Bukefalos 28 år!

Glutenintolerant/gastroskopi

_Zacke_

Trådstartare
Har under lång tid haft problem med min mage vilket har påverkat både arbetslivet och det privata.. Har nu läst på om glutenintolerans eftersom jag fått det tipset av många. Känner igen mig helt och hållet i alla symtom, känns som att det är skrivet om mig. När man läser på nätet står det för det mesta att det enda sättet att ta reda på om man är glutenintolerant är gastroskopi.. Och jag vill verkligen inte.. Har extrem läkarskräck och får även panik av att spy/få kvälvningar. Ringde till vårdcentralen och fick en tid på måndag. I telefon sa hon att om det var genetisk intolerans så gick det att se på blodprov, det hittar jag dock inget om på nätet(?) men hoppas att det är så eftersom min pappa har nästan identiska symtom.
Om det är så att enda sättet är gastroskopi så lägger jag ju hellre om hela min kost och testar några månader glutenfritt än att jag ger mig på det... Ja jag är skitlöjlig... "Det går så fort" "Det är värt det" osv hjälper inte. Att bli sövd eller få lugnande är inte heller något alternativ då det är en ännu större fobi, då gör jag det 100 gånger hellre helt medveten :(

Ni som är glutenintoleranta hur har det gått till för er?
 
Senast ändrad:
Sv: Glutenintolerant/gastroskopi

Det man kan kolla med blodprov är om man har antikroppar mot gluten. Har inget med genetik att göra, utan man kollar om immunsystemet är inställt på att gluten ska attackeras. Laktosintolerans finns ett gentest för, sköterskan kanske blandade ihop dem?

Om du inte vill göra en gastroskopi så gör inte det som första alternativ, jag tror inte läkaren kommer att försöka övertala dig om inte hen misstänker nåt annat när du beskriver dina symptom.
 
Sv: Glutenintolerant/gastroskopi

Jag har inte gjort gastroskopi pga glutenallergi, trodde det räckte med blodprover?
Själv är jag både gluten och laktosintollerant. I början är det jobbigt, det känns som man inte får äta något alls,men faktum är att det finn väldigt bra utbud idag jämfört med 10-15 år sedan och inte alls behöver bli så knepigt. Om du känner sådan skräck inför det så provat uteslut det ett tag och se hur du mår. För mig blev skillnaden enorm och jag fick äntligen veta hur det skulle kännas repektive inte kännas,underbar förändring!

Vad gäller gastroskopi så kräv lugnande. Jag har gjort en gastroskopi fast i annat syfte och fick då så mycket lugnande att jag inte minns något av det momenten, efteråt var man lite öm i halsen som om man är påväg att bli sjuk, annars var det väldigt problemfritt
 
Senast ändrad:
Sv: Glutenintolerant/gastroskopi

Hoppas att det räcker med blodprov för mig med.. Tänker i alla fall försöka att utesluta gluten innan det blir nån gastroskopi. Lugnande hjälper inte i mitt fall, det gör det bara värre än vad det är för min del :o men hag får i första hand se vad doktorn säger och vad blodprov visar :) inte måla fan på väggen :D
 
Sv: Glutenintolerant/gastroskopi

*kl*
Vad jag vet är det en koloskopi man gör vid glutenintolerans och inte en gastroskopi.
Själv har jag gjort varken eller, inte heller ger jag utslag på blodprov men nog fasen reagerar jag på gluten (och laktos) ändå.
 
Sv: Glutenintolerant/gastroskopi

Jag tror inte du ska utesluta gluten innan du fått träffa läkaren då det kan vara missvisande på blodproverna.

Och även vid en gastroskopi om man väjer att göra en sån. Tarmen blir dålig av gluten och det är det man behöver se. Om du utesluter gluten innan provet blir tarmen okej igen efter en tid och då blir ju provet missvisande och diagnosen mer svårställd.

En nära släkting till mig valde bort både läkarbesök och def gastroskopi :wtf: och valde själv att sluta med gluten 'då allt stämde in' på symtomen. Hon ar alltså inte ens gjort något blodprov. Man rekomenderar inte alls att göra så på eget bevåg, men hon mår nu mycket bättre och tycker ändå det var värt att sluta.
Då hon är vuxen behöver hon ju heller inte något intyg att ha till skolbespisningen tex och hon kan ju välja själv på ett annat sätt än tex ett barn.

De jag känner med gluten har dels alla gjort blodprov, någras prover har varit så pass tydliga att man inte behövt göra gastroskop som ett andra steg. Några har gjort gastroskopi och sedan kunnat fastställa diagnosen efter det. Hos någon har det inte varit gluten alls fastän symtomen vart sådana.
 
Sv: Glutenintolerant/gastroskopi

*kl*
Vad jag vet är det en koloskopi man gör vid glutenintolerans och inte en gastroskopi.
Själv har jag gjort varken eller, inte heller ger jag utslag på blodprov men nog fasen reagerar jag på gluten (och laktos) ändå.

Skiljer det mellan landsting i så fall? I VG är det gastroskopi vid celiaki.
 
Sv: Glutenintolerant/gastroskopi

Jag tror att även här är det gastroskopi som gäller när man fastställer glutenintolerans.
Sambons ena dotter har glutenintolerans.
Sambon tyckte det var fruktansvärt när han var tvungen att vara med när de utförde gastroskopi på hans då knappt tvååriga dotter.
Däremot så lämnar hon blodprov vartannat år för att se så att hennes värden är okej.
Men det där om att det ska vara genetiskt har jag aldrig hört och ingen annan i släkten har glutenintolerans, varken på sambons sida eller på dotterns mammas sida.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp