*glad glad*

bananabambi

Trådstartare
Jag är så glad över att Elis nu börjat gå på pottan. Vi har försökt massor, kissa har fungerat sedan förra sommaren, men det har aldrig funkat att bajsa. Men så fick han en till potta i helgen, och då direkt började han tala om att han ville ha "po-tan!". Sedan meddelar han det sekunderna innan han ska bajsa, men ändå. Tidigare har han sagt till precis när han har bajsat, och det har ju varit för sent att hinna till pottan då.

Idag sa han tom till när vi var på stan, jag rusade in till en toalett och han fixade att bajsa där också.

Känns ändå som att han är sen med att bajsa på pottan (fyllde två år i måndags). Hur gamla var era barn när de började med det?
 
Sv: *glad glad*

Sen? Nej, snarare tidig skulle jag säga. Har inga barn själv, men har erfarenhet av "massor" som förskollärare :D.
 
Sv: *glad glad*

Grattis! Duktig kille :-)

Vi har ec:at, så det är ju inte ens jämförbart. Äldsta började med potta vid 2 månader och gick själv från 15-16 månader och yngsta är 2 månader nu och har pottats sen födseln. Ska bli spännande att se när hon går själv :-)
 
Sv: *glad glad*

Oj, vad duktiga de är!

Hur fungerar det där? Du får gärna förklara, har läst om det för ett tag sedan men minns inte mycket...
 
Sv: *glad glad*

Jag som ojar mig här hemma över att Sebastian inte alls har något intresse.. Han är 19 mån gammal, och tycker att en potta är en leksak, om den ens får äran att vara det.

Så han är nog en sådan som kan bli rätt sen, om han inte får upp intresset nu i sommar kanske när han kan gå naken ännu mer.. Nu säger han (ibland) till efter att han kissat utan blöja på. Han har bajsat utan blöja en gång, och då sade han inte till, utan skulle visa det för hunden bara :crazy:
 
Sv: *glad glad*

Oj, vad duktiga de är!

Hur fungerar det där? Du får gärna förklara, har läst om det för ett tag sedan men minns inte mycket...

Det handlar kortfattat om att läsa barnets signaler. bebisar kan redan från födseln signalera sitt behov av att kissa och bajsa, precis som de signalerar att de är hungriga, trötta, varma, kalla osv.
Man tolkar helt enkelt signalerna och sätter dem på toan istället för låta dem göra på sig, precis som man ger mat när dom är hungrig, lägger dom när dom är trötta o.s.v.

Genom att ta vara på signalerna så tränar och utvecklar de blåskapaciteten och tarmfunktionen och kan efter en tid både hålla sig längre och kontrollera exakt när de ska kissa och bajsa.
Blöjbarn småskvätter ofta, det gör i regel inte ec:ade barn. :-)
Man har även bevisat att det minskar risken för UVI eftersom dom tömmer sig mycket effektivare.

Sen kan man välja att köra med eller utan blöja. Vi har kört med. Det är svårt i vårt samhälle att köra fullt utan eftersom vi till skillnad mot Kina och Afrika inte kan lyfta på benet vart som helst. ;-)
Man brukar kalla det EC-light om man kör med blöja.
Många som använder blöja väljer tygisar eftersom barnet känner direkt att det är vått då. Själv har jag använt engångs, av ren lathet eftersom jag inte har tvättmaskin i lägenheten.

Man säger att det bästa är att börja innan 6 månader, för sen börjar barnet förlora kontrollen eftersom de aldrig behövt ha den och blir inkontinenta på riktigt, och då måste de börja om från början.
 
Sv: *glad glad*

Min tvååring kissar IBLAND på pottan, men oftast vill han inte. Han får ta det i sin takt (än så länge). Men din kille är nog relativt tidig!
 
Sv: *glad glad*

Nu har vi satt våra barn på pottan direkt efter att de vaknat och andra "givna" kisstillfällen sedan de var 6-7 mån. De började gå själva när de var ca 1,5 år och är nu helt torra på dagen. Ena tjejen är även torr på natten (går upp, tar av sig blöjan och kissar på pottan) medan den andra fortfarande gör i blöjan nattetid.
 
Sv: *glad glad*

Vilken duktig kille.

Hampus är drygt 2,5 och kissar på toaletten om man har tur,kan säga ifrån ibland men jag tror det mest är för att det är spännande. På dagis gårhan på pottan men han vägrar hemma,däremot har han toaring som vi tränat att sitta på medan man smörjer benen och borstar tänderna.

Han tycker det är superhäftigt när han lyckas kissa men jag är inte säker på om det är medvetet eller om det bara händer.

Jösses nu känns det som att Knubbeliten är jättesen :eek:
 
Sv: *glad glad*

*kl*

Idag skedde båda bajsningarna på pottan. Okey, han säger till fem sekunder innan, så man har ingen marginal att räkna med, men ändå. Tänk var bekvämt det är att slippa bajsblöjor :laugh:
 
Sv: *glad glad*

kissa har fungerat sedan förra sommaren

Då var han ju bara drygt ett år! Imponerande!

Trots att vi kört lite EC-light är vår tvååring inte redo för att vara utan blöja någon längre tid.

Han verkar vara lite tvärtom er pojk. Han säger ofta till innan bajsning, men kisset verkar komma utan att han märker det.

Men han tycker det är kul att gå på pottan och klämmer nästan alltid fram några droppar kiss. Men det är ju inte alls samma sak som att känna när man är kissnödig på riktigt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 945
Senast: jemeni
·
Småbarn Vi har fastnat och blöjan är oftast på nu igen. Barnet fyller tre år på julafton och blev i princip Blöjfri i somras, förutom att hon...
Svar
7
· Visningar
1 195
Senast: Jenka
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 541
Senast: Habina
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 604
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp