Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Tror till 99.9% att de heter just "Magdroppar" semper.

Framför allt ska man akta sig för att ge glutamat E620-625 till små barn, dte är verkligen inte bra för deras magar, är som sagt förbjudet i barnmat, och det är förbjudet att sälja det som ren krydda i sverige. Men det finns i nästan all hel och halvfabrikat, i smörgåsskinka, grillkrydda -you name it!

Det här stod att läsa i tidningen för inte så länge sedan:
Barn på dagis blev sjuka
av soppor med glutamat

Föräldrarna undrade varför barnen fick diarré efter att man serverats soppor och grytor. Buljongpulver hade använts och det innehåller ganska mycket glutamat. Livsmedelsverket säger att det inte är farligt, i så små doser som det förekommer i Sverige.

Men vem är det som kontrollerar hur mycket buljongextrakt som används i köken på dagisen och för den delen på olika restauranger? Här gäller inte SLVs statistiska uppgifter, barns magar är olika och de ska inte behöva utsättas för denna misshandel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

just glutamat brukar jag faktiskt vara ganska noga med att kolla om på förpackningar, men ibland missar man det...

(Scans tunna skivor är de enda smörgåsskinkorna jag hittat utan glutamat... Och mamma scans köttbullar)
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

just glutamat brukar jag faktiskt vara ganska noga med att kolla om på förpackningar, men ibland missar man det...

(Scans tunna skivor är de enda smörgåsskinkorna jag hittat utan glutamat... Och mamma scans köttbullar)

Det är så bedrövligt!

Här i vår affärs charkdisk, som är stor och innehållsrik hittar vi endast kalkon (som man kan få som smörgåspålägg) utan glutamat förutom den skinkan du också skriver.

Föräldrar som ger sina små troll mycket hel och halvfabrikat ger sin barn sämre mat än hunden/katten utan att veta om det :cry:!
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Jag är lite fundersam om min son, nybliven 3-åring.
Funderar mer och mer i banorna att det kanske är något han äter som han inte riktigt tål.
Han var ett magbarn som bäbis, om det spelar roll.

Han är lös i magen ganska ofta, flera gånger i veckan - har fortfarande blöja. Bara det har fått mig att börja fundera.
Sen har han de senaste dagarna vaknat så här på senkvällen och haft ordentlig magknip - i kväll kastade han sig runt i min famn som värsta kolikhäst, jag höll på att tappa honom i golvet flera gånger :eek:.

Jag har kikat runt litegrann på nätet men det är svårt när man inte riktigt vet var man ska leta. Så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig att räta ut frågetecknen eller ge mig tips om var jag ska läsa.

Vilka symptom brukar glutenintolerans hos barn kunna ge?
Mjölkallergi? Laktos? Finns det några andra födoämnesallergier som kan ge koliksymptom och lös mage?

Jag tänkte börja med att luska lite själv, så jag vet om jag är en sjåpig mamma eller om det faktiskt skulle kunna vara något problem som jag bör söka hjälp för.

TACKSAM för svar!
Men hallå, inte är du shåpig inte. Klart man blir orolig. Jag skulle prova med att ta bort så mycket mjölk som det kan fån han och se om han blir bättre. Min son på snart 12 år har vi mnskat ner mjölken på massor. Innan drack han mängder.Nu får han ca ett glas per dag och har blivit mycket bättre i magen.
 
Sv: Glutenintolerans, mjölkallergi, eller något annat?

Då kan jag nog pusta ut rätt okej i alla fall, för han äter varken hel- eller halvfabrikat, och i princip aldrig något med "konstiga" kryddor, utan lite salt och peppar bara. Jag gör heller aldrig såser eller soppor på buljongtärningar och liknande.

Han äter dock skinka på smörgås ibland. Jag får till och med göra köttbullarna själv för att det ska duga åt herrn, så pålägg är det enda "färdiga" han får i sig..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp