Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag är lite fundersam om min son, nybliven 3-åring.
Funderar mer och mer i banorna att det kanske är något han äter som han inte riktigt tål.
Han var ett magbarn som bäbis, om det spelar roll.

Han är lös i magen ganska ofta, flera gånger i veckan - har fortfarande blöja. Bara det har fått mig att börja fundera.
Sen har han de senaste dagarna vaknat så här på senkvällen och haft ordentlig magknip - i kväll kastade han sig runt i min famn som värsta kolikhäst, jag höll på att tappa honom i golvet flera gånger :eek:.

Jag har kikat runt litegrann på nätet men det är svårt när man inte riktigt vet var man ska leta. Så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig att räta ut frågetecknen eller ge mig tips om var jag ska läsa.

Vilka symptom brukar glutenintolerans hos barn kunna ge?
Mjölkallergi? Laktos? Finns det några andra födoämnesallergier som kan ge koliksymptom och lös mage?

Jag tänkte börja med att luska lite själv, så jag vet om jag är en sjåpig mamma eller om det faktiskt skulle kunna vara något problem som jag bör söka hjälp för.

TACKSAM för svar!
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Jag kan iofs bara svara för hur jag mår när jag får i mig laktos.
Jag får grym magknip (det kan komma allt från 5 min till ca 1 timme efter det att jag ätit något med laktos utan att ta mina tabletter) och sedan får jag springa på toa oftast ett par gånger innan det ger sig och då rinner det verkligan bara ur mig.

Varje "anfall" är olika långa och intensiva men gör regält ont.

Hoppas det var lite hjälp på vägen, övriga allergier har jag ingen erfarenhet av.

/Liljan80
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Sebastian är mjölkallergiker, som enbart reagar med lös mage. Inga utslag eller så alltså.

Om han får i sig mjölkprotein, så kan det ta så lång tid som upp till 1 dygn innan reaktionen kommer, men det märks rätt rejält. Han får himla ont i magen, blir ledsen och sover sämre (Vaknar upp, vilket han aldrig gör annars), är otröstlig till slut, kastar sig i famnen osv.. Sen sitter diarrén i runt 3-4 dagar, i genomsnitt.

Rent statistiskt sett är det större risk för mjölkproteinallergi, än laktosintolerans.
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Gluten ger inte magont. För barn brukar det visa sig att dom växer dåligt vanligtvis. Diarrere och förstoppning hör också till. Men det visar sig ganska omgående när dom börjar äta fast föda.

Laktosintolerans är ganska ovanligt hos barn före 4-5 års ålder. Kanske det handlar om mjölkproteinallergi i ditt fall ?
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Tack för era svar!

Kan inte påstå att han växer dåligt... :rofl: 100 cm och drygt 18 kg = en "kurva" över medel på längden och 1½ "kurva" över medel på vikten :angel:
Känns som att jag kan utesluta glutenintolerans då i alla fall.

Finns det någonstans man kan läsa om mjölkproteinallergi?
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Jag håller med övriga, det låter mer som mjölk (finns flera olika sätt, man kan vara "riktig" allergiker eller "bara" överkänslig mot mjölk).

Jag tycker också att du ska kontakta en barnläkare för utredning nu genast. Prova inte hemma på egen hand att utesluta!!
Varför? Jo för du får ändå göra om uteslutningsprover om du behöver kontakta vården sen och det kanske du inte vill utsätta han för flera gånger. Har man en gång blivit bra så är det inte kul att behöva göra dom "sjuka" igen.
Du vet väl att du inte bara kan få tips och råd inom vården utan även kan vara berättigad ersättning. Det är ganska dyrt att köpa specialprodukter (jag har både gluten och laktos så jag vet :crazy:).

Scata
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Jag är glutenintolerant, det gör väldigt, väldigt ont i magen.

Det visar sig ofta senare, men kan visa sig i 3-årsålderna också har jag för mig, oftast 6-7 år. Barnet får magknipor, ofta i undre delen av magen, lös mage och stannar i växten. Det gör oftast ondast när man ska sova.
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Jag tänkte inte prova uteslutning utan mer försöka hitta samband mellan vad han ätit och ifall han får dessa magknipattacker på kvällen efteråt.

Kollade på länken om mjölkallergi och njä, det känns inte som det heller.

Mtv - gör det ont i magen hela tiden eller bara då och då?
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Min tvååring är mjölkproteinallergiker och reagerar som Bebbens lillkille gör. Han reagerar dock även på glutamat E620-E625, det är förbjudet i barnmat men finns i vanliga buljonger, fonder, soppor, smörgåspålägg etc. Av glutamaten blir han dålig i magen med smärta och diarreer.

Mjölkproteinallergin brukar dock ha växt bort vid tre årsålder, medan laktosintolerans inte brukar visa sig förrens vid skolåldern. Glutenbarn brukar vara väldigt tunna med stor buk (undantag finns givetvis).
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Glutenbarn är överlag ganska dåliga på tillväxt sen i utveckling etc. När man uteslutar ALL gluten märker man en förbättring mycket snabbt! Dock måste man ge dem gluten igen om prover ska tas, annars visar dessa ingenting.

Vi började skriva mat och bajsdagbok och såg väldigt tydliga sammanband ganska snabbt :idea:!
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Vad bra ;)

Skriv ner allt han äter, klockslag mm och så förstås vad som händer efteråt - för dagbok helt enkelt. Jobbigt men nog nyttigt i dagsläget.

Jag tycker ändå att du ska kontakta vården och starta en utredning så att ni hittar vad det är (ja jag är lite tjatig om det :angel:).

Hoppas att det går bra, magont är aldrig roligt :crazy:
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Nej, jag tyckte inte heller att Sebastian lät som en mjölkallergiker när jag läste på alla sidor, men jag litar på läkaren som satt diagnosen så..
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Jag har försökt få till stånd en ny utredning på Sebbe, eftersom han inte äter sådär superbra, växer rätt långsamt och dessutom är smaaal - men har stor mage. Och ofta lös i magen, trots att han inte får mjölkprotein i sig.

Men läkaren på BVC sade att eftersom han trots allt växer lite, och magen inte känns onormalt hård, så vill dom inte göra något. Och tydligen var det HELT normalt att dom är lösa i magen flera dagar i veckan i den här åldern. Konstigt att jag aldrig hört talas om friska barn som är det då :grin:
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Gluten ger inte magont.

Jodå det kan ge extrema magsmärtor.

Till TS

Ett annat kännetecken för gluten barn är uppsvälld mage typ som biafrabarn.

Min dotter har alltid legat på den undre undre kurvan men bvc sa hela tiden att så länge hon håller sig på den är den ingen fara :crazy:
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Hmm...

Mjölkproteinallergi borde nog ha upptäckts tidigare.
Jag ska däremot kolla lite själv om sojaprotein - jag själv äter ju vegetariskt och en hel del "köttsubstitut" som är baserat på bland annat sojaprotein. Och barnen äter det tillsammans med mig ibland.

Han är en stor grabb, både lång och bastant, har följt sina egna kurvor utmärkt hela tiden.

Det är ju inte säkert att det är något alls, så så länge det inte är mer symptom än vad det är nu så avvaktar jag med läkarkontakt. BLir det mer så beställer jag tid direkt.
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Fick också höra det, på 18 mån kontrollen. Han har sjunkit från att ha legat på en kurva över medel i vikt, till att ligga 2 kurvor under. Men så länge han följer den så gör man ingenting..

Det är hemskt att ha ett smalt barn och inte kunna göra något åt det. Jag vill ju inte att han ska vara tjock heller såklart, men att kunna se revbenen känns inte alls kul.
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Min tvååring passar in på alt du beskriver. Han har dock blivit bättre och fått bättre aptit efter det att han fått järntillskott ett tag (han hade järnbrist), fått vitamin tillskott och extra kalcium. Men han är tunn, ligger under normalkurvan.

Nu vet jag inte vad ni lagar för mat hemma hos er, men vi är noga med att han får så ren mat utan en massa E-nummer (det gömmer sig otroligt läskiga saker där :eek:) som möjligt, det har också hjälpt. Vidare finns det "magdroppar" från Semper på apoteket som fungerar bra, när magen trasslar och blir lös lätt, testa det du med AMEO!
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Måste också tillägga att jag aldrig fått någon mjölkprotein diagnos för mig själv, men att mina magknip (kolik)attacker har försvunnit helt sedan vi infört mjölkfrikost i familjen!

:bump:
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Ja, det blir nog all möjlig mat här hemma, förutom att hans alltid är fri från mjök då såklart. Jag är själv sjuk, så vissa dagar är orken inte på topp - och då blir det snabblagad mat, som säkert innehåller E-nummer och sånt.

Kalcium har jag funderat på att försöka få till honom, det känns inte som om han får i sig tillräckligt mycket. Han äter vitaminer (Eskimo) varje dag nu i alla fall, som han äter frivilligt dessutom eftersom det är tuttifrutti-smak :D

Dom där magdropparna ska jag kolla upp. Har du någon aning om vad dom heter?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp