga köttbullarna! Din har ju fin rumpa å revbenen syns knappt!

ps: kaaaaan du inte PM:a mig när du startar i Norge (el sverige)... så himla nyfiken å nu har jag sänt norge senast igår kväll V65 ;)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Man blir lätt hemmablind JA!! Huvva! :p Nä så tunn är han inte och han ser ju ut att lyckats behållt musklerna. Fetter går ju fort att återställa. Hoppas jag ;) Men bliv väl extra hispig när man KÄMPAR och KÄMPAR för att få på dem några få gram fett när de annars är omöjliga att få upp i vikt. Så tappar de lite lite så rasar ju allt för en.. haha:D

Ska absolut säga till när han startar nästa gång. Siktar på april men det var jävligt dåligt med lopp åt han då :( Så vi får se. Mars fanns det mer lopp men det är för tidigt. Hatar när banan har stängd vid typ 300 - 500 000 i högsta loppet varje travdag i fyra veckor. vi andra med mer pengar då? :rage: har inga problem att uppanmäla, men vi får ju inte ens anmäla för han har för mycket pengar på sig.. Så vi får se när starten blir. Känns onödigt att starta och sen måsta vänta 3v till nästa lopp.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

du får ha norska i öronen på honom så han TROR att han är i Norge ;)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Nu har gubben varit ut på första och andra motionsturen :banana::banana: Efter att ha skrittats en vecka nu lite försiktigt så fick han föjla med som handhäst igår och trava lugnt 5km och idag för vagn fick han gå en 7km i raskare tempo. Och det höll hur fint som helst :D Igår fick han börja gå i sin vanliga hage igen när jag såg att det höll så fint i trav.
Snacka om att det var en som var glad! Haha.. Han nöp i i intervallbacken så där gick det väl lite väl fort, men kändes riktigt fin! Inte en antydan till hälta eller att det ska strama något. Helt underbart. Så nu blir det rejäla motionsturer en vecka och sedan börjar vi köra lite intervaller igen. Härligt!:)

Så nu börjar man snegla lite i propositionerna igen ;)

Dessa är tagna idag efter motionsturen på 7km i raskare trav.




 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Det sista kommer att läkas ännu bättre nu med litet rörelse och en ordentlig blodcirkulation.
Hurra för er!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Jag har upplevt samma resultat med lapisen (skillnaden är att är lättare att pricka in på rätt ställe)
Hade en senskada och man ville ju gärna missa senan :)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

*kl*

Tänkte uppdatera med att allt går nog åt Helvette här :(

Nu när jag kört igång honom har han svällt i ordentligt i andra bakbenet och har ont. Lutar åt blödning i kotsenskidan. Ska ringa veterinär imorgon för att åka och lysa. Är det det så är de ju över tyvärr :( så sjukt tragiskt!:crazy:
Han känns inte halt alls så tyvärr är det nog en dubbelsidig hälta så det är nog nå tjorv i bakknät med. Skit på riktigt är det!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Men vad f*n.... :(

Håller tummarna att det inte är något allvarligt...
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Kommer nog behövas, med råge!

Tror dock han kommer att tas bort om det är en skada. Oavsett. Karriären är nog över nu :( Han är ju 10 år så han får inte tävla så många år till, har börjat gjort sitt dessutom då han gått över 80 lopp och tjänat 700 000kr. Ägaren kommer inte lägga nån lång tid på tillfrisknande utan tar nog bort honom om det är en skada i benet. Ingen mening att vila honom i ett halvår och sedan träna ett halvår för att kunna tävla ett år och så kanske han inte ens vill springa nå mer.

Hästen är alldeles för speciell och nervös så att omplacera honom som ridhäst kommer inte funka då väldigt få kommer kunna klara av honom. Han är en tuff och svår häst så det är inget alternativ. Tyvärr. Varken jag eller ägaren vill riskera att han får det dåligt och vandrar runt, vilket han är stor kandidat till att kunna göra. Så jäkla hemsk att jag inte har råd att behålla honom själv. :crazy:

Bara så jävla surt att detta inte kunnat synas direkt så han slapp genomlida det helvette han hade första veckan. Nu har han ju mest troligt fått göra det helt i onödan. :( Stackars liten.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Håller tummarna att det går bra, är ju förb*nnat om han efter sårskadan, alla odds mot sig och klarat det så bra skadat andra benet. :mad:

Som du säger så är det bra om han får sluta istället för att åka runt som vandringspokal, men så trist när allt gått så bra fram tills nu. :(
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Så sorgligt nu när ni lappat ihop honom så fint.

Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt.

En sak är då säker, man skulle gärna lämna en häst i din vård.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

:o oj vad gullig du är! Vad snällt sagt. Just nu våndas man ju bara över vad man hade kunnat gjort bättre, om man kunnat förhindra allt. Men det tjänar ju inte direkt nåt till...
Är rädd att det är något allvarligare, var inte så fin i benet ikväll. :(

Har tid imorgonbitti på kliniken så får vi se vad det är.
Håll verkligen alla tummar ni har, Vi behöver verkligen dem nu!
Tack för erat stöd, ni är så gulliga!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Håller tummar,tår (både stora och små) tassar och hovar här hemma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp