Globus Clic 38

Yayis

Trådstartare
Hej! Har testat en Globus Clic 16" 38, hur tycker ni att den ligger? Ursäkta för dåliga bilder, svårt att fotografera och hålla i en häst som börjar bli uttråkad samtidigt :)

Sv: Globus Clic 38

Kanalen mellan bossorna ser ut att vara lagom bred. Bossornas form ser ut att passa.
Spontant tycker jag att ser ser bra ut. Kanske en liten smula i bakvikt, eller om det är bilden som gör det...?

Tycker också att den ser ut att ligga i bakvikt på bilden, så kollade efter det extra mycket när jag provade den, men tyckte inte att den låg i bakvikt där, så bilden kan nog luras lite. Men eftersom nästan alla sadlar är för smala för henne lägger sig alla i bakvikt, så det kanske är så att även den här är för smal? Tycker dock att den ser ut att vara i mer lagom bredd än de andra jag testat.

Tycker den ser lite för smal ut. Skulle behövt vara lite lite bredare. Men kanske ändras när du sätter dig i den? Men ser ut att ligga lite i bakvikt ja...Kan bero på att den ligger lite för långt fram, kanske putta bak den någon cm. Å ta nya bilder ;)

Den vanligaste orsaken till att sadeln ligger i bakvikt, är att sadeln är för smal. Är sadeln för smal utan ryttare och då hästen är stillastående, tror jag inte att chansen är stor att den kommer att funka vid arbete (risken är nog snarare att hästen breddar sig ytterligare lite när musklerna aktiveras).

Som Magica sa; det finns utymme för att dra bak sadeln en cm eller två. Prova det. Prova med svängd sadelgjord om du har möjlighet, så dras inte sadeln fram igen av gjorden.

Nya bilder, många bilder ;)

Senast ändrad:

Tycker också det ser bra ut, men jag skulle nog testa att dra bak den en aning. Troligtvis kommer den inte vara i bakvikt då. Testa utan sadelgjord! Känns det som att den trycker framtill, testa och dra med handen längs framkanden från manken och ner på bogen. Det ska vara jämt tryck hela vägen.
Om den ligger bra några cm längre bak så kanske du behöver en annan sadelgjord så att gjorden inte drar fram sadeln.

Svar till alla:

Tack för kommentarerna :)

Den ändrade sig lite när jag satt i den, kom ner på ryggen lite bättre och den kändes mer stabil eller hur man ska säga. Är lite rädd för att den är lite för smal, men som ni säger ligger den bättre några centimeter bak. Men den vill gärna åka fram och lägga sig där den ligger på bilderna, något bra tips på sadelgjord för det?

Men ni tror utifrån de här bilderna att det skulle kunna funka? För det känns som det, men så blir man lite blind när man testar sadlar flera gånger i veckan och ingen passar. Dumt med en bred häst när man letar sadlar :)

Tycker att den ser ut att ligga väldigt högt i fram och ligger i bakvikt, gissar att den kommer glida fram rätt ordentligt och när hästen rör sig tyvärr även om du sadlar längre bak från början.

Tyvärr är det kanske det jag med misstänker, men efter den här sadeln har jag tyvärr slut på sadlar att prova. Så då får det nog tyvärr bli att måttbeställa en, vilket jag helst hade hoppats slippa göra eftersom det är så dyrt. Men ska testa imorgon igen och se.

Garanterat billigare att måttbeställa en sadel än att försöka laga en häst med trasig rygg. (Finns en tipstråd om dressyrsadlar på dressyrforumet där det säkert finns folk med idéer om vad som kan vara värt att prova. Vi är mååååånga som har knepiga hästar, jag och min tant har väl provat 60 sadlar + av alla möjliga modeller vid det här laget :crazy: )

Det finns massa bra knep för att få sadeln att ligga kvar lite längre bak. De ska man ju bara ta till om man har en sadel som passar. Men många hästar har ju det problemet att sadelläget och sadelgjordsläget inte är perfekt i linje, då får man försöka jobba mot det.

Ett bra tips på sadlar med långa stroppar är att ta den bakre stroppen och lägga den över den främre så att de korsar varandra. Då får man en bättre linje och man får fram punkten där sadelgjorden möter sadeln.
Om det inte räcker så finns det böjda "anatomiska" sadelgjordar.

En antiglidpad kan också vara bra att lägga under sadeln så hjälper det till att hålla kvar sadeln.

Om hästen har gått med en lite för smal sadel så kan det ha gett tryck på musklerna bakom bogbladet som gör att det blir ännu enklare för en sadel att glida fram. Så då kan det vara bra med en anti-glidpad i början tills hästen fått chans att muskla sig igen.
Inte säkert att det är problemet för din häst, men kan ju kanske hjälpa någon.

Testa först hur den ligger lite längre bak, om det känns bra där så den inte är för smal och ligger an jämnt längs hela ryggen så testa att lägga sadelgjordsstropparna i kors eller en svängd gjord och ev. en antiglidpad.

Annars håller jag med ovanstående, passar inte sadeln så är det billigare att hitta en annan sadel än en annan häst. Finns tyvärr många som går runt med opassande sadlar.

Jo, precis. Så tänker jag med, men eftersom hon vilat i ett år på grund av att jag varit sjuk kommer hon snart muskla om sig, och då är det tråkigt om man ska behöva måttbeställa en till sadel. Men som sagt, bättre det än en trasig rygg.

Den såg ut att ligga väldigt högt över hästen. Kanske ser bättre ut irl, men om hon nu är omusklad är det ju ingen idé att köpa en sadel som är på gränsen till för smal redan. Köp istället en sadel som har ändringsbar bom som kan ändras i takt med hästen. Iom att hon är så bred finns det inte många märken att välja på som har detta, men jag tipsade dig om dem i en annan tråd.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Min snart 9-åring har börjat prata om att han tycker att han är tjock, och nu har det också framkommit att han försöker äta mindre för...
Svar
17
· Visningar
1 615
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
692
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka