Bukefalos 28 år!

Glutenintolerans, hur märkte ni?

SandraM

Trådstartare
Jag har en liten kille på 4 år som helt plötsligt från ingenstans har börjat få ont i magen. Ibland så han kräks, inte mycket men det kommer lite. Känns absolut inte som magsjuka, utan något annat.

Men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Kan glutenintolerans gå i skov? Menar att man kan vara mera känslig i vissa perioder eller så? Han har alltid vart knasig i magen...

Eller vad tror ni?
 
Jag har en liten kille på 4 år som helt plötsligt från ingenstans har börjat få ont i magen. Ibland så han kräks, inte mycket men det kommer lite. Känns absolut inte som magsjuka, utan något annat.

Men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Kan glutenintolerans gå i skov? Menar att man kan vara mera känslig i vissa perioder eller så? Han har alltid vart knasig i magen...

Eller vad tror ni?

Ett av våra barn är glutenintolerant, han är 3,5år och fick diagnosen (celiaki alltså) fastställd för snart ett år sedan. Glutenintolerans kan ge så många olika symptom, men magont är såklart ett av dem.
Glutenintolerans går inte i "skov", men jag har upplevt det som att de "synliga" symptomen kan öka eller minska lite över tid innan man fått konstaterad celiaki och gått över till glutenfri kost, beroende på mängden gluten man ätit senaste tiden (dagen/stunden). Och att vissa produkter påverkar mer "synligt" än andra. Man kan också vara veteallergiker, vilket kan göra att det upplevs som mer svängande i symptomen eftersom inte all mat med gluten innehåller vete.

Känns han spänd i buken?

Hör av dig till barnläkaren om du är fortsatt fundersam (alltid knasig i magen är ju fog nog för funderingar) och be dem göra tester för vete/gluten, har man celiaki som barn är det viktigt att få diagnosen så tidigt som möjligt :).
 
Hör av dig till barnläkaren om du är fortsatt fundersam (alltid knasig i magen är ju fog nog för funderingar) och be dem göra tester för vete/gluten, har man celiaki som barn är det viktigt att få diagnosen så tidigt som möjligt :).
Håller med, be om en utredning. Barnsjukhuset brukar ha egna dietister som man kan få råd av också.

P.s Be dom kolla mjölkprotein också, inte bara laktos och gluten (som dom gärna vill kolla i första hand). Ibland kan det vara både mjölkproteinallergi och laktosöverkänslig som är boven, men man måste göra uteslutningstester och blodprov för att se.
 
Jag har en liten kille på 4 år som helt plötsligt från ingenstans har börjat få ont i magen. Ibland så han kräks, inte mycket men det kommer lite. Känns absolut inte som magsjuka, utan något annat.

Men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Kan glutenintolerans gå i skov? Menar att man kan vara mera känslig i vissa perioder eller så? Han har alltid vart knasig i magen...

Eller vad tror ni?
Systersonen fick celiaki vid 2-3 ungefär.
Började med magont och knasmage, kräkningar utan anledning lite nu och då.
Sen började han äta dåligt och sist tappa i vikt. De tog honom till barnläkare,tog blodprov för celiaki och det var så tydligt att inga vidare tester behövdes.

Viktigt att inte utesluta gluten innan det är konstaterat för att få rättvisa prover.
 
Jag har en liten kille på 4 år som helt plötsligt från ingenstans har börjat få ont i magen. Ibland så han kräks, inte mycket men det kommer lite. Känns absolut inte som magsjuka, utan något annat.

Men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Kan glutenintolerans gå i skov? Menar att man kan vara mera känslig i vissa perioder eller så? Han har alltid vart knasig i magen...

Eller vad tror ni?
Det bästa är att prata med läkare! Om det kommer och går så skulle jag nog fundera mer på mjölkprotein, det brukar kunna vara lite mer "skovliknande" Men börjar inte testa på egen hand utan gå genom sjukvården!
 
Har han tappat i vikt? När sonen fick celiaki åt han som en häst men växte dåligt och ökade knappt i vikt. Men var bered på att slåss. För vår del tog det ettår innan vi fick diagnos. Många trodde att sonen hade leukemi eller blod brist han var så klen och blek. Han började tappa i vikt vid 8 mån och fick diagnosen vid 1år och 8 mån. Idag är han en frisk 5 åring som äntligen har börjat växa ikapp sina kamrater.
 
Det bästa är att prata med läkare! Om det kommer och går så skulle jag nog fundera mer på mjölkprotein, det brukar kunna vara lite mer "skovliknande" Men börjar inte testa på egen hand utan gå genom sjukvården!


Han är testad för mjölkprotein då han var väldigt dålig i magen när han var liten. Men då visade det sig tillslut att det var en parasit han hade. Det tog oss nog nästan ett år innan de kom på det, och innan jag krävde prov. Men nu är han inte alls likadan i magen som han var då. Så det är något annat. Han är väldigt smal, men äter som bara den. Men han är även väldigt aktiv så jag tycker det är väldigt svårt. Han ska in på 4 års kollen på BVC nu snart så får väl prata med henne där!!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 466
Senast: Blyger
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Murray
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 000
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 730
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp